וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרה בלתי נגמרת: המשכנתא חונקת את הישראלים

גיל סימה

5.7.2010 / 20:35

במהלך דיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא המשכנתאות, התברר כי יותר מ-100 אלף משפחות מתקשות לעמוד בהחזרי התשלומים. אחד המסתבכים: "התמוטטנו כלכלית והבנק לוחץ"

דיון שהתקיים היום (שני) בוועדת הכספים של הכנסת הדגיש את מצוקת העמידה בתשלומי המשכנתאות. בדיון נטען כי יותר מ-100 אלף משפחות מתקשות בהחזר המשכנתא וכי במהלך השנה האחרונה נעשו יותר מ-5,000 פניות לוועדה. בוריס גרנט עלה ארצה מרוסיה עם אשתו ושלושת ילדיו בשנת 1997. תחת מטריית הסיוע של משרד השיכון, לקח גרנט משכנתא בגובה של 223 אלף שקל מהבנק, אולם נראה כי לא ידע לאיזו צרה הוא נכנס.

"אני אדם חולה ולא יכול לעבוד ולכן היינו תלויים במשכורת של אשתי", מספר גרנט. שנתיים מאוחר יותר גם אשתו כבר לא הייתה במעגל העבודה לאחר שבעל המפעל אצלו עבדה פיטר את כל העובדים והעביר את העסק לרומניה. "התמוטטנו כלכלית, המשכנתא התחילה לחזור והבנק לוחץ", מספר גרנט.

החזרי המשכנתא רק גדלו ואיתם גם תשלומי ריבית הפיגורים. כשחרב הפינוי מהדירה מוטלת על צווארם, החליטו בני הזוג לפנות לוועדה בבקשה שזו תסייע להם בהחזרים נוחים יותר לפירעון המשכנתא. "ביקשנו לקבל פריסה נוחה יותר של התשלומים, אבל רגע לפני שעזבנו את המשרדים אמרו לנו: 'רק תביאו לנו ערבים'", אומר גרנט ומבהיר כי לאחר שאמר כי אין לו בארץ קרובי משפחה נאמר לו שהערבים יכולים להיות גם שני ילדיו הבגירים.

"חשבתי שאני לא שומע טוב, איך בדיוק הבן החייל שלי שמשרת במג"ב יוכל לשלם את המשכנתא? יש לו הכנסה לכך בכלל? זוהי ממש חוצפה", הוא אומר. היום, בצאתו מהדיון בוועדה הוא נשמע נינוח יותר. "אפשר לומר שהאופטימיות חזרה אליי ואל משפחתי, אני מקווה שדברים יסתדרו בסופו של דבר".

עו"ד גיל גן מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח מסר: "אנו מקווים שחשיפת הכשלים והדיון בוועדה יקדמו פתרון שיצביע על מחויבות המדינה לזכויות היסוד של חייבי המשכנתאות. שמענו דברים מעודדים ונמשיך לעקוב אחר יישום ההבטחות".

בנוגע לבני הזוג גרנט נמסר ממשרד השיכון נמסר בתגובה כי "מדובר בזוג אשר לא משלם את ההחזר החודשי כסדרו מאז תחילת ההלוואה. בשנת 2006 אישרה הוועדה למשפחה פריסת הלוואה עם פריסה ל-30 שנה ב-0 אחוז ריבית. ב-2009 אושר להם שוב בצעד חריג להאריך את תקופת ההלוואה ב-25 שנה וזאת בתנאי של שישה חודשי תשלום לפי הסדר הפריסה, כשהפינוי ידחה תמורת 12 אלף שקל במזומן. ועדת הערר אימצה את ההחלטה, כשעל החלטותיה לא ניתן לערער אלא בחלוף שנה. מאז ההחלטה הופקד בבנק סך של 22 אלף שקל והפינוי נדחה. למשפחה מוצע לשלם את ההחזר במשך שישי חודשים רצופים ולאחריהם לבצע הפריסה בפועל על מנת להימנע מפינוי הנכס".

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully