וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל: האם למשקיעים יש ממה לחשוש?

23.4.2014 / 13:44

מניית גוגל ירדה בעקבות הדו"חות האחרות שפורסמה. ניצן כהן סבור שלמשקיעים דווקא אין ממה לחשוש והעתיד של גוגל דווקא נראה מבטיח

בוול סטריט לא אהבו את הדו"חות של גוגל שפורסמו במהלך החג. לאחר פרסום הדו"חות איבדה מניית גוגל (GOOGL) 5%. בסך הכל גוגל דיווחה על רבעון לא רע ובמבט ראשון קשה להבין את התגובה של המשקיעים. בדרך כלל מנהלי ההשקעות מסתכלים על מניה לטווח קצר, אפילו קצר מאד, מרחיקי הראות שבהם מסתכלים לכל היותר רבעון אחד קדימה – וגם כאן קשה להבין ממה התאכזבו. גוגל ממשיכה להוביל את שוק הפרסום המקוון מבוסס חיפוש ולמעשה היא ממשיכה לבסס את עצמה כשליטה הבלתי מעורערת של האינטרנט "גוגל היא האינטרנט" וכל עוד המצב הזה נמשך אין למשקיעים ממה לחשוש.

אז בכל זאת מה קורה עם החברה שהמשקיעים שולחים את המניה שלה לירידות. ההסבר הראשון הוא שהמשקיעים לא אהבו את הפיצול במניה, זה הזכיר להם תעלולים פיננסים של מנהלי כספים ולא חברה שמנטרלת תעלולים כאלה ועוסקת בעסקי הליבה המוצלחים שלה. אבל אם ננטרל רגע את התעלולים האלה ונבחן לרגע את עסקי הליבה של החברה נגלה שעדיין מדובר בחברה מוצלחת שעוסקת המון בעתיד - שנראה מבטיח.

"גוגל היא האינטרנט" והצמיחה שלה בשנים האחרונות שיקפו את קצת החיבור של האנושות לרשת ולכן ככל שאוכלוסיית כדור הארץ מתחברת לרשת, שיעורי הצמיחה של גוגל ימשיכו להיות מרשימים, אך מה יקרה כשמספר המחוברים לרשת ימצא את עצמו? האנליסטים מעריכים שהבעיה הזו תצוץ עבור החברה כבר ב-2016 אז אוכלוסיית כדור הארץ המחוברת לרשת האינטרנט תחצה את קו 50%, והאתגר הגדול יהיה לחבר לרשת את המחצית השנייה של האנושות.

גוגל מנסה כבר מספר שנים למצוא פתרונות לחיבור רשת האינטרנט באזורים הפחות נגישים של העולם והיא עושה זאת באמצעים שונים ומשונים, החל מהפרחת צפלינים ועד לרכישה האחרונה של יצרנית המטוסים ללא טייס. גוגל מנסה גם לפרוס תשתית אינטרנט קווית ולווינית בערים פחות מחוברות אבל את זה היא יכולה כרגע לעשות בחצי הכדור המערבי שם היא תקבל את הגנת השלטון ואין בכך כל רע, להיפך - במקומות בהם החברה תרשת ערים ותקבל את הגנת השלטון היא תוכל לספק אינטרנט איכותי יותר מבלי לחשוש לגורל הציוד שלה.

דרך נוספת שגוגל יכולה לחבר חלק ניכר ממחצית הכדור שאינו מרושת היא באמצעות חבירה לחברות מקומיות ועידודן בין על ידי רכישה של חלק מהן או העמדת הלוואות ומימון לרכישת ציוד ופרישה של רשתות. אך גם כאן תלויה החברה בביטחון שיעניקו השלטונות לציוד שבעיקרו יחובר באמצעות צלחות ללוויינים.

נחזור רגע לניסיונות לחבר את העולם לאינטרנט באמצעות צפלינים ומטוסים ללא טייס. צפלינים הם בעלי יכולת מוגבלת להנגיש אינטרנט והם תלויים במזג אוויר, יכולת שליטה על כלי הטייס וכד' אולם תחזוקה שלהם נחשבת לזולה יחסית ובמזג אוויר סביר הצפלינים מסוגלים לעמוד בציפיות. ההיתכנות של רישות באמצעות מטוסים ללא טייס לא ברורה. עלות התחזוקה של מטוסים כאלה עשויה להיות גדולה הרבה יותר מהתועלת שהיא תביא מה גם שלא בטוח כמה המטוסים האלה מסוגלים להנגיש את רשת האינטרנט באזורים בהם הם יטוסו. לכן כל עוד המהנדסים בחברה לא מצאו פתרון יציב, אמין וכלכלי גוגל לא תוכל להרחיב את השליטה שלה באמצעות עלייה מתמדת של גודל השוק והיא צריכה להשקיע משאבים רבים בנגיסה של נתחי שוק בשווקים קיימים.

השוק המרכזי הקיים בו פועלת החברה הוא שוק הסלולר. גוגל חטפה מכה רצינית כשהפסידה את וואטסאפ לפייסבוק. גוגל פועלת בתחום המסרים המיידיים באמצעות האנגאואט שלא מצליחה לנגוס בנתח השוק של וואטסאפ. גם בתחום הרשתות החברתיות גוגל נמצאת הרחק מאחור כשגוגל פלוס לא מתקרבת לנתח השוק של פייסבוק וכאן החברה מנסה להגביר את המודעות לשירותים שלה בעיקר באמצעות גיוס סלבריטאים שמשוחחים עם מעריצים ועיתונאים בגוגל פלוס, מהלך טוב אך עדיין רחוק מלנגוס בדומיננטיות של פייסבוק.

בקרב מול אפל בתחום מערכות ההפעלה לסלולר דווקא מצליחה גוגל. החברה מחזיקה במערכת ההפעלה המוצלחת אנדרואיד ואם תמשיך לתחזק אותה ולעדכן אותה כמו שצריך (ואין סיבה לחשוב שלא) היא תשמור על מעמדה הדומיננטי בענף. גוגל לא מסתפקת בכך והיא פועל להשיק טלפון חכם שישווק לצרכנים ב-100 דולר בלבד. ככה מאמינה החברה שתוכל לחדור טוב יותר לשווקים המתפתחים ולהדק את אחיזתה בעולם המובייל.

עולם הפרסום המקוון הוא אחד ממקורות ההכנסה המרכזיים של גוגל. גוגל מנסה להרחיב את הכנסותיה מהענף ולאחרונה אף החלה בחדירה לשוק התיירות. החברה מעוניינת להפוך להיות גורם מרכזי בהזמנות חדרים בבתי מלון ברחבי העולם ואף נפגשה עם כמה מרשתות בתי המלון הגדולות בעולם מתוך כוונה שמי שמעוניין לתכנן טיול יוכל לעשות זאת באמצעות שירותי החברה החל משלב הצפייה ברחובות הרלוונטיים ועד הזמנה של בתי מלון באזור וכו'. המהלך של גוגל מסוכן מעט בעיקר שהיא עשויה לפגוע בהכנסות של המפרסמות הגדולות שלה שהן המפיצות של חדרי בתי מלון ברחבי העולם. מהלך כזה של גוגל יגרום למפיצות לחפש דרכים אחרות להגיע למזמיני החדרים בבתי המלון – שלא באמצעות רשת הפרסום של גוגל.

השירות השני (בנוסף לרישות העולם לרשת האינטרנט) והיומרני של גוגל הוא נושא המחשוב הלביש, כלומר גוגל גלאס. גוגל הולכת על הנושא בכל הכוח ולאחרונה אף פורסמו בארה"ב ידיעות על כך שהחברה הגישה בקשה לרשום פטנט על עדשת מגע אליה מחוברת מצלמה זעירה.

לכן כשבוחנים את הפעילות של גוגל נראה שבפעילויות הרווחיות ביותר שלה היא תשמור על דומיננטיות והפריצה הגדולה שלה קדימה תהיה תלוייה בהצלחה של הפיתוחים המרכזיים שלה – כלומר, הגוגל גלאס וחיבור לרשת של אוכלוסיית העולם.

ניצן כהן הוא עיתונאי ופרשן כלכלי.

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully