וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: "אם יוסרו חסמים - הדירות יוזלו"

אריק מירובסקי , נמרוד בוסו

24.7.2012 / 13:28

בהתאחדות הקבלנים זעמו על דבריו של יוג'ין קנדל שהעלה את יבוא הקבלנים מחו"ל כפיתרון לבעיית הדיור. "התחרות בענף גדולה, אבל אין תחרות למנהל ולבנקים"

"הפתרון של יבוא קבלנים גדולים מחו"ל הוא מגוחך", כך אמר ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, בתגובה לדבריו של יוג'ין קנדל כפי שפורסמו היום בתקשורת. "בישראל יש אלפי קבלנים ויזמים והתחרות בענף גדולה. הבעיה היא שאין תחרות למנהל מקרקעי ישראל, לועדות התכנון, לעובדים המקצועיים ולבנקים בישראל והם אלו שיוצרים את החסמים בענף".

"ממשלת ישראל היא המרוויחה הגדולה ממחירי הדירות והיא זו הגורפת רווחים בגין הקרקע ובגין המיסוי", הוסיף בובליל. "אם המדינה תסיר את החסמים בענף: תטפל בבירוקרטיה בועדות, תפתור את בעיית המחסור בעובדים המקצועיים, תקטין את רווחיה בגין הקרקע ותקטין את המיסוי על הענף - הקבלנים הישראלים יוכלו לספק דירות זולות".

בובליל אמר גם כי "קבלני ישראל הוכיחו בעבר שביכולתם לבנות גם 100 אלף דירות בשנה, כל עוד המדינה מסירה את החסמים. אם בכוונת המדינה לייבא קבלנים יחד עם העובדים - כי אז מדובר על ייבוא אבטלה מאירופה לארץ".

התנגדות נוספת למהלך הביע גם יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, אוהד דנוס, שאמר כי "ברור לכולנו שזהו לא פתרון אמיתי ובר ביצוע למצוקת הענף. ענף הנדל"ן סובל היום ממחסור בכוח אדם והדרך לטפל בכך היא הגדלת המכסות. כוח אדם זה דרוש לקבלנים, בין אם הם ישראלים או 'מיובאים'". דנוס הוסיף כי "נציגי הממשלה בוחרים להתדיין בנושא מחירי הדיור מבלי לבחון לעומק את ההצעות שהם משחררים לכלי התקשורת".

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו ובת ים, אבנר לוי, התבטא גם הוא בנושא ואמר כי "מר קנדל מוכיח בורות מוחלטת בכל הקשור בבעיית המגורים בארץ. אם המדינה הייתה משווקת קרקע למגורים באזורי ביקוש, דבר שחסר היום, היא הייתה מורידה את המיסוי על הדירה".

לוי אמר כי "כיום עלות הקרקע, המיסוי הגבוה על הדירה עצמה, רכישת הקרקע, רכישת שירותי הבנייה, המע"מ - כל אלה מביאים את מחיר הדירה למחירים פנטסטיים שאינם תלויים בקבלן המבצע אלא תלויים במדינה. על כל אלה יש להוסיף את הליכי התכנון והרישוי שהם מהמסורבלים בעולם. מי שחושב להביא קבלנים מחו"ל משלה את עצמו שהם יעמדו בתנאים שבהם הקבלנים הישראלים צריכים לעמוד".

בעל חברת הבנייה תדהר, אריה בכר אמר בתגובה להצעה כי "זה נראה לי הזוי להציע דבר כזה - להביא חברה מאיזשהו מקום באירופה, כדי שתתחיל ללמוד את כל התקנות וההגבלות פה בישראל. אחרי דיונים ארוכים ומקיפים קיבלה ממשלת ישראל בשנה שעברה סוף סוף החלטה להביא 8,000 עובדים וזה היה צריך להתבצע. קיימת יכולת בנייה בארץ אבל משרד הפנים ורשות ההגירה פשוט לא ממלאים אחר החלטות הממשלה".

לדברי בכר, מדובר בבעיה קשה המביאה להתייקרות של עשרות אלפי שקלים בעלות הדירה הסופית. "המחסור בעובדים גורם לעלויות גבוהות ביותר של שכר העובדים. בממוצע, עלות הבנייה גבוהה יותר בכ-70 אלף שקל לכל דירה בשל עלות שכר העבודה. הציפיות שעובדים ישראלים יחליפו את מקומם של העובדים הזרים התבדו. אני מציע להפסיק עם הפטנטים ושהחלטות הממשלה יבוצעו".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully