וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה הערביה יוצאת לעבודה

יותר ויותר נשים ערביות יוצאות לעבודה דבר המשפיע על המשפחה והחברה הערבית. חלימה ערו מעיריית ג'ת מסבירה על התופעה והשלכותיה

בשנים האחרונות חל שינוי בשוק העבודה במגזר הערבי. בכפרים במשולש ניכרת מגמת עליה במספר הנשים בעלות ההשכלה הגבוהה – ובהתאמה, במספר הנשים היוצאות לעבודה מחוץ לבית. תחומי הלימוד העיקריים הם אחיות וסיעוד, הוראה, עריכת דין, הנהלת חשבונות ואדמיניסטרציה. הלכה למעשה רוב הנשים עוסקות באדמיניסטרציה והוראה. בנוסף, יוצרת היציאה של נשים לעבודה מחוץ לבית תעסוקת משנה של מטפלות ומבשלות, שכן, אם בעבר כאשר אישה יצאה לעבודה, עול הטיפול בילדים הוטל על הסבתא, הסבתות המודרניות כיום עסוקות יותר וברוב המקרים פחות פנויות לטיפול בנכדים.

בדיקת יד2 דרושים העלתה כי יציאה של הנשים לעבודה נובעת משני שינוים מרכזים שהתרחשו בשנים האחרונות בחברה הערבית. מודעות של משפחות כי הן זקוקות למשכורת שניה בכדי לשפר את רמת החיים ולהוריד מהעומס שעד לאחרונה נשא בו הבעל לבדו לפרנסת המשפחה בייחוד שעולם התעסוקה של הגברים הפך בשנים האחרונות להיות קשה עוד יותר. השינוי השני הוא רצונן של נשים בחברה הערבית לצאת לעצמאות.

חלימה ערו יועצת ראש העיר ג'ת לענייני נשים מספרת כי "הדחף הכלכלי הקיים היום של משפחות צעירות להתקדם הוביל לכך שגברים מאשרים ואף מעודדים את נשותיהן לצאת לעבודה, מה שאומר גם שהם לוקחים חלק פעיל מבעבר בגידול הילדים כדי לאפשר לאישה שעות עבודה. כמו כן, הנשים הצעירות הרבה יותר דעתניות מבעבר ועומדות על זכותן לשלוט על חייהן, זה מוביל לכך שלא תמיד הן מסכימות לשידוך הנקבע ע"י המשפחה, הן יוצאות ללימודים גבוהים, עובדות מחוץ לבית ומחזיקות חשבון בנק נפרד".

נראה כי בעוד בדור הקודם נשים ויתרו על מעמדן ועצמאותן, בשנים האחרונות נראה שינוי המשפיע משמעותית על תחום התעסוקה. מידי יום ב-4 בבוקר נראות נשים הממתינות להסעה מהמשולש אל הנגב, נשים אלה הן מורות אשר לא מוצאות תעסוקה בקרבת הבית ומוכנות לצאת לעבודה מוקדם בבוקר ולחזור אחר הצהרים. זהו מחיר העצמאות.

חלומה של חלימה הוא לשנות את הדרך בה נשים צעירות חושבות, מדובר בתופעה חדשה שהיא מאמינה שתלך ותתרחב. לדעתה מדובר בשינוי תפיסתי של הנשים ולא של החברה. "על הנשים להבין שהן חייבות לדאוג לפרנסתן לכל מצב שלא יהיה, הן לא צריכות לחכות להצעת נישואין אלא לחפש את המיועד והן לא צריכות להמתין למתנות אלא לדאוג להשיג את הכסף ולקנות לבד את הדברים לעצמן. על הנשים הבוגרות ללמד את הצעירות ולתמוך בהן כדי שהשינוי יתרחש", אומרת חלימה.

עם זאת מציינת חלימה כי עצמאות הנשים בחברה הערבית גובה גם מחיר של עלייה במספר הגירושים. "נשים עצמאיות מרשות לעצמן לקחת אחריות על חייהן מה שגם אומר שאם הן מוצאות שהזוגיות לא טובה להן, הן יכולות לפרק אותה, דבר שלא היה אפשרי בעבר".

בימים אלה מסיעת חלימה לקורס "נשים עושות קריירה" של נטע בחברה הערבית שמטרתו להדריך וללמד נשים כיצד ניתן להציב לעצמן מטרות בתחום התעסוקה ומה עליהן לעשות על מנת להגיע עליהן. לדור הצעיר אין מודל אותו הן יכולות לחקות, הן צריכות ללמוד וללמד את הדור הבא".

מירי אשוח המנחה את הקורסים בחברה הערבית מספרת כי מדובר בנשים אקדמאיות ואינטיליגנטיות אשר נמצאות היום ברובן בשוק התעסוקה, אך זקוקות לסיוע והכוונה. מדובר בקורס המסובסד ע"י עמותת נטע ומותאם מבחינת ההיקף, השעות והתכנים לאוכלוסייה הערבית. הקורס מתקבל באהדה רבה ותוצאות נראות בשטח.

עובדת סוציאלית שהתמחתה בהדרכת הורים מספרת כי "למרות ההתמחות הייחודית שלי בעבודתי במשך שנים כעובדת סוציאלית, העבודה מילאה את תפקידה ביציאה מהבית והפרנסה אבל הרגשתי שאני לא מקבלת ממנה מספיק. בעקבות הקורס הבנתי שעלי להציב מטרה בכדי לבצע שינוי ובעקבותיו החלטתי לפתוח קורסים להורים".

אולי מוקדם לחגוג את העצמאות הנשית בעולם הערבי אבל ניתן בהחלט לסמן נקודת מפנה ביום האישה הבינלאומי 2014, ואין ספק שבשנים הבאות נוכל לראות התחזקות של התופעה.

אלפי משרות מכל התחומים מחכות לכם ביד2 דרושים, היכנסו עכשיו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully