וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהן הדרישות מדירקטור בבנק לאומי?

מיכאלה אלרם

25.3.2014 / 13:55

בסוף חודש מרץ יעמדו לבחירה ארבעה דירקטורים בלאומי. השכר נאה הכבוד גדול. ד"ר מיכאלה אלרם על מה כדאי לשים דגש ואין לעבור בשקט את התהליך

הוועדה הציבורית לבחירת דירקטורים הודיעה על פתיחת ההליך להגשת מועמדויות למשרת דירקטור בבנק לאומי עד לתאריך 25.3. הוועדה תדון במועמדותם של 4 דירקטורים חדשים מתוך 15 שמכהנים בבנק. כזכור, בבחירת הדירקטורים הקודמת בלאומי, לפני פחות משנה, התרעמו מספר מועמדים על אי בחירתם (יוסי שריד ואחרים) וגם על אי מציאת פרוטוקולים שינמקו את שיקולי הוועדה לדחיית או קבלת מועמד.

שיקולים מקצועיים בלבד

דירקטור בלאומי זכאי לתגמול השנתי הקבוע בחוק החברות 95,000 שקל (או 127,000 שקל אם יוגדר כמומחה) לשנה וגמול של 3,660 עד 4,880 שקל לכל ישיבה בה ישתתף. דירקטור המכהן כחבר בוועדות משנה בבנק (כספים, אשראי, משאבי אנוש ועוד) יכול לפיכך לקבל סכומים מכובדים.

הדירקטורים רשאים על פי הכללים של בנק ישראל לכהן עד שלוש כהונות. ארבעת הדירקטורים שמסיימים כהונה הם: עמוס ספיר, לשעבר בכיר בכלל ויו"ר מדרוג, דוד אבנר לשעבר מנכ"ל פרטנר, עו"ד מירי כ"ץ לשעבר יו"ר רשות לניירות ערך, ציפי סמט לשעבר המפקחת על שוק ההון. לפי התיקון לחוק הבנקאות הוועדה תמליץ על שישה מועמדים. המפתח הוא 4 מועמדים בגין 3 דירקטורים ושני מועמדים בגין דירקטור אחד מהציבור ובסה"כ 6 מומלצים מטעם הוועדה. מעבר לוועדה כל מחזיק מניות מהציבור בלאומי בהיקף של 2.5% יכול להמליץ על מועמד אחד. מתוך הרשימה הסופית שתגובש יבחרו הדירקטורים שיקבלו את מירב הקולות באסיפה הכללית. חשוב לציין שהמנגנון של וועדה ציבורית קיים בבנקים כלאומי שאין בהם גרעין שליטה. בנק דיסקונט הצטרף לאחרונה למעמד זה כשמשפחת ברונפמן מכרה חלק ממניותיה. פועלים, מזרחי והבינלאומי הם כידוע בנקים עם גרעין שליטה מוכר. הוועדה לבחירת דירקטורים מורכבת מהשופטת העליונה (בדימוס) אילה פרוקצ'יה, ח"כ לשעבר חיים אורון, דרור שטרום ושני דירקטורים חיצוניים המכהנים בדירקטוריון לאומי פרופ' ידידיה שטרן ואריה גנס.

התגמול הנכבד לדירקטור בצירוף חברות בדירקטוריון חשוב בפעילות הכלכלית במשק ימשוך כצפוי מועמדים רבים. חלקם יהיו מועמדים מטעמם כדי לקבל בעיקר חשיפה תקשורתית. אדם שברזומה שלו יופיע "כמתמודד על דירקטור בבנק לאומי" יראה בכך סוג של המלצה מבחינתו. עד לסוף החודש יעלו ויבואו מועמדים רבים. חלקם מגזריים שיישאו את נס הקיפוח בטיעוניהם להתמנות לדירקטורים ואחרים בשל מומחיותם בתחומים פיננסיים או משיקים ולחילופין פוליטיים.

ברור שזכותו של כל מי שחושב עצמו למתאים להתמודד. ידוע גם שהוועדה אינה יכולה לשלוח רמזים מה יקנה יתרונות (השכלה, נסיון, מומחיות) למתמודדים. כדי למנוע התמרמרות מיד לאחר המלצות הוועדה צריך שהפעם תלמד הוועדה מהעבר ותדאג לפרוטוקולים מלאים ומנומקים. אין צורך בלזות שפתיים מצד מתמודדים כלפי הוועדה התהליך חייב להתנהל בשקיפות.

את מה שהוועדה אינה יכולה להסביר ראוי שאנו נסביר כמדריך בסיסי למתמודדים: ניסיון בעסקים ובאשראי וסיכונים חשוב, הבנה בבנקאות היא בוודאי נקודת זכות. מיותר לציין שעל כל קשר עסקי ישיר או עקיף עם בנק לאומי עליכם להצהיר בפרוטרוט בהגשת המועמדות. השכלה רחבה היא יתרון והיא לא הזיקה לפרופ' שטרן וגנס. כשתאספו את נקודות הזכות שלכם אם נשאר עניין ספק בעייתי שלא פורסם טרחו לדווח עליו. אם לא תדווחו אל תופתעו אם הדיווח ייחשף פתאום. נותר לקוות שהתהליך יעבור הפעם בשקט יחסי.

ד"ר מיכאלה אלרם, מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • בנק לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully