וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפר סבא במקום השלישי - עם חינוך מצוין ומחירי נדל"ן סבירים

ליאור דטל

25.9.2008 / 8:32

פעם כפר סבא היתה עיר שינה אפרורית, שיתרונה הגדול ביותר היה קירבתה לרעננה ■ בשנים האחרונות צומצמו גירעונותיה, השתפר מצב החינוך בה והיא מיתגה את עצמה כעיר ירוקה ■ לפי במדד הערים של TheMarker ו"העיר" כפר סבא במקום השלישי - עכשיו צריך לפתור את מצו



פעם כפר סבא היתה עיר שינה אפרורית, שיתרונה הגדול ביותר היה קירבתה לרעננה. אבל בשנים האחרונות צומצמו גירעונותיה, השתפר מצב החינוך בה והיא מיתגה את עצמה כעיר ירוקה. זה עבד, לפחות מבחינת שביעות רצון התושבים, שאוהבים אותה מאוד (על שביעות הרצון ראו סקר גיאוקרטוגרפיה).



תוצאות בדיקת City של כפר סבא: מקום 3 בדירוג



כפר סבא, שהגיעה למקום ה-3 במדד הערים של TheMarker ו"העיר", שנערך בשיתוף משרד רואי החשבון אופיר בוכניק ושות', יכולה להתגאות בהישגים של מערכת החינוך ובפתיחת הפארק העירוני החדש, אבל גם להיות מוטרדת מהצפיפות והבנייה שמשנות את אופיה.



הטוב



החינוך לא אפור: תושבי העיר יכולים להתגאות בהישגי מערכת החינוך: שיעור הנשירה מבתי הספר בכפר סבא הוא נמוך במיוחד, ועומד על 1.7% בממוצע בשנתיים האחרונות (הממוצע בערים שנבדקו הוא 2.7%); שיעור הזכאים לבגרות בעיר מצוין ועומד על 71.6% בממוצע (בשנות הלימודים שהתחילו ב-2003 והסתיימו ב-2006) והשנה זכתה כפר סבא בפרס החינוך הארצי ובפרס החינוך המחוזי של משרד החינוך.



שקט לומדים



הישגים אלה נרשמים על אף שהעירייה מסבסדת 31.8% מתקציב החינוך העירוני - נמוך מהממוצע בערים שנבדקו (36%); ועל אף שהצפיפות בכיתות גבוהה מהממוצע בערים שנבדקו - 28.2 תלמידים בכיתה בממוצע, לעומת 26.8. בנוסף, לא רק החינוך הפורמלי בעיר מוכיח את עצמו: בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה נמצא כי 40% מבני הנוער בעיר בגילאי 12 עד 18 מתנדבים על בסיס קבוע.



השכנים נחמדים: תושבי כפר סבא נחשבים לאיכותיים ודורגו באשכול 8 מתוך 10 על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, והם חיים בחברה שוויונית יותר משתי שכנותיהם שנבדקו - הרצליה ורעננה; מדד האי שוויון בכפר סבא הוא 0.46, לעומת 0.50 בהרצליה וברעננה.



הכירו את השכנים



גם רמת האבטלה בעיר נמוכה יחסית - רק 0.78% מהאוכלוסיה מקבלת דמי אבטלה, לעומת 0.97% בממוצע הערים שנבדקו. תושבי כפר סבא קיבלו בממוצע שנתי ב-2003-2005 משכורת חודשית בסך 7,635 שקל - גבוהה מהממוצע בערים שנבדקו (6,653 שקל), אך נמוכה ביותר מ-2,000 שקל ממשכורות השכנים ברעננה.



הדיור לא בשמים: אדם בעל משכורת ממוצעת במשק יצטרך לעבוד 8.9 שנים כדי לרכוש דירת 100 מ"ר בכפר סבא (נכון לאפריל 2008) - לעומת יותר מ-12 שנות עבודה עבור אותה דירה בהרצליה או ברעננה. לפי מחירון לוי יצחק, מחירה של דירת 100 מ"ר בכפר סבא הוא 860 אלף שקל בממוצע, לעומת כ-1.2 מיליון שקל ברעננה ובהרצליה.



מחירי הדירות בכפר סבא



עם זאת ובהתאם, מחירי הדיור בעיר לא זינקו כמו בהרצליה או ברעננה, ומאז 2006 ועד למחצית 2008 עלו ב-39% בלבד - לעומת 43% בממוצע כל הערים ו-58%-79% ברעננה ובהרצליה. בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור TheMarker דיווחו 56% מהנשאלים בכפר סבא כי הם סבורים שמחירי הדיור בעיר גבוהים עד גבוהים מדי עבורם - שיעור דומה ל-56.5% בממוצע הערים, אך נמוך לעומת 71% בהרצליה ו-81% ברעננה.



מקום לגור בו



הרע



פקק סבא: כפר סבא, בעלת התדמית הפסטורלית והשקטה, נהפכת לפקוקה יותר ויותר בכניסה וביציאה מהעיר - ונראה שהעתיד צפוי להיות עוד יותר צפוף, עם כלי רכב רבים שיתוספו בעקבות בנייתן של יחידות דיור חדשות שמתוכננות בעיר. בשכונה הירוקה לבדה, שאכלוסה הראשון צפוי ב-2011, ייבנו כ-5,000 יחידות דיור חדשות - ומאות כלי רכב חדשים של דייריהן יגבירו את הצפיפות בעיר.



כפר סבא



התושבים מתלוננים גם על התחבורה הציבורית, שלא פועלת ברוב חלקי העיר ואינה יעילה בפקקים של מרכז העיר - וגם על מיקומה של התחנה המרכזית באמצע העיר ועל נזקי הרעש והלכלוך שהיא גורמת. בנוסף, מי שרוצה להתנחם בנסיעה באופניים - לא יכול: בעיר לא פועלת רשת מסודרת של שבילי אופניים, אם כי העירייה הודיעה כי היא מתכננת את הקמתה. גם בעיית החנייה הולכת ומחריפה, והתושבים מדווחים על קושי הולך וגובר למצוא חנייה במרכז העיר.



והלא נורא



יוצאים מההלוואות: מאז 2003 הצליחה העירייה לחסל גירעון ענקי של 150 מיליון שקל, ובשנים האחרונות היא נטולת גירעונות. את 2006 סיימה עם עודף של כ-550 אלף שקל שהצטברו ל-28.7 מיליון שקל בקופת העירייה, יחד עם עודפים בתקציבי הפיתוח. גם מנגנון השכר בעירייה יעיל יחסית, וחלק קטן מהוצאות העירייה מיועד לתשלומי שכר ופנסיה לעובדי המינהלה בעירייה (15.9% לעומת 23.8% בממוצע בערים).



עם זאת, אף ש-72.4% מהכנסות העירייה הן ממקורות עצמאיים והיא אינה תלויה במימון הממשלה, רוב הערים שנבדקו הן עצמאיות יותר - ומצליחות לייצר 75.5% מהכנסותיהן בממוצע. העירייה גובה חלק גדול מחובות הארנונה (92%), אך בניגוד לממוצע בערים שנבדקו, חלק משמעותי מהכנסות העירייה תלוי בתשלומי הארנונה של התושבים (26% לעומת 20% בממוצע בערים). רק בראשון לציון שיעור המימון של התושבים גבוה יותר. כך שיחסית לערים האחרות שנבדקו, תושבי כפר סבא מממנים בעצמם חלק גדול מהשירותים שניתנים להם.



לא לגמרי ירוק: לפני כשנה החלה העירייה תהליך מיתוג לעיר בעזרת חברת "מדיה לינק", שבמסגרתו נבחנו חלופות שונות, כמו עיר המוסיקה ועיר המתנדבים. לבסוף נבחרה אפשרות "העיר הירוקה", והעירייה החלה בביצוע פעולות בשטח: הוכרז על הקמת שכונה ירוקה; כל הפנסים בעיר הוחלפו בנורות חוסכות אנרגיה והמזגנים במוסדות העירוניים חוברו למפסק אוטומטי; שיעור מחזור הפסולת גבוה יחסית - 18% (אך עדיין לא עומד ביעד המוגדר בחוק - 25%); איכות המים טובה ולפני כשנה וחצי נפתח הפארק העירוני לו ייחלו התושבים במשך שנים, וזיכה את העיר בריאה ירוקה גדולה. מומחי עמותת אדם טבע ודין אף העניקו לעיר נקודות בונוס בגין פיתוח מרחבים ירוקים - אך ציינו כי רמת התחזוקה בשטחים אלה סבירה בלבד.



תנשמו את זה



ואולם למרות המיתוג החדש, לא הכל ירוק: בשנתיים האחרונות מנהלים תושבי שכונת השלום בעיר מאבק נגד העירייה, שהגיע גם לבית המשפט, בנוגע לריחות ביוב קשים שמקורם בתקלה במערכת הביוב בבית ספר היסודי גולדה שבשכונה ובמסנן הפחמי שהותקן במקום - שהוסר לאחר מאבק של ועד ההורים והשבתת בית הספר למשך שבוע.



ביולי 2007 הכריזו בעירייה על הקמתה המתוכננת של השכונה הירוקה בצפון מערב העיר - השכונה הראשונה שהוכרזה כירוקה על ידי משרד הפנים, שתיבנה על פי עקרונות הבנייה הירוקה. על פי התוכנית, בשכונה לא ייסללו כלל כבישים פנימיים במטרה לצמצם את זיהום כלי הרכב, עמודי החשמל והתשתיות יונחו מתחת לקרקע, ייסללו בה מסלולי הליכה ואופניים והיא תכלול מערכות מחזור אשפה ומים מתקדמות.



עם זאת, לצורך הקמת השכונה נאלצה העירייה לפנות שטחים ירוקים טבעיים, הרסה שטחים חקלאיים ופרדסים ואף כרתה שדרת עצי ברוש ותיקה. בנוסף, השכונה הירוקה נבנית בסמוך לכביש 4 שמהווה מקור לזיהום כלי רכב, חלקה הצפוני צמוד לתחנת מיתוג גדולה של חברת החשמל ובאזור אף עובדים קווי מתח גבוה. בנוסף, על פי הערכות, מחירי הדירות בשכונה צפויים להיות יקרים ב-10% ממחירי הדירות החדשות בעיר.



בנוגע לרמת זיהום האוויר בעיר, מומחי עמותת אדם טבע ודין מעריכים כי היא גבוהה, על פי ניטור בערים סמוכות ומאפייני העיר. עם זאת, על פי דו"ח שפירסמה ועדת איכות האוויר של העירייה, אין זיהום אוויר חריג בתחומה, אך הדו"ח מציין את המפעלים באזור כבעלי פוטנציאל לזיהום אוויר. חברי מועצה משמיעים ביקורת על כך שראש העירייה עדיין לא הביא לדיון במועצה את מסקנות הדו"ח.



בנוסף, המידע הסביבתי שהעיר מציגה לתושביה באתרי האינטרנט שלה חלקי. כמו כן, בשנה האחרונה ביצעה העירייה כריתה וגיזום עמוק של עצים רבים ברחבי העיר, במהלך שזכה לביקורת קשה.



מיזמי נדל"ן חדשים ברחבי העיר אמנם מתעתדים לפתח אותה, אבל התושבים חוששים מאוד שיגרמו לשינוי בצביונה ה"כפרי": פרויקטים רבים שאמורים לקום בשנים הקרובות יוסיפו לעיר - שרוב בנייניה מונים כיום ארבע קומות בלבד - מאות דירות חדשות בבניינים רבי קומות, וקו הנוף הנמוך של העיר ישתנה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully