וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים לא יחלקו דיוידנדים לפחות עד 2012

סיון איזסקו

10.10.2011 / 8:35

עקב קושי לעמוד בדרישות יחס הלימות ההון החדשות יתקשו הבנקים בחלוקת דיוידנדים. גם משבר החובות האירופי המתעצם מהווה סיבה לדאגה

בשנים הקרובות הבנקים הישראליים צפויים להיתקל בקושי מהותי בחלוקת דיווידנדים. המפקח על הבנקים, דודו זקן, אמר זאת מפורשות רק לפני שלושה שבועות.

בנקאי בכיר אמר ל-TheMarker שהבנק שבראשו הוא עומד לא יחלק ככל הנראה דיווידנדים לפחות עד פרסום הדו"חות השנתיים במארס 2012. לאחר מכן יפעל הבנק בהתאם לעמידתו בדרישות יחס הלימות ההון שיקבע בנק ישראל כחלק מאימוץ הנחיות באזל 3.

לדברי הבכיר, מהפרסומים בתקשורת אודות כוונת המפקח על הבנקים להגדיל את דרישות יחס הלימות ההון מ-7.5% ל-11% ב-2016, עולה כי המפקח מצפה מהבנקים לשמור בקנאות על רמות ההון ולפעול להגדלתן כבר מעתה. להערכתו, גם עמיתיו בבנקים האחרים מפרשים כך את הפרסומים ולא יחלקו דיווידנדים בגין תוצאות הרבעון השלישי, אף שכנראה יציגו תוצאות חיוביות.

נוסף על הציפייה להעלאת דרישת יחס הלימות בבנקים, יש לבנקים סיבות נוספות לדאגה. משבר החובות האירופי ממשיך להתעצם, והשלכותיו על הכלכלה המקומית כבר החלו לבוא לידי ביטוי בירידה ביצוא ובצמיחה. בנוסף, שוק הנדל"ן המקומי מראה סימני התקררות, כששליש מהאשראי הבנקאי חשוף לנדל"ן. ואם לא די בכך, הרי שהתגברות המודעות הצרכנית צפויה להגביר הלחץ לקבלת הטבות בעמלות ובריביות מהבנקים.

בנקודה זו ראוי להבהיר כי ייתכן שהמשמעות של העלאת יחס הלימות ההון בבנקים תהיה בסופו של דבר דרמטית פחות מכפי שהדברים נראים כיום. הסיבה לכך היא שוועידת באזל עדיין לא הכריעה בסוגיית סוגי מכשירי ההון שיוכרו בהון הליבה. אם הוועידה תחליט למנות את ההון ההיברידי בהון הליבה, הרי שלבנקים יהיה קל בהרבה להגיע ליעד הלימות ההון המדובר. עד שיוכרע העניין, הבנקים המקומיים ימשיכו לסבול מחוסר ודאות.

אם המפקח יטיל דרישה ליחס הלימות הון מינימלי של 11% ב-2016, סביר שהבנקים יתקשו לחלק דיווידנדים. בעוד שמבחינת המשקיעים הרגילים, המשמעות של עצירת דיווידנדים היא ירידה באטרקטיביות של החזקת מניות בנקים - הרי שמבחינת חלק מבעלי השליטה בבנקים, המשמעות היא שיצטרכו להביא כסף מהבית כדי לפרוע את החובות שיש להם כנגד החזקת המניות.

המפקח מוטרד מהמינוף של עופר השקעות

אחת מבעלות השליטה בבנקים שצפויה להיות מושפעת מההפסקה הצפויה בזרם הדיווידנדים היא עופר השקעות. החברה מחזיקה במחצית מגרעין השליטה בבנק מזרחי וכן שולטת בחברת הנדל"ן מליסרון.

עופר השקעות היא חברה פרטית, שלא הנפיקה אג"ח למוסדיים, לא מפרסמת דו"חות ולא מדורגת על ידי חברות הדירוג. על כן אין גישה לנתוניה הכספיים. עם זאת, ממכתב ששלח המפקח על הבנקים לחברה באוגוסט ושפורסם לציבור על ידי בנק מזרחי עולה כי המפקח מוטרד משיעור המינוף הגבוה של עופר השקעות. מהמכתב ניתן להבין שההון העצמי של עופר השקעות נמוך מ-30% מסך הנכסים. כלומר מהמכתב ניתן להבין שלעופר השקעות חובות כבדים לבנקים.

עם זאת, גורם הבקיא בענייניה של עופר השקעות טוען שהחברה לא ממונפת כפי שעולה מהמכתב ושחובותיה קטנים בהרבה. לדבריו, המפקח בחן את שיעור המינוף של עופר השקעות לפי הדו"חות המאוחדים, הכוללים את החובות של מליסרון ובריטיש ישראל, ולא על פי דוחות סולו הכוללים את חובותיה של החברה בלבד. לטענתו, עופר נכסים לא מבססת את מקורותיה התזרימים על דיווידנדים מבנק מזרחי.

כאמור לא ידוע מה היקף החוב המדויק ומה הם מועדי הפרעון של עופר השקעות, אך ברור כי קימוץ בדיווידנדים מבנק מזרחי בשנים הקרובות ייצור תלות גבוהה מאוד של החברה בדיווידנדים של מליסרון, הממונפת גם היא. עופר השקעות ממתינה להוראה של בנק ישראל לבצע את הפרדת האחזקה במליסרון והחוב כנגד מליסרון מעופר השקעות, על אף סירובו של דורון עופר מבעלי השליטה בחברה.

בנק ישראל שכבר הביע את חששותיו מהמינוף של החברה צפוי לתת הוראה כזו ולאחריה עיקר החוב ירבוץ על החברה שתחזיק את מליסרון. עופר השקעות תישאר עם האחזקה בבנק מזרחי בלבד וכן תישאר עם חלק מהחוב ששיעורו לא יעלה על 30% מסך נכסיה.

הפועלים - מחזיקי האג"ח יכולים לישון בשקט

שרי אריסון שולטת (20.16%) בבנק הפועלים באמצעות חברת אריסון החזקות. לאריסון החזקות חוב לבנקים (לאומי, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי) בהיקף של 800 מיליון שקל וחוב לבעלי האג"ח בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל. המקור העיקרי לשירות החובות הם דיווידנדים שהפועלים אמור לחלק.

על פי דו"ח הדירוג, מועד הפירעון של החובות הבנקאיים של אריסון אחזקות הוא 2013. בדצמבר 2014 החברה אמורה להתחיל לפרוע את תשלומי קרן האג"ח בחמישה תשלומים שנתיים שווים.

יחס המינוף של אריסון החזקות הוא נמוך מאוד. על פי דו"ח הדירוג שפירסמה מידרוג בסוף יולי, היקף החוב הפיננסי נטו של אריסון החזקות מהווה 29% משווי הנכסים של החברה (כולל מניות הפועלים, ערבות של 500 מיליון שקל שאריסון העמידה באחרונה לטובת בעלי האג"ח ו-700 מיליון שקל שנמצאים לפי הערכות בקופת החברה).

המשמעות של יחס המינוף הנמוך של אריסון החזקות היא שבעלי האג"ח יכולים לישון בשקט - רק בתרחיש שמניות הפועלים ייסחרו בפחות מ-4 שקלים למניה החברה תגיע למצב ששווי נכסיה נמוך מהיקף ההתחייבויות. כיום נסחרת מניית הפועלים במחיר של 12.3 שקל, המשקף לבנק מכפיל הון של 0.71.

אף ששווי הנכסים עולה בהרבה על היקף ההתחייבויות נראה כי במציאות הדיווידנדים החדשה, אריסון החזקות עלולה להידרש לבחון מחדש את המקורות לפירעון התחייבויותיה. ב-2013 החברה צריכה לפרוע 800 מיליון שקל לבנקים וכעבור שנה עליה לפקוע 300 מיליון שקל לבעלי האג"ח - 1.1 מיליארד שקל בסך הכל.

כדי לעמוד בתשלומים החברה תיאלץ ככל הנראה לממש ערבות שאריסון העמידה לטובת בעלי האג"ח. אם הפועלים יקמץ בדיווידנדים גם אחרי 2014, האפשרויות שיעמדו בפניה החברה יהיו מיחזור חובות, מימוש מניות בנק הפועלים או פנייה לבעלת השליטה אריסון בבקשה לבצע הזרמת הון נוספת.

"לאריסון יש רצון אמיתי להוריד את המינוף", העריך מקור בשוק ההון. "מבינים שמינוף בימי משבר הוא חיסרון. זוהי גם הסיבה שחברת מלח תעשיות שבבעלותה מכרה באחרונה מניות הפועלים. התוכנית של אריסון היתה להמשיך לפעול בשנים הקרובות להורדת המינוף - ברור לכל שאם אין דיווידנדים קשה יהיה לעמוד ביעד שנקבע".

דוברת קבוצת אריסון סירבה להגיב.

הבינלאומי - בפיבי מדברים על מיחזור חובות

הבנק הבינלאומי מוחזק על ידי חברת פיבי, שבשליטת צדיק בינו ומשפחת ליברמן האוסטרלית. הנכס העיקרי של פיבי הן מניות (53%) השליטה בבינלאומי, ששווי השוק שלהן הוא כ-2 מיליארד שקל. כנגד החזקה זו, לפיבי יש חובות של 440 מיליון שקל - 200 מיליון שקל לבעלי אג"ח פרטיות ו-240 מיליון שקל לבנקים. מדובר במינוף נמוך מאוד.

אבל כמו במקרה של אריסון החזקות, המקור לפירעון ההתחייבויות הוא דיווידנדים שהבנק יחלק, מימוש מניות הבנק או מחזור חוב. בסוף החודש פיבי אמורה לפרוע כמחצית מהחוב לבעלי האג"ח, כ-100 מיליון שקל.

בפיבי מבינים כי ייתכן שהבינלאומי לא יחלק דיווידנדים בשנים הקרובות, ולכן מדברים בחברה על מחזור חובות. לצורך פירעון האג"ח בסוף החובש פיבי כבר גייסה הלוואה פרטית בסך כ-100 מיליון שקל ממוסדיים, שאמורה להיפרע בתוך שנתיים.

עומס הפירעונות יגיע כשפיבי תיאלץ לפרוע לבנקים חוב של 240 מיליון שקל באוגוסט 2012, כשחודשיים אחר כך יגיע מועד הפירעון של התשלום האחרון לבעלי האג"ח בהיקף של 100 מיליון שקל נוספים. הערכה היא כי החברה תיכנס לשיחות עם הבנקים לשינוי מועדי הפירעון של ההלוואה, מחזור חוב או שתפעל למכירת מניות רדומות שבהחזקתה לצורך גיוס הון להקטנת המינוף. בהקשר של פיבי מעניין לציין כי החברה השכילה כבר באוגוסט 2010 לנצל את חלוקת הדיווידנד החד-פעמי, בהיקף 800 מיליון שקל שהבינלאומי חילק, כדי להוריד את המינוף באופן משמעותי.

בבנק לאומי גרעין השליטה מוחזק בידי ממשלת ישראל (6%) ולקבוצת אליהו, שמחזיקה בכ-10% מהבנק,

אין ככל הידוע חובות כנגד האחזקה בלאומי. דוברת קבות ברונפמן שרהן, בעלת השליטה ב close דיסקונט נתוני המסחר המלצות אנליסטים הרשמה לנתונים בזמן אמת חדשות חברה הוסף לתיק אישי לגרף ניתוח טכני דיסקונט , מסרה כי לקבוצת ברונפמן שרהן אין חוב כנגד ההחזקה בבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully