וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נא להכיר, מתווה בוחבוט

ענת קם

22.2.2009 / 16:19

יו"ר ועדת הטלוויזיה העביר לעיון מועצת הרשות השניה את המתווה למיקוד הרגולציה: הכרה בתקציבי פיתוח, ניוד פרסומות ועוד סוכריות

מתווה מיקוד הרגולציה בשוק הטלוויזיה נוסח מחדש בישיבת מועצת הרשות השנייה ביום חמישי האחרון. במתווה החדש, שנוסח בעקבות השימועים שקיימה הרשות ועמדות שהועברו אליה בכתב, נוסחו 25 הסעיפים של המתווה המקורי בחמישה סעיפים חדשים, רחבים יותר, המקיפים את כלל הסוגיות העומדות כיום על שולחנה של הרשות. המתווה יובא לאישור המועצה ביום ראשון הבא.

mako-רה עם תמלוגים?

הסעיף הראשון מתייחס לפעילות החוץ-מסכית של זכייני הטלוויזיה. המועצה נדרשה לאחרונה לדון באתרי האינטרנט של זכייניות ערוץ 2 רשת וקשת, בעקבות טענות מנכ"לי ynet ו-וואלה! כי האתרים מקודמים בימי השידור של הזכייניות, על חשבון זמן שידור ולא על חשבון זמן פרסום. במתווה מוצעות שתי אפשרויות לזכייניות האחת היא קידום האתרים לא בזמן השידור אלא רק בזמן פרסומות והשנייה היא פרסום האתרים ללא הגבלה אבל בתשלום תמלוגים למשרד האוצר. במידה שאפשרות זו תתקבל, תחל גביית התמלוגים רק לאחר שנתיים מהחלת הסעיף.

פרסם כפי יכולתך

הסעיף השני דן בנושא הפרסומות. בשלב זה מסתמן כי הרשות תאשר סעיף שיאפשר לזכיינים שיקול דעת מלא ובלעדי בניוד דקות הפרסום במהלך שעות השידור. כיום מוגבלים הזכיינים בזמן הפרסום ורשאים לשבץ עד 12 דקות פרסומות בשעה. בנוגע לכללי האתיקה בפרסום, הרשות תאמץ מחדש את דו"ח אסא כשר בנושא מ-2006 ותפעל להגדרת כללים לקראת חקיקה בנושא. בסוגיית עמלות הפרסום, על פי המלצת דו"ח שטרום המועצה תפנה לשר התקשורת, לכשיתמנה, ובו תבקש קידום תקנות שיחייבו את הזכיינים בשקיפות מלאה בנושא.

יש תקציב לפיתוח!

הסעיף השלישי מתייחס לשוק ההפקה. בסעיף זה הודיעה המועצה כי היא מאמצת את דו"ח מלובן, שהמליץ להשאיר את הסכום שנדרש כל זכיין להשקיע בהפקות קנויות על 65% מהסכום הכולל אותו הוא מוציא על הפקות סוגה עלית. הסעיף בכתבי הזיכיון של רשת וקשת מעגן את נושא ההפקות הקנויות, עומד בלב מחלוקות רבות בין הזכייניות והרשות השנייה בשנים האחרונות. בנוסף, צפוי בוחבוט להמליץ על העלאת ההכרה בהוצאות לפיתוח תכניות מאחוז אחד כיום לחמישה אחוזים. חמישה אחוזים נוספים יוכרו במידה שיופנו לפיתוח בפריפריה המגזרית או הגיאוגרפית.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

מי את סוגה עילית?

הסעיף הרביעי מתייחס לסוגה העלית ומתבסס, בין היתר, על חלקים מההסכמים שנחתמו בין הזכיינים ואיגודי היוצרים לפני שנה. שאיפת הרשות היא "לזקק" את הגדרות הסוגה העלית, בשתי אפשרויות: האפשרות הראשונה היא שהסוגה העלית תכלול רק הפקות מקור בתחומי הדרמה והדוקומנטרי. על פי אפשרות זו, הפיתוח החדש המכונה "ז'אנר מיוחד" וכולל, על פי הזכיינים, תכניותכמו "ארץ נהדרת" ו-"החברים של נאור", לא ייכלל וההשקעה הכספית בו לא תיספר במחויבויות הסוגה העלית. האפשרות השנייה כוללת בתוכה את הז'אנר המיוחד, אך בהתאם יגדל החלק היחסי שיידרש כל זכיין להשקיע.

בהסכמי היוצרים והזכיינים נכתב כי 18% מהכנסות הזכיינית יופנו להשקעה בסוגה עלית, במתווה בוחבוט ככל הנראה תעלה ההשקעה המינימלית ל-20%.

בסעיף הרביעי ישנה התייחסות גם לניוד התקציבים משנה לשנה ובקשות הזכיינים להכיר בתקציבי פיתוח. כיום, סדרה שהעבודה עליה החלה בשנה מסוימת ועולה לשידור בשנה שאחרי, רק הסכומים שהושקעו בה בשנה שבה עלתה לשידור יוכרו לזכיינית ותקציבי הפיתוח למעשה "הולכים לאיבוד". על פי המתווה החדש, יוכרו גם תקציבי פיתוח של סדרות שעולות רק שנה מאוחר יותר והמועצה לא תראה בעיה בניוד תקציבים משנה לשנה. חלק אחר בסעיף הרביעי מתייחס לתכניות מורשת. בוחבוט עתיד להמליץ למועצה על מסמך שיחייב את הזכייניות לשדר בחגים ומועדים תכניות מורשת בפריים טיים.

אז מתי מתחילים?

הסעיף החמישי במתווה בוחבוט מתייחס לשנים עליהן הוא יחול. בוחבוט מתכוון להמליץ למועצה להחיל את הסעיפים החדשים רק משנת 2008 ואילך, זאת למרות שבתחילה נשקל להחילו גם על השנים 2006-2007. ככל הנראה, מחויבויות שנים אלו וחובות הזכיינים במסגרתן ייפתרו באמצעות המתווה ה-"ישן".

במסמך שהגיש בוחבוט לחברי המועצה נכתבו מספר כללי מאקרו לעבודת הרשות. בין היתר, כתב בוחבוט כי "הרשות מתעסקת בפנקסנות" והאנרגיות המושקעות אינן מתועלות לכיוון הנכון. לדבריו, יש לבנות מערכת חדשה שתבנה את תעשיית הטלוויזיה מחדש, תוך מתן גיבוי מהרשות לתעשייה זו. הרשות צפויה לבקש משר התקשורת סמכויות אכיפה דומות לאלו של מועצת הכבלים והלווין, מאחר שמיקוד הרגולציה מהווה צעד ראשון מבחינת הרשות לקראת מעבר לשיטת רישיונות. ועדת מרדכי של משרד התקשורת, הדנה באפשרות המעבר מזיכיונות לרישיונות, צפויה לסיים את עבודתה בשבועות הקרובים.

בשורות טובות ל-JCS

בנקודה נוספת במתווה בוחבוט נכתב כי המועצה תמליץ על הפחתת דמי הזיכיון והתמלוגים המועברים למשרד האוצר. נקודה אחרת מתייחסת למערך השידור וההפצה ממשרדי הרשות השנייה ובה ממליץ בוחבוט על הקמת ועדה אד-הוק לבחינת חדר השידור והתדרים.

סעיף נוסף מתייחס לאולפני JCS. המועצה עתידה להמליץ על שינוי חקיקה שיבטל את המגבלות על חברת ההפקה, כך שהיא תוכל להפיק תכניות גם עבור ערוץ 2. אחד מבעלי JCS הוא רון לאודר, המחזיק חמישית ממניות ערוץ 10 ועל פי כלל הרשות השנייה חטיבת ההפקות של JCS מנועה מלהפיק תכניות עבור ערוץ 2.

הסעיף האחרון נוגע לזכויות היוצרים, נושא שהופיע גם הוא בהסכמי היוצרים והזכיינים לפני שנה. המועצה מתכוונים לפעול לקראת עיגון הנושא בחקיקה ועד אז תקרא לגופים המעורבים להגיע להסדר עד לחקיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully