וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות מוצרי הבנייה: הרווחים עולים

אביב לוי

24.4.2014 / 8:52

ב-2013 נרשם שיא של התחלות בנייה, והמגמה ניכרת בתוצאותיהן של 4 החברות הציבוריות בתחום. מי הובילה ברווחיות, מי סבלה מתחרות ומי נפגעה מהונאה. וגם: מי השתכר הכי הרבה?

ענף הנדל"ן למגורים נמצא כיום בשיא, ועל כך מעידים בין היתר רווחי הקבלנים, עליית המחירים הנמשכת וגם נתוני הלמ"ס שפורסמו בחודש שעבר, לפיהם בסיכום 2013 נרשמה עלייה של כ-3.5% במספר הדירות שבנייתן החלה, ליותר מ-44 אלף יחידות דיור.

תוצאות חברות מוצרי הבנייה. גלובס
תוצאות חברות מוצרי הבנייה/גלובס

על סמך שנים קודמות, במשרד השיכון מעריכים כי בסופו של דבר יגיעו הנתונים הסופיים של התחלות הבנייה ב-2013 לכ-47 אלף דירות - נתון שיא של 16 שנה, שלא נרשם מאז שנות העלייה הגדולה מבריה"מ בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת.

תוצאותיהן של ארבע יצרניות מוצרי הבנייה הציבוריות ב-2013 מלמדות, כי למרות שאף אחת מהן לא הגדילה משמעותית את הכנסותיה, הן מסכמות שנה מוצלחת עם שיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית, שהשתרשר לשורה התחתונה. התקופה החיובית ממנה נהנות אותן חברות, באה לידי ביטוי גם בזינוקים דו-ספרתיים שרשמו מניותיהן בשנה החולפת.

מה מלמדים הדוחות של אפריקה תעשיות, חד אסף, קליל וחמת? הנתונים לפניכם:

28%

הוא שיעור הזינוק ברווחי חברת מוצרי האלומיניום קליל, שהגיעו אשתקד ל-54 מיליון שקל, מה שסייע לה להמשיך להיות הרווחית ביותר מבין חברות מוצרי הבנייה הבורסאיות, זו השנה השנייה ברציפות. קליל, שבשליטת צורי דבוש ובניהולו של אריה (ריצ'י) ריכטמן, נהנתה אשתקד מהמשך הצמיחה שהיא מציגה בשנים האחרונות, כפי שניכר בעלייה במכירותיה במקביל לשיפור הרווחיות.

גם השינוי בשורה התחתונה של אפריקה תעשיות בולט לחיוב, כשהרווח הנקי הגיע לכ-38 מיליון שקל, לעומת הפסד של 24 מיליון שקל שנרשם ב-2012, אז משכו את תוצאותיה מטה הפסדים שרשמה החברה ממכירת פעילות הפלדה שהחזיקה ברוסיה.

ב-2013, החברה מקבוצת אפריקה ישראל נהנתה מתהליכי התייעלות ושיפור שביצעה בתחום הפלדה, שתרמו לעלייה בשיעורי הרווח הגולמי בפעילות זו, וקיזזו ירידה מסוימת שנרשמה ברווחיות החברה הבת נגב קרמיקה (מוצרים לעיצוב הבית), בעקבות עלייה בהוצאות המכירה והשיווק.

קליל ואפריקה תעשיות משכו לזינוק של 130% שנרשם ברווח המצרפי של ארבע החברות, כאשר גם חמת סיכמה את 2013 בצורה חיובית, עם קפיצה של 16% ברווח הנקי, ל-35 מיליון שקל. רווחיה של חד-אסף צנחו ב-70%, בעקבות אירוע הונאה שגרר אותה להוצאה של קרוב ל-13 מיליון שקל.

בדיקות שביצעה החברה החל מחודש ספטמבר 2013, העלו כי שילמה לאחד מספקי הגרוטאות שלה עבור כמות גרוטאות גדולה יותר מזו שסופקה בפועל, כתוצאה מהונאה. ממצאי החקירה העלו כי ההונאה בוצעה מהרבעון הראשון ועד השלישי של 2013, והם הועברו לחקירה משטרתית. חד-אסף הגישה תביעה של כ-5 מיליון שקל נגד אחד הגורמים החשודים כמעורבים בהונאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

23%

הוא הזינוק ברווח הגולמי שהציגה חד-אסף, שהגיע ל-99 מיליון שקל. עיקר פעילותה של החברה שבשליטת אברהם שני מתרכזת בייצור מוצרי פלדה לענפי הבנייה, התשתיות, התעשייה והחקלאות, והרווח הגולמי מהפעילות קפץ ב-35% לסך של 71.5 מיליון שקל, והוא מיוחס לצעדי התייעלות שנקטה חד-אסף.

חד-אסף גם מייבאת ומשווקת מוצרים משלימים לענף הבנייה, ומחזיקה במפעל לייצור חוטי פלדה ברומניה - פעילויות אשר הרווח הגולמי בהן עלה בצורה מתונה יותר, והתקזז חלקית עם ירידה ברווח הגולמי מפעילויות נוספות שהיא מחזיקה.

הרווח הגולמי של אפריקה תעשיות ושל קליל עלה ב-13%-14%, ולעומתן חמת, המציעה מוצרים לחדרי אמבטיות, שירותים ומטבחים, לא הצליחה לשפר את הרווח הגולמי שלה, שנותר ללא שינוי ברמה של 86 מיליון שקל. בחמת, שבשליטת יואב גולן, מציינים כי הרווח הגולמי בתחום פעילות הברזים והכלים הסניטריים ירד עקב כניסת מתחרים לענף, שהובילה לשחיקת מחירי המכירה. לעומת זאת, נהנתה חמת משיפור הרווח הגולמי של מוצרי האינסטלציה, בעיקר בזכות הכנסות ממוצרים חדשים. סך הרווח הגולמי של חברות הענף ב-2013 צמח ב-13% ל-811 מיליון שקל.

2.08

מיליארד שקל הם סך הכנסותיה של אפריקה תעשיות - ירידה של 2.5% ביחס להכנסותיה ב-2012. הובילו לכך קיטון במכירות של פעילות הפלדה בישראל, ב-10% ל-1.17 מיליארד שקל, מחירי מכירה ממוצעים נמוכים יותר ביחס ל-2012 וירידה בכמויות שנמכרו. הירידה קוזזה חלקית בשיפור דומה (של כ-10%) שנרשם בפעילות בתחום עיצוב הבית של נגב, שם המכירות התקרבו ל-900 מיליון שקל, בזכות פעילויות שנרכשו בשנים האחרונות ופתיחת חנויות חדשות.

הכנסותיה של חד-אסף נחלשו אשתקד ב-1.4%, והסתכמו ב-1.26 מיליארד שקל. לעומתה, קליל רשמה גידול של כ-6% בהכנסות ל-378 מיליון שקל, בזכות עלייה בכמויות המכירה ושינוי תמהיל המכירות. גם הכנסות חמת עלו בכ-2% לסך של 265 מיליון שקל.

חמת הציגה מגמות סותרות בפעילות השוטפת: כאמור, הכנסות ממוצרים חדשים לחדר האמבטיה והמטבח סייעו לקפיצה של 18% במכירות תחום האינסטלציה, שהגיעו ל-64.5 מיליון שקל. מנגד, מכירות הברזים נחלשו ב-7.5% ל-103 מיליון שקל, ומכירות הכלים הסניטריים ירדו ב-5% ל-61 מיליון שקל, בהשפעת ייבוא זול ממדינות אירופה, דוגמת טורקיה, פורטוגל ואיטליה, וכניסת מתחרים חדשים לשוק.

75%

הוא הזינוק שרשמה מניית חמת ב-2013, לשווי חברה של כ-650 מיליון שקל - הגדולה ביותר מבין ארבע החברות המוזכרות. קפיצה דומה (70%) רשמה מניית קליל בתקופה זו, לשווי חברה של כ-350 מיליון שקל, ואילו קפיצה שנתית של 28% הובילה את אפריקה תעשיות להיסחר לפי שווי של כ-440 מיליון שקל. מניית חד-אסף רשמה את העלייה המתונה ביותר בשנה האחרונה - 23%, והחברה נסחרת לפי שווי השוק הנמוך ביותר, 185 מיליון שקל.

2.9

מיליון שקל הייתה עלות העסקת מנכ"ל קליל, ריכטמן - שיאן השכר בענף ל-2013, שנהנה אשתקד ממשכורת של 1.2 מיליון שקל ומענק של 1.7 מיליון שקל. בעל השליטה בחברה, דבוש, ששמו בלט ברשימת שיאני השכר בשנים האחרונות, נפגע מתיקון 16 שאילץ אותו להסתפק בתגמולים של 2.6 מיליון שקל אשתקד, עבור שירותי הניהול שסיפק לקליל. עלות העסקתו של אבי מוטולה, מנכ"ל אפריקה תעשיות, עמדה על 2.5 מיליון שקל, וזו של מנכ"ל חמת, יגאל מורן, הייתה 2.2 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully