וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הגירעון: לונדון נערכת לאולימפיאדה

נעם רודה

31.7.2010 / 20:10

בקרוב יחלו הבריטים לספור לאחור שנתיים לקראת הפתיחה של המשחקים האולימפיים. למרות הגירעון והחשש כי בריטניה אינה ערוכה, מתברר שההכנות מתנהלות בקצב מהיר בהרבה מהצפוי

בריטניה אמנם עשויה לקצץ 50% מתקציב הספורט שלה במטרה לצמצם את הגירעון התקציבי האדיר שצברה, אך ההכנות למשחקים האולימפיים שיתקיימו בלונדון בעוד שנתיים בדיוק דווקא מתנהלות כסדרן, עם עמידה בלוחות הזמנים ובתקציבים.

היום יצוינו שנתיים לפני פתיחת האולימפיאדה, והספירה לאחור נחגגת במאות אירועים ברחבי בריטניה - החל מאירועי ספורט ועד למופעי ריקוד ואמנויות, שחלק גדול מהם ממומן על ידי ענקית הנפט bp. בין שלל האירועים, ערך האלוף האולימפי לשעבר מייקל ג'ונסון ריצת ראווה במסלול זמני באיצטדיון האולימפי במזרח לונדון, וכוכב ה-nba לשעבר ג'ון אמאצ'י קלע לסל הזמני בהיכל שיארח את משחקי הכדורסל.

ואולם מצבה הכלכלי הקשה של בריטניה, שהוביל את ממשלת הקואליציה בראשותו של דיוויד קמרון לבצע סדרה של קיצוצים חדים בתקציב בניסיון להפחית את גירעון השיא, עלול לפגוע בתקציבי הספורט ולחבל בסיכוייה של בריטניה לקטוף את מדליות הזהב הנחשקות.

פיטר קין, פקיד בכיר במשרד הספורט הבריטי הממונה על שיפור תוצאותיה של בריטניה במשחקים האולימפיים, לאחר שבאולימפיאדת בייג'ין הגיעה למקום הרביעי בטבלת המדליות, התריע השבוע בראיון ל"גרדיאן" כי הממשלה עלולה לקצץ כמחצית מתקציב הספורט לקראת האולימפיאדה. הוא אמר כי הוא נערך לקראת קיצוצים בתקציב בחודשים הקרובים.

לדברי קין, בכוונתו להקצות מחדש כ-50% מהתקציב שנועד לגופי ספורט שונים ולהעבירו לאתלטים בעלי סיכויים ממשיים יותר להצליח במשחקים האולימפיים.

"בדומה לכל הארגונים שממומנים בידי הממשלה, בקרוב נדע מה יהיה התקציב שלנו", אמר קין. "כבר הפחיתו לנו 77 מיליון דולר מהתקציב המקורי שהיה לנו ב-2006. זאת היתה השקעה של 930 מיליון דולר, וחבל שאיבדנו חלק ממנה.

"עם כל תקציב סביר, נעניק את הגיבוי שאותם אתלטים (המועמדים לזכייה במדליה) ראויים לו", אמר קין. "לכן, אם פירוש הדבר שנוכל לממן רק מחצית מהספורטאים, זה כל מה שנוכל לעשות". לדבריו, ענפי הספורט שיזכו לעדיפות בתקצוב יהיו אלה בעלי הסיכויים הטובים ביותר לזכות, כמו רכיבה על אופניים, אתלטיקה, חתירה, שייט ושחייה.

"אנחנו במצב טוב"

עם זאת, נראה כי ההכנות לאולמפיאדה מתקדמות כשורה, ולדברי מארגני האירוע הן אף מתבצעות בקצב מהיר יותר מהמתוכנן ובמסגרת התקציב שנקבע.

סבסטיאן קו, יו"ר הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים ושל אולימפיאדת הנכים בלונדון, אמר כי למרות הקשיים הכלכליים הוא עדיין אופטימי. הוא הוסיף כי הוועדה המארגנת, שאינה גוף ממשלתי, גייסה מספיק כסף כדי להמשיך ולהתקדם בהכנות במלוא הקיטור.

לדברי קו, עד כה גייסה הוועדה יותר מ-926 מיליון דולר בחסויות מקומיות, והיעד הסופי הוא קצת יותר ממיליארד דולר. מכירות הכרטיסים, שעדיין לא החלו, צפויות לספק את חלק הארי של התקציב, שהוא 3 מיליארד דולר.

"אנחנו במצב טוב", אמר קו בראיון ל"ניו יורק טיימס". "מבחינת התשתיות וההכנסות, אנחנו במצב טוב מאוד - מה שמוכיח את האמון שנותנים בנו אזרחי בריטניה". קו הוסיף כי בניית אתרי המשחקים תושלם זמן רב לפני המועד המתוכנן.

גם בוועד האולימפי הבינלאומי מרוצים מההתקדמות עד כה. מהוועד נמסר כי הם נדהמים ומרוצים מקצב ההכנות, וכי לא יהיה זה מוגזם לומר ששנתיים לפני יריית הפתיחה של המשחקים, האתר האולימפי בלונדון נראה קרוב יותר להשלמתו משנראה האתר האולימפי באתונה חודשיים לפני פתיחת המשחקים ב-2004.

וגם BP בעסק

ענקית הנפט BP, שמממנת חלקם גדול מהארועים שייערכו השבוע ברחבי בריטניה, עוררה זעם ציבורי רב בחודשים האחרונים בעקבות אסון דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, שהוגדר כאסון הטבע הגדול בתולדות ארה"ב, ובשל מעורבתה בשחרור המחבל הלובי עבדלבסט עלי אל-מגרחי, שעמד מאחורי פיצוץ המטוס מעל העיירה לוקרבי בסקוטלנד ב-1988.

קו אישר כי קיימת שותפות בין הוועדה המארגנת ובין ענקית הנפט, ואמר כי BP היא מנותנות החסות הגדולות של האירועים. עם זאת, למרות הלחץ הציבורי, הוועד האולימפי הבינלאומי אינו מתרגש ממעורבותה של BP. נציגי הוועד מסרו כי יאפשרו לה לממן את המשחקים האולימפיים בתנאי ש"תנקוט צעדים הולמים לטיפול באסון דליפת הנפט במפרץ מקסיקו". לפי ההערכות, תרמה עד כה BP כ-75 מיליון דולר לתקציב האולימפיאדה.

קו התייחס גם למצבה הכלכלי של בריטניה: "פרויקט המשחקים האולימפיים תקף כיום, כשהכלכלה נמצאת בשפל, לא פחות משהיה תקף כשהכלכלה היתה בשיאה וזכינו במכרז לאירוח המשחקים, ואפשר אפילו לטעון שהוא חשוב יותר כיום", הוא אמר.

אך מה שמטריד כעת יותר מכל את קו, אתלט עטור מדליות בפני עצמו, הוא העמידה ביעדים שהובטחו במכרז האולימפי.

"שברתי 13 שיאי עולם, ואני לא מתכוון לשבור את השיא ה-14, בלהיות היו"ר הראשון של ועדה מארגנת שלא עמד ביעד התאריך שנקבע", אמר קו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully