וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר ימשיך להתחזק - אל מעבר ל-3.80 שקלים

מיכאלה אלרם

21.9.2014 / 10:25

הדולר נהנה מחולשת האירו ומצמיחה ונתונים כלכליים חיוביים בארה"ב בהשוואה לעולם. ד"ר מיכאלה אלרם מסבירה כי חולשת השקל עשויה להמשך בגלל האטה במשק ומחלוקות פוליטיות בממשלה

מסוף חודש יולי 2014 פוחת הדולר מול השקל וכבר הגיע לרמה של 3.63 שקל ויותר. הגורמים להתחזקות הדולר, לאחר שנתיים של דשדוש ושחיקה סביב 3.35 שקל, מבשרים שקיים סיכוי מהותי לפיו התחזקות הדולר עשויה להמשך. חולשת השקל נובעת בראש ובראשונה מהתחזקות הדולר בעולם מול כל המטבעות בראשות האירו. התחזקות הדולר מול השקל בולטת יותר מהתחזקותו מול שאר המטבעות והיא מבטאת חולשה שמסתמנת בכלכלה הישראלית בצירוף הורדת הריבית של בנק ישראל ל 0.25% מהלך שעורר את הדולר בהעדר ריבית זכות מהותית לשקל.

צמצום מוניטרי – מחלוקת פוליטית

חשוב לזכור שהתחזקות הדולר נובעת גם מהתחזקות כלכלת ארה"ב כאשר שטף נתוני הצריכה, בטחון הצרכנים, היעילות והתפוקה התעשייתית, מספר דורשי העבודה, כולם מצביעים על שיפור מתמשך ועקבי במשך כשנה. תהליכים אלה סביר שיימשכו עד וכולל 2015 דבר שתומך בהתחזקות הדולר בוודאי מול שערי צמיחה כמעט אפסיים באירופה. מתחילת מאי 2014 נחלש האירו מרמה של 1.40 דולר ליורו עד לשער של 1.29 דולר וחולשה זו עשויה להימשך. השטרלינג נחלש ב 5.3% על רקע משאל העם לעצמאות סקוטלנד.

בעוד שארה"ב מתחזקת התופעה של צמצום מוניטרי מצד הפדרל רזרב (הבנק המרכזי) באירופה ההרחבה המוניטרית בולטת וזהו גם דבר שתורם להתחזקות הדולר. בישראל פערי התשואות בין האג"ח האמריקאיות לאג"ח המקומיות נמוך ובמקרים רבים באג"ח ארוכות אין בכלל פער. זהו מצב שעשוי להגדיל את הביקוש לדולר בישראל.

נתוני הצמיחה בישראל מצביעים על הרעה בצירוף הוצאות מבצע "צוק איתן", ירידה בייצוא ונתונים נוספים כמו תנועות הון מישראל לעולם מסמנים אפשרות להתחזקות הדולר בחודשים הבאים. חוסר היציבות הפוליטית והמחלוקות שמסתמנות בין נתניהו ללפיד על התקציב עשויות להביא לרכישת דולרים להשקעה ע"י ישראלים דבר שיתרום להתחזקות הדולר. אם נקלע לתרחיש של אפשרות לפירוק הממשלה ולהקדמת הבחירות - הדולר יהיה מקום מפלט למחזיקי שקלים.

התחזקות הדולר מול השקל תורמת כמובן ליצואנים ולא תגרום בהכרח להתייקרויות מהותיות במשק שכן בתקופת האטה הצרכן הישראלי אינו ממהר לבצע רכישות ומעדיף לשמור על כספו. לפתות כיום את הצרכנים לקנות נעשה ע"י הצעות מימון מצד המוכרים והיבואנים ולחילופין באמצעות מבצעים ותחרות עזה במחירים כדי לגרום לצרכנים שידם קפוצה בהוצאת כספים להגדיל את הצריכה הפרטית. כל האמור לעיל בתנאי ששער הדולר יעלה לרמה של סביב 3.80 שקל. צריך לזכור שפסיכולוגיית ההשקעות בנויה, במקרים רבים, על הצטרפות לגל עולה. אם הדולר יגיע לרמה סביב 3.80 שקל עשויים רבים מהמשקיעים להאמין (כבר ב 3.72 שקל לדולר) שצריך להצטרף למגמה ואז שער הדולר יכול לעבור את 3.80 שקל לכיוון 4.00 שקלים. בנק ישראל יכול להתערב במסחר במטרה למנוע תנודות חריפות ולשער הדולר יש כמובן השפעה על האינפלציה.

מוקדם עדיין לנבא להיכן ינסוק הדולר, ברור שעליה בהיקף 6.8% בדולר בתוך מספר שבועות היא סימן למגמת התחזקות מתמשכת ומובהקת. לא נראה כרגע, מהיבט כלכלי, מה ימנע את המשך התחזקות הדולר ומדוע יופיעו מוכרים גדולים למטבע שחוזר לתקופת הזוהר.

ד"ר מיכאלה אלרם, מרצה לכלכלה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

  • עוד באותו נושא:
  • שער הדולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully