וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע קיבלה הטבות של כ-12 מיליארד שקל ב-2006-2011

אלה לוי-וינריב וחן מענית

16.7.2013 / 12:07

האוצר ורשות המסים העבירו לידי "גלובס" רשימה חלקית ומצומצמת של החברות שקיבלו הטבות מס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. החברות הפרטיות עדיין חסויות

בעקבות מאבקו של עיתון "גלובס" לצמצום הטבות העתק הניתנות לחברות הגדולות במשק, נחשפים היום (ג') נתונים מדהימים - ויש שיגידו מקוממים - באשר להיקף הטבות המס שניתנו מכוח החוק לעידוד השקעות הון לחברות הציבוריות הגדולות בישראל.

מהנתונים עולה כי בשנים 2006-2011 קיבלה ענקית התרופות הישראלית, טבע, ממדינת ישראל הטבות מס בהיקף של כ-11.8 מיליארד שקל, שהם כ-70% מסך ההטבות בגובה כ-16.8 מיליארד שקל שקיבלו החברות הציבוריות הגדולות באותן שנים (הנתונים לשנת 2012 לא נמסרו, כיוון שמרבית דוחות המס לשנה זו טרם הוגשו); עוד עולה כי צ'ק פוינט קיבלה בשנים אלו הטבות מס בהיקף כולל של כ-1.65 מיליארד שקל; כיל קיבלה הטבות מס בהיקף כ-2.2 מיליארד שקל; אלביט מערכות - בהיקף של כ-404.7 מיליון שקל; בזן קיבלה הטבה חד-פעמית של 140 מיליון שקלים ב-2006; וחברת רפאל קיבלה בשנים 2010-2011 הטבות מס בהיקף של כ-144.7 מיליון שקל.

יצוין, כי ההטבות עשויות להיות גבוהות הרבה יותר ממה שהוצג ברשימה שפורסמה היום, משום שהסכומים שהועברו מרשות המסים והאוצר אינם כוללים שקלול הטבות נוספות שניתנו לחברות, כגון פחת מואץ. מרשות נמסר כי "נתונים אלו אינם זמינים ומצריכים עבודה מיוחדת על כל דוח של חברה בקבוצת חברות בלתי ניתנת להגדרה ודאית".

על רקע המחאה החברתית והגירעון בתקציב המדינה, נתון מעניין נוסף הוא העלייה שנרשמה בכל שנה בהיקף ההטבות, שצמחו בצורה דרמטית, במקום להצטמצם: בעוד שב-2006 עמדו הטבות המס שחולקו לשבע החברות הציבוריות הגדולות על סך של 1.29 מיליארד שקל, תפחו ההטבות הללו לסך של כ-2.89 מיליארד שקל, שהוענקו, לארבע חברות בלבד ב-2011. זאת, כפי שנחשף ב"גלובס" במארס השנה. באוצר וברשות המסים טענו אז, כזכור, כי "הנתונים אינם בהכרח כפי שהוצגו".

"כספים במחשכים"

נזכיר, כי מדובר ברשימה חלקית שאינה כוללת את החברות הפרטיות שקיבלו הטבות מס בשנים אלה, לאחר שרשות המסים ומשרד האוצר הצהירו כי בכוונתם להגיש בקשת רשות ערעור לביהמ"ש העליון על החלטת ביהמ"ש המחוזי לחשוף את כל החברות שקיבלו הטבות מס, לרבות החברות הפרטיות. על רקע זאת, מדהים לראות כי בשנים 2006-2011, בהתבוננות ברשימה החלקית והמצומצמת שיפרסמו האוצר ורשות המסים, תאגידי הענק קיבלו הטבות מס של יותר מ-16 מיליארד שקל.

למעשה, מרבית החברות ברשימת 10 החברות שקיבלו את הטבות המס הגבוהות ביותר חסרות ברשימות שהועברו מהאוצר ורשות המסים, כאשר בכל שנה נחשפו ההטבות שחולקו לכשלוש עד חמש חברות בלבד. לפי ההערכות, על החברות ששמן נעדר מהרשימה, השל היותן פרטיות, נמנות ישקר של משפחת ורטהיימר ואינטל הבינלאומית.

הנתונים בדבר הטבות המס נחשפו היום, כאמור, בעקבות המאבק של עיתון "גלובס" לצמצום ההטבות לחברות ענק במשק, ובמסגרת זו מאבקו המשפטי של העיתון, וסגן עורך העיתון, אלי ציפורי, לחשוף את כל ההטבות שניתנו לכל החברות בישראל מכוח חוק עידוד השקעות הון.

ביום שני שעבר קיבל בית המשפט המחוזי בת"א את עתירת "גלובס", וציפורי, שהוגשה באמצעות עוה"ד יורם מושקט ואוריין אשכולי, לחשיפת רשימת החברות שקיבלו הטבות מס מכוח החוק. השופטת, ד"ר מיכל אגמון-גונן, קבעה כי על משרד האוצר ורשות המסים להעביר לידי "גלובס" תוך שבעה ימים, מידע אודות החברות שקיבלו הטבות מס לפי חוק עידוד השקעות הון בשנים 2006-2012, בהן 10 החברות שקיבלו את הטבות המס הגבוהות ביותר בכל שנה, לרבות גובה ההטבות, תוך שהיא מציינת, כי "ראוי ונכון הוא כי לא במחשכים יחולקו כספי הציבור".

רשות המסים והאוצר הגישו בקשה לעכב את חשיפת נתוניהן של החברות הפרטיות הנהנות מהטבות מס, ואולם, היום, העבירו את המידע האמור בנוגע לחברות הציבוריות לידי "גלובס".

מס אפקטיבי של 3.3%

מהנתונים עולה כי ב-2011 קיבלו ארבע החברות הציבוריות הגדולות - טבע, כיל, צ'ק פוינט והחברה הממשלתית רפאל - סך הטבות של כ-3.84 מיליארד שקל, כאשר 75% מסכום זה קיבלה טבע.

שנה קודם לכן, ב-2010, קיבלו חמש החברות הציבוריות הגדולות (כולל אלביט מערכות) סכום של כ-3 מיליארד שקל, ושוב - 75% מהסכום הוענק לטבע; ב-2009, סך ההטבות שניתנו לארבע החברות הגדולות (ללא רפאל) עמד על 2.24 מיליארד שקלים, כשטבע נהנתה מ-70% מסכום זה;

ב-2008 נרשם נתון מדהים במיוחד: שלוש חברות גדולות - טבע, כיל וצ'ק פוינט - נהנו לבדן מהיקף הטבות עצום של כ-3.33 מיליארד שקל; טבע נהנתה באותה שנה מהטבה בסך 2.4 מיליארד שקל, כ-72% מהסכום שחולק לשלושת החברות.

ב-2007 קיבלו חמש חברות (כולל נייס) סך של 2.03 מיליארד שקל, אך מבט שנה אחת לאחור מבהיר כי מדובר בזינוק ביחס ל-2006, אז קיבלו שבע חברות - טבע, צ'ק פוינט, כיל, בז"ן, אלביט, סינרון ונייס - אותו סכום כמעט, סך של 2.07 מיליארד שקלים.

המצב הזה בו מרבית ההטבות מגיעות בעיקר לארבע חברות גדולות הוא חדש יחסית. ב-2003 קיבלו החברות הגדולות רק שליש מההטבות, וכעת הן מקבלות כ-70% מהן, כאשר 60%-70% מתוך סכום זה ניתן לטבע לבדה.

כתוצאה מכך מס החברות האפקטיבי ששילמו אותן חברות עמד על 3.3% בלבד. זאת, בעוד שמס החברות הרגיל עמד על 25% - פער של 21.7%.

הטבות לאלפי חברות

במקביל לרשימת החברות הציבוריות שקיבלו את הטבות המס הגבוהות ביותר, מסרו האוצר ורשות המסים גם רשימה מלאה של החברות - הציבוריות והפרטיות - שנהנו בשנים האחרונות מהטבות מס מכוח חוק עידוד השקעות הון, ללא גובה ההטבה שניתנה לכל חברה. מדובר בעשרות עמודים, בהם רשומות אלפי חברות, בהן מחלבות יטבתה, שטראוס, נירלט, מיקרוסופט ישראל, גוגל ישראל, חברת הביטוח הפניקס, אורמת מערכות, אי.סי.קיו, אליק רון, אמדוקס, אקרשטיין תעשיות, גאון אגרו מקבוצת גאון אחזקות, מיסודו של בני גאון, טמפו, יקבים שונים (בהם יקב רמת הגולן, יקב דלתון ויקב קסטל), מיכל נגרין, מולטי לוק, מוטורולה, נטפים, תפן, פוקס וסיסקו

רשימה עצומה זו מעוררת תהיות באשר ליעילותו של החוק לעידוד השקעות הון והאם ההטבות מכוחו ניתנות לפי רוחו ומטרותיו, ולא מחולקות ללא הבחנה, כמעט לכל דורש.

במכתב הנלווה לחשיפת הנתונים, ציינה רשות המסים כי "אין באמור ברשומות אלו הסכמה או אישור לתוכן הדיווח של החברה, באשר לזכאותה להטבות ובאשר לגובה ההטבה המדווחת". במילים אחרות, רשות המסים מבהירה כי השומות שנחשפו, עדיין פתוחות וניתן עדיין לבדוק האם אכן זכאיות החברות להטבות שקיבלו, ואף לדרוש החזר.

  • עוד באותו נושא:
  • טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully