וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהן זכויות עקרת הבית בביטוח הלאומי?

עו"ד אייל פייפר

2.7.2013 / 12:05

על רקע כוונת האוצר להטיל מס על עקרות הבית מסביר עו"ד אייל פייפר מהן זכויות עקרות הבית מול הביטוח הלאומי ומה גובה הקיצבה בה הן עשויות לזכות

לאחרונה הודיע האוצר על כוונתו להטיל מס על עקרות בית ולחייב עקרות בית בתשלום דמי ביטוח לאומי. בישראל חיים כיום כ-450,000 עקרות בית, אשר נכון ליום זה פטורות מתשלום דמי ביטוח לאומי.

אם בעבר גילן הממוצע של עקרות הבית בארץ היה גיל 50 , כיום ניתן למצוא בקרב עקרות הבית נשים נשואות רבות בגיל צעיר (בסביבות גיל 25-30) שלאחר לידה ו/או מספר לידות לא מצליחות להשתלב במעגל העבודה בשל העובדה כי מעסיקים רבים לא מעוניינים להעסיק אישה נשואה עם ילדים. כתוצאה מכך, נשים אלו לא מצטרפות למעגל העבודה ובוחרות להישאר בבית עד שהילדים יגיעו לגיל מבוגר.

כוונת האוצר להטיל מס על עקרות בית מעלה את השאלה לאיזה ביטוח זכאיות עקרות בית? מתי המוסד לביטוח לאומי ישלם לעקרות הבית קצבת נכות? מה הסיכויים של עקרת הבית להצליח בתביעה מול המוסד לביטוח לאומי?

מחקר שערך משרד פייפר כהן ובו נשאלו כ-350 לקוחות המשרד, העלה כי 12% ידעו כי עקרות בית זכאיות לזכויות מהמוסד לביטוח לאומי. עקרת בית מבוטחת בביטוח נכות בביטוח לאומי וזכאית לזכויות אם יכולתה לתפקד כעקרת בית נפגעת עקב מחלות ובעיות רפואיות שונות. להלן הסבר מי היא עקרת בית ולאיזה זכויות היא זכאית .
.

מי תוגדר "כעקרת בית" בהתאם לחוק הביטוח הלאומי?

רבים מהנשים אשר מגישות תביעות לנכות כללית אינן מודעות להבדלים הרבים בין אישה שתחשב עקרת בית וכזו שתחשב כאישה עובדת. בהתאם להגדרות חוק הביטוח הלאומי עקרת בית תחשב כמי שהיא אישה נשואה למעט עגונה שבן זוגה עובד והיא אינה עובדת ואינה עצמאית. חוק הביטוח הלאומי אף קובע 2 מקרים בהם לא תיחשב אישה כעקרת בית:

1. אם האישה הייתה עובדת שכירה או עצמאית ב-12 חודשים שקדמו להגשת התביעה או 24 חודשים לא רצופים מתוך 48 חודשים שקדמו להגשת התביעה.

2. אם האישה חיה בנפרד מבן זוגה ולא גרה עמו תקופה של 24 חודשים לפני הגשת התביעה.

הסיוע שניתן על ידי המוסד לביטוח לאומי הינו סיוע לאישה שאינה עובדת ושאינה זכאית לקצבה מכל מקור אחר.

מהי נכות המזכה בקצבה?

בעת הגשת התביעה על האישה לפרט את מלוא המחלות מהן היא סובלת, והמוסד לביטוח לאומי יבדוק את מחלותיה של האישה. על האישה להגיע לסך של 40% נכות רפואית ובהם לפחות נכות אחת בת 25% בשל אחת ממחלותיה, או לחלופין להגיע לרף של 60% נכות רפואית.

אם האישה הגיעה לרף נכויות זה יבדוק המוסד לביטוח לאומי את אופן יכולתה לתפקד ולבצע את עבודות משק הבית, זאת בשונה מתביעה לקצבת נכות כללית, בהם המוסד לביטוח עורך בדיקה לגבי יכולת המבוטח לעבוד. לא רבות מהנשים אשר מגישות את התביעות מודעת לכך כי המוסד לביטוח לאומי עורך בדיקת תפקוד האישה בעבודות הבית.

משמעות בדיקת תפקוד האישה בעבודות הבית הינה בדיקת יכולת האישה לבצע את עבודות הבית השונות כגון: היכולת לכבס, היכולת לנקות וכן היכולת לטפל בשאר מטלות הבית השונות, זאת בשונה מבדיקת יכולת האישה לעבוד בכל עבודה שהיא, שם בודק המוסד לביטוח לאומי את יכולתה של האישה להשתלב במעגל העבודה בכל עבודה שהיא, בהתאם למגבלותיה הרפואיות. על מנת להיות זכאית לקצבה מהמוסד לביטוח לאומי על עקרת הבית לאבד את יכולתה לתפקד בסך העולה על 50% לפחות.

מאחר והמבחן לאיבוד יכולתה של האישה לבצע את עבודות הבית הינו מבחן קשה השונה מהמבחן לאבד את יכולת האישה לעבוד, רק 38% מהנשים המגישות תביעות לנכות כללית זכאית לקצבת נכות בת 100%, זאת לעומת 83% מכל הנשים המשתכרות. בחוק קיימים 4 דרגות נכות אי כושר: נכות בת 60%, נכות בת 65%, נכות בת 74%, נכות בת 100%.

מהן ההטבות מהמוסד לביטוח לאומי בנכות בת 100%

אם תוכר עקרת הבית כנכה בעלת 100% תפקודית יזקפו לטובתה הטבות רבות כגון: הנחה משמעותית בארנונה עד לסך של 80% בדמי הארנונה, אם האישה שוכרת דירה תינתן לאישה השתתפות בשכר דירה, מים, תחבורה ציבורית, פטור מתשלום בעד ביקור אצל רופא פנימי ומקצועי, בעד התחייבות בבית חולים ובעד ביקור במכונים ומרפאות חוץ וכיו"ב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

שווי קצבת הנכות עשוי להיות שווה לקצבת זקנה של האישה

לא רבים מהנשים מודעות לכך כי אם האישה זכתה בתביעה לפני שהגיעה לגיל פרישה, עשויה קצבת הנכות להיחשב כקצבת זקנה. בהתאם לחוק הביטוח לאומי החל משנת 1996 גם עקרת בית זכאית לקצבת זקנה, אולם בהתאם לחוק בוצעה חלוקה לשני מועדי זכאות.

מועד זכאות ראשון הינו נשים שהגיעו לגיל 62, (אולם על נשים אלו להיות מבוטחות בביטוח 60 חודשים מותך 120 החודשים האחרונים שקדמו לפרישה בביטוח שלא כעקרות בית, או 144 חודשים בהן האישה לא היתה עקרת בית, או 60 חודשים מבוטחת בביטוח לא עקרות בית מיום שנעשתה האישה תושבת, ובלבד שמספר החודשים עולה על אלו שבהן לא הייתה מבוטחת), או מועד זכאות שני בגיל 70.

כך שלמעשה זכייה בזכאות לקצבת נכות עשויה לזכות את האישה במאות אלפי שקלים אשר יסייע לה בגיל הפרישה. אם נקבע כי לאישה נכות רפואית מעל ל-50% וכן אי כושר של 100%, תהיה זכאית האישה לסך של כ-2,600 שקלים קצבה שוטפת, אשר תהפוך לקצבת זקנה בגיל הפרישה, זאת במקום סך של כ-1,400 שקלים.

עו"ד אייל פייפר ממשרד פייפר-כהן, מומחה לתביעות מול חברות הביטוח וביטוח לאומי

  • עוד באותו נושא:
  • עקרות בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully