וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"לית הבינלאומי עונה לעובדים השובתים

אתי אפללו

24.10.2010 / 22:00

סמדר ברבר צדיק מסבירה למה אינה מוכנה להתקפל מול העובדים המשביתים את סניפי הבנק זה היום החמישי. "דרישות העובדים בלתי ניתנות לגישור - אין שום הצדקה לשביתה"

מי שנקלע בשעות הבוקר של יום רביעי האחרון לבניין ההנהלה הראשית של הבנק הבינלאומי ברחוב רוטשילד בתל אביב יכול היה לטעות ולחשוב שנקלע לקרנבל. עשרות עובדים עם משרוקיות ושלטים צבעוניים מילאו את הרחוב. על השלטים שהחזיקו התנוססו סיסמאות כגון "עבדים היינו בבנק הבינלאומי" ו"בינו לא יצאת צדיק", במסר שמופנה לבעלים של הבנק, צדיק בינו.

ואולם מעבר לאווירה המחויכת הסתתר סכסוך בן חמישה חודשים בין העובדים להנהלה, שסופו לא נראה באופק. "היו שם התבטאויות מאוד לא מכובדות, שזה לא היה מקומן", מציינת מנכ"לית הבנק, סמדר ברבר-צדיק, ומוסיפה: "לשביתה אין שום הצדקה ¬ ומרבית העובדים בבנק יודעים את זה".

לפני כחמישה חודשים החל הסכסוך, וביולי הסלימו העובדים את המאבק ופרצו בשביתה. לאחר כעשרה ימי שביתה ובעקבות התערבותו של עופר עיני, יו"ר הסתדרות העובדים, חזרו העובדים לעבוד והצדדים החלו במשא ומתן. ואולם לאחר עשרות פגישות שהסתיימו לבלא כלום חזרו בשבוע שעבר העובדים לשבות.

הסכם העבודה של עובדי הבינלאומי צמוד להסכם העבודה בבנק לאומי. כלומר, עובדי הבינלאומי מקבלים העלאה שנתית של 5.5% בממוצע ¬ כמו בבנק לאומי. הסעיף בהסכם עובדי הבינלאומי שאינו צמוד להסכם לאומי הוא הבונוס לו הם זכאים ¬ ועל גובה הבונוס פרצה השביתה. ואולם זו אינה הטענה היחידה של העובדים. אלה מלינים גם על העומס בסניפים ועל דרכי המדידה של ביצועי העובדים במערכת השיווק של הבינלאומי.

"בשורה התחתונה הסכסוך הוא על כסף. כל הדברים האחרים זה בעיקר פופוליזם", אומרת ברבר-צדיק, ומוסיפה: "אנחנו מכבדים את ההסכם הקיבוצי של העובדים. אנחנו לא מאיימים לפטר עובדים, אנחנו שומרים על הביטחון התעסוקתי שלהם, אבל מבחינתנו, לשלם עוד מעבר להסכם ¬ אין לזה בסיס".

בכמה כסף מדובר? אולי כבר יותר יקר להמשיך עם השביתה מאשר להגיע להסכם עם העובדים?

"דרישות העובדים בלתי ניתנות לגישור. אנחנו מסתכלים לטווח ארוך. הוצאות השכר הן ההוצאות הכי כבדות של הבנק. ההצמדה של העובדים שלנו להסכם לאומי היא ההצמדה הכי גבוהה במערכת. הוצאות השכר שלנו זינקו ב 15% השנה, אנחנו בנק בינוני ¬ זו לא הצמדה שקל לנו להתמודד אתה, ומעבר לכך שילמנו השנה את הבונוס השני בגובהו במערכת הבנקאות. אי אפשר להיכנע למצב שבו הוועדים חתומים על הסכם, ובכל שנה או שנתיים מנסים להשיג הישגים מעבר להסכם. כל בנק שנכנע למצב כזה לא יכול לשרוד לאורך זמן. מכיוון שהמשמעות היא פגיעה ביכולת להתחרות ובאיכות השירות שהבנק נותן ללקוחות".

אז בעצם עברו חמישה חודשים מאז פרוץ הסכסוך ¬ ואין שום התקדמות.

"קודם כל, ועד המנהלים ומורשי החתימה לא שובת ועמם הושגה התקדמות, כך שכעת מדובר בשביתה חלקית. בעניין הלחץ בסניפים ¬ השגנו הסכמות עוד לפני שהסתיימה השביתה הראשונה. בקשר לדרישות הכספיות ¬ אנחנו לא מתכוונים לשלם מעבר להצמדה עם בנק לאומי. הצענו לקבוע מנגנון בונוס תלת-שנתי שמבוסס על תשואה, כפי שקיים בבנק אוצר החייל, כך שלעובדים יהיה ביטחון. ועד הפקידים סירב".

ומה בעניין טענות העובדים על מערכת השיווק?

"הפקידים רוצים למעשה לנהל את הבנק. לטענות שלהם בעניין מערכת השיווק אין אח ורע במערכת, ולמעשה הם נועדו לצמצם את הסמכויות של המנהלים. הבינלאומי לא יכול לעבוד בשיטות שיווק נחותות מאלה של שאר המערכת. אגב, אנחנו הצענו לפנות למגשר או בורר אבל הוועדים מתנגדים באופן מהותי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

אז אנחנו הולכים למבוי סתום.

"צריך להבדיל בין עובדי הבנק המסורים לבין הובלה של ועדים. מרבית עובדי הבנק איבדו את הקשב לוועד, הם לא מבינים על מה השביתה. התמיכה של העובדים בוועד פוחתת והולכת. הם מבינים שאין הצדקה לשביתה כל כך ארוכה".

נראה שהתמשכות השביתה מעוררת אי נחת גם בקרב בנקים אחרים בקבוצה. עובדי מסד פנו לקבלת ייעוץ משפטי.

"ועדים נוטים מפעם לפעם לבדוק נקודות בהסכמים שלהם. עובדי בנק מסד מבצעים עבודה טובה. ההסכם שלהם צמוד להסכם בנק הפועלים, וכפי שאין לעובדי הפועלים סיבה לשביתה ¬ גם לעובדי מסד אין".

תוך חודש נראה את השביתה מסתיימת?

"הנבואה לא ניתנה לי, לתהליכים צריך לתת זמן".

ואחרי שהיא תסתיים ¬ כמה זמן יעבור עד שנראה סכסוך בבנק אחר בקבוצה?

"המטרה היא שיהיה שקט ארוך טווח".

לכל בנק בקבוצה אצלכם יש הצמדה למערכת הסכמים אחרת. במסגרת המאמצים להשיג שקט ארוך טווח, ההפרדה הזאת תישאר בעינה או שתתגבש מדיניות קבוצתית?

"אנחנו רואים יתרון בהסכמים הנפרדים. לכל בנק מערכת תמריצי תגמול משלו, וזה מה שיגרום לכל בנק להתקדם. גם תחרות ביניהם היא לא דבר רע".

מי שכמובן נפגע מהשביתה הם הלקוחות. מדוע אתם לא מפנים אותם לבנקים אחרים בקבוצה- למשל למסד או אוצר החייל שלא שובתים?

"המנהלים עובדים ונותנים מענה טלפוני, יש מוקד פעיל, ואנחנו לא רוצים לשנות סדרי עולם עבור לקוחות הבינלאומי שרגילים לקבל שירות בסניפים שלהם".

במקום לעמוד לפני דלת סגורה בסניף הבינלאומי, לא עדיף ללקוח לקבל שירות במסד? הלקוחות באמת מרוויחים מאסטרטגיית ההפרד ומשול שאתם מיישמים בקבוצה?

"זה לא הפרד ומשול, אי אפשר לעשות העמסת יתר גם על סניפי מסד".

ואם עובדי מסד ישבתו ¬ תעמיסו את לקוחותיהם על סניפי הבינלאומי?

"לקוחות בנק מסד יודעים שיש את הפריסה של הבינלאומי שיכולה לתת להם שירות כבר עכשיו".

לפני כחודש, יו"ר ועד העובדים חנוך ליבנה האשים אתכם בוועדת הכספים בקביעת מכסות ליועצים בסניפים להעברת פעילות למסחר (ברוקראז') ¬ דבר שהוא לא חוקי. הטענות שלו מטרידות.

"הבנק הבינלאומי עובד על פי החוק, כל התהליכים מול היועצים שקופים בפני רשות ניירות ערך, ובבינלאומי אין קביעת מכסות ברוקראז'".

כמה ימים אחרי ההאשמות החריפות של ליבנה ישבת מולו למו"מ. מה אמרת לו על ההאשמות הללו?

"המטרה הראשונה שלי היא שהעובדים יחזרו לעבוד והלקוחות יקבלו שירות. מעשה בלתי אחראי של ועד פקידים לא צריך לשנות את זה".

מאז שרכשתם את הבנקים מסד, אוצר החייל ויובנק, הבינלאומי שהיה פעם בנק יעיל מאוד, נהפך לאחד הבנקים הכי פחות יעילים במערכת. עם עלייה כזאת בהוצאות שכר, יש בכלל סיכוי להתייעלות קבוצה?

"עיקר הגידול הוא בהוצאות שכר, ולכן המאבק העיקש מול העובדים. בשאר ההוצאות מתחילה להיות ירידה. היתה השקעה בבניית מערכת המחשוב שהתועלת שבה תתבטא בעתיד. כבר ברבעון הקרוב נראה את ההתייעלות בהוצאות אלה, אבל זה תהליך לא פשוט".

דרך אחרת לקזז גידול בהוצאות היא ליצור גידול בהכנסות, וגם זה לא משהו שניתן לראות בבינלאומי באופן מובהק.

"אני לא מסכימה. יש גידול בהכנסות מייעוץ ומפעילות בשוק ההון, יש גידול באשראי צרכני, באשראי עסקי אנחנו לא גדלים מעבר לחלקנו היחסי במה שהמשק צורך, וכעת המשק צורך פחות אשראי ¬ בעיקר היצואנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully