וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל במטבע מקומי

אדריאן פילוט

2.5.2013 / 20:06

חברת הדירוג אשררה במקביל את דירוג האשראי של ישראל במט"ח. שני הדירוגים עומדים על "+A" עם תחזית יציבה. לפיד: "הורדת הדירוג לעת הזו לא מפתיעה"

חברת הדירוג S&P אשררה היום (ה') את דירוג האשראי של מדינת ישראל במט"ח. הדירוג שאושרר הינו "+A" עם תחזית יציבה. במקביל הורידה חברת הדירוג את דירוג האשראי של ישראל במטבע מקומי, תוך השוואתו לדירוג האשראי של ישראל במט"ח, "A+".

בהודעתה, מציינת חברת הדירוג כי הורדת הדירוג במטבע מקומי נובעת מהידרדרות בביצועים הפיסקליים הנמוכים מהערכותיהם, העומדים בניגוד לנתונים חזקים אחרים במשק כגון: מדיניות מוניטרית גמישה וחשבונות חיצוניים חזקים. לטענת S&P , על פי המתודולוגיה של הדירוג לא ניתן לשמור על פער בין הדירוג במטבע מקומי לדירוג במטבע זר במידה והמדיניות הפיסקאלית מהווה מגבלה משמעותית על דירוג האשראי.

בנוסף, מציינת החברה כי התחזית היציבה מייצגת את הקונצנזוס הפוליטי שקיים לגבי צמצום החוב הציבורי אל מול המצב הפיסקאלי הנוכחי.

שר האוצר, יאיר לפיד אמר בתגובה כי " הורדת הדירוג לעת הזו לא מפתיעה. זוהי תגובה מאוחרת למצב שאותו אנו מנסים לתקן כעת. צריך להסתכל בראי ולומר ביושר: 2013 ו-2014 הן שנתיים שבהן נסגור את האוברדראפט, ותוך כדי התיקון נתחיל להמריא. אנו משנים עכשיו את סדר העדיפויות, האדם העובד יעמוד במרכז, יוקר המחיה יירד. רק כך יוכל המשק לצמוח ולהמשיך לשמור על מעמדו. אנו נוקטים כעת בצעדים אחראים וכל עוד אני שר האוצר המדיניות האחראית הזו תישמר. בפגישה שקיימתי אתמול עם נגיד בנק ישראל הוא חזר והביע את תמיכתו במדיניות האוצר החותרת ליעד גרעון של 3% ב- 2014 ולמסגרת ההוצאה הקבועה בחוק".

ברקע, נזכיר, שר האוצר הודיע היום כי בכוונתו להעלות את יעד הגירעון ב-2013 ל-4.9%מהתוצר, לעומת היעד המקורי של 3% תוצר. התחזית היציבה מצביעה על כך שב-S&P מאמינים ביכולת הממשלה להתמודד עם הגרעון באופן שיתאים למדינה ברמת דירוג של "A+". לטענתם, הממשלה החדשה צפויה להעביר בקיץ הקרוב תקציב דו שנתי לשנים 2013-2014 אשר יכיל בתוכו קיצוצים והעלאות מיסים הצפויים לצמצם את הגרעון החזוי. יחד עם זאת, מכיוון שהצעדים יבוצעו במהלך שנת 2013 ההשפעה שלהם תהיה חלקית בלבד ולכן הצפי בהעדר שינויי מדיניות הוא לגרעון גבוה יותר מזה של שנת 2012. לדעת החברה יחס חוב תוצר ימשיך בממוצע לרדת במהלך השנים הקרובות (2013-2016).

ביחס לצמיחה מציינים ב-S&P כי הצפי היינו לצמיחה של 3.5% בטווח הבינוני וירידה בצמיחה של התוצר לנפש לרמה של כ- 1.6% בטווח הארוך אשר הינו שיעור צמיחה גבוה יחסית. יחד עם זאת הצמיחה עלולה להיפגע בשל היחלשות הייצוא הנובעת מהאטה במדינות היעד, בעיקר באירופה, ומהייסוף בשער השקל. ההחלטה להקים קרן הון ריבונית שאליה ינותבו חלק מהכנסות הגז, תמתן את סיכון הייסוף. סיכון נוסף לכלכלת ישראל הינו המשך העלייה במחירי הדיור במחצית השנייה של שנת 2012. בהקשר זה מציינים ב- S&P כי הם מאמינים שהצעדים של בנק ישראל מנובמבר 2012 ימנעו יצירת בועה בשוק הדיור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully