וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר מזנק ב-1% לשיא של שנה

משה גולן

26.8.2014 / 13:41

הדולר נסחר סביב 3.58 שקלים. האירו קופץ 1% ל-4.721 ש'. הראל: "ללא 'צוק איתן' ברקע, קשה לדמיין שבנק ישראל היה בוחר במהלך כה קיצוני"

יממה לאחר שבנק ישראל החליט במפתיע להפחית את הריבית לשפל כל הזמנים, המטבע האמריקאי מתחזק היום (ג') בכ-1% ונסחר בין הבנקים תמורת 3.577 שקלים, שיא של כשנה. גם האירו קופץ ב-1% ונסחר סביב 4.721 שקלים.

אתמול כאמור הודיע בנק ישראל כי הוא מפחית את ריבית חודש ספטמבר ב-0.25% לשפל כל הזמנים - 0.25%. זאת לאחר שבחודש הקודם הבנק הוריד את הריבית ל-0.5%, שפל של חמש שנים. הבנק ציין בין הסיבות שהובילו אותו לקבל את ההחלטה הדרמטית היו נתוני האינפלציה שירדו לשיעור של 0.3% ב-12 החודשים האחרונים, וכן להאטה בפעילות הריאלית של המשק ולהשפעות השליליות של צוק איתן.

ההחלטה של בנק ישראל מגיעה על רקע התחזקות מתמשכת של הדולר. השקל נחלש החודש ב-1.7% במונחי השער הנומינאלי האפקטיבי. "המשך הפיחות יתמוך בהתאוששות ביצוא ובמגזר הסחיר. מתחילת השנה נרשם ייסוף של 0.4%", מציינים בבנק ישראל. לאחר החלטת הריבית הדולר התחזק מול השקל בכ-0.8% לשיא של כשנה - 3.57 שקלים.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, ממליץ בסקירה למשקיעים לא להתפתות מעליית הדולר כי היא זמנית בלבד. בטווח הארוך, לדבריו, התנאים המבניים בישראל (הגז הטבעי, רכישת חברות ישראליות בידי זרים, הנפקות ישראליות בחו"ל והעודף הניכר בחשבון השוטף) עדיין תומכים בהתחזקות השקל.

קליין סבור, כי "היחלשות השקל משקפת את השפעת הצטמצמות פער הריביות בין ישראל וארה"ב, את השפעת מבצע 'צוק איתן' ואת המשך התחזקות הדולר בעולם. ללא מבצע 'צוק איתן' ברקע, קשה לדמיין שבנק ישראל היה בוחר במהלך כה קיצוני של הורדת הריבית לשפל כל הזמנים, במיוחד כאשר בארה"ב כבר מדברים על העלאת ריבית מוקדם מהצפוי. הריבית בישראל לא תישאר נמוכה כל כך לאורך זמן, וכאשר הריבית תתחיל לעלות בעולם סביב אמצע שנת 2015 גם הריבית בארץ תעלה".

"אין ספק שבנק ישראל גנב אתמול את ההצגה והנגידה פלוג מיצבה את עצמה כגורם מרכזי המכתיב כרגע את המדיניות הכלכלית של ישראל ומנהל את המשבר של המשק, רגע לפני שמתחילים הדיונים על התקציב", מציינים במחלקת המחקר של FXCM. "בהחלטתה הדרמטית אתמול פלוג למעשה טרפה את הקלפים של השיח הכלכלי והפעילה לחץ ישיר על קובעי המדיניות, שר האוצר וראש הממשלה, ליישר קו עם המלצות המדיניות שלה לפיהן הרחבת הגירעון תהיה הרת אסון עבור המשק הישראלי ויש במקום זאת להעלות מיסים. כעת מעניין יהיה לראות כיצד יגיב שר האוצר, שסינדל את עצמו בהכרזותיו כי לא יעלה מיסים".

אלעד סלומון אנליסט בבית ההשקעות יוטרייד אמר כי "הדולר צפוי לבחון את רמת המחירים שבטווח של 3.75 ועד 3.90 שקלים לדולר בעקבות הורדת הריבית מאתמול. הורדת הריבית יצרה עיוות כלכלי באשר לתמורה שמקבלים המשקיעים בעבור השקעה בכלכלת ישראל כשהריבית האמריקנית שווה כיום לריבית הישראלית משקיעים באופן טבעי יעדיפו להשקיע בדולר ולא בשקל".

  • עוד באותו נושא:
  • שער הדולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully