וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יכולות טובות מלמתחרים": החברה שעשויה להיות מובילאיי הבאה

7.4.2017 / 19:03

חיים סיבוני לא השקיע אגורה במובילאיי אבל הוא המרוויח הראשון ממכירת הענק שלה לאינטל. "פורסייט" המייצרת מערכת מתחרה לזו של מובילאיי כבר הכפילה את שווייה מאז ההודעה על העיסקה ופועלת במרץ לגייס הון נוסף. "אני רוצה להעסיק מאות ואלפי עובדים"

יח"צ - חד פעמי

המתעשרים החדשים של עסקת מובילאיי, ייפגשו עם הכסף הגדול רק לאחר שתיסגר העסקה סופית, כנראה לקראת סוף השנה. לעומתם, חיים סיבוני, שלא השקיע אגורה שחוקה בחברה הישראלית המצליחה ביותר, כבר חתך את קופון הענק שלו בשווי עשרות מיליוני שקלים. פורסייט שבשליטתו הוסיפה לערכה, מאז העסקה ובגללה, 150 מיליון שקלים.

סיבוני, יזם היי טק ותיק שעדיין מחכה לאקזיט הענק שלו, מפתח מערכות לראייה מחושבת. הפיתוח המבטיח ביותר שלו הוא מערכת משולבת של ראייה תלת ממדית וצילום טרמי, שתותקן במכוניות, תתריע מפני סיכונים בכביש ובשעת הצורך תבלום אוטומטית במקום הנהג שלא הספיק להגיב.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פורסייט.
המערכת הבאה בתחום הרכב האוטומטי?

האם מדובר במובילאיי הבאה? סיבוני מסב לרגע את מבטו לנקודה כלשהי בחלל החדר ואומר "אני לא מדבר על מתחרים", ומיד עובר לדבר על המתחרים, בעוד השם המפורש של מובילאיי ממשיך לרחף מעל כל משפט שני שנאמר. שורת סרטוני וידיאו שהוא מראה מציג את המערכת שלו בפעולה, ויש לו גם ספריית וידיאו עשירה ובה כתבות על כשלים של מערכת מובילאיי. "יש לנו יכולות יותר טובות מלמתחרים", הוא אומר בביטחון.

כמו הרבה יזמים ישראלים התחיל סיבוני ממערכות ביטחון. החברה הפרטית שהקים, "מגנא", פיתחה מערכת התראה המשולבת בגדרות ביטחון המוצבות בגבולות וסביב מתקנים רגישים. את המבחן העליון להצלחה הוא עבר מזמן: צה"ל רכש ממגנא מערכות המסייעות בהגנה על גבולות ואתרים. מדובר בהישג טכנולוגי לא מבוטל מפני שעל דלתות מערכת הביטחון מתדפקות עשרות חברות כמו מגנא, גדולות וקטנות, מישראל ומחו"ל, ואין סיכוי שצה"ל ירכוש מערכת שהיא פחות מהטובה ביותר שניתן לקנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיים סיבוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

קשה לשרוד בתחום

מערכות התראה מסוגה של מגנא מבוססות על שני רכיבים עיקריים, המצלמות, שאותן ניתן לרכוש בקלות ובזול בשוק החופשי ותוכנה המסוגלת לעבד את נתוני התמונה, להבין אותה ולספק את ההתראה הנדרשת. מי שפיתח מערכת משוכללת כזו, יכול ליישם אותה לכל תחום שבו נדרשת ראייה ממוחשבת ותגובה. בהמשך גילה סיבוני שניתן ליישם את המערכת במלחמה באחד האיומים המעודכנים ביותר – רחפנים. המערכת הבאה של מגנא זיהתה רחפנים בטווחים בינוניים והצליחה להנחית אותם באמצעות השתלטות על מערכת התקשורת שלהם. סיבוני נזהר מכדי לענות ישירות לשאלה אם המערכת נמכרה לגורמי ביטחון בישראל אבל מציג סרטון וידיאו בו מוצגת המערכת למפקדי משטרת ישראל. בסרטון אחר, בעל משמעות דרמטית להמשך הסיפור, אפשר לראות כיצד המערכת מאתרת רחפן מול פני השמש: מערכות המבוססות על צילום חזותי או תרמי מתקשות בדרך כלל לזהות עצמים מול פני השמש, בגלל הקרינה החזקה. מגנא מכרה את מערכת ההגנה מפני רחפנים לחברת ביטחון יפנית, העוסקת בהגנה על הכורים הגרעיניים במדינה.

עסקות בטחוניות הן מעניינות ודרמטיות, אבל זהו תחום תחרותי מאד, וחברות קטנות מתקשות לשרוד בו לאורך זמן. מגנא ידעה תקופות טובות, אבל גם עמדה לא פעם על סף החידלון, ומעולם לא צמחה להיות חברה גדולה. האפשרות המוכחת לתרגם את מערכות הראייה הממוחשבת לשוק הרכב הצומח הציתה את דמיונו של סיבוני. כשהתברר שמערכות מסוג זה צפויות להשתלב במכוניות האוטונומיות של העתיד, הבין סיבוני שיש לו הזדמנות של ממש, והגיע העת להאיץ את תהליכי הפיתוח של מערכת הרואה מכשולים בכביש, מתריעה ובולמת בעת הצורך את הרכב באופן אוטומטי. לצד מערכת העזר לנהיגה החלה פורסייט בפיתוח מערכות בעלות מאפיינים דומים כמו מערכת התראה לרכבות, או אפליקציה סלולרית המספקת התראה על הולכי רגל מוסתרים, כמו למשל: ילד החוצה כביש אך מוסתר על ידי מכונית חונה.

המהלך הראשון היה גיוס הון: הוא גייס לצידו יועצים משוק ההון, הכניס שותפים חדשים למגנא, רכש "שלד בורסאי" – והפך אותו לחברה ציבורית חדשה "פורסייט" שבה רוכזה כל הפעילות האזרחית החדשה בתחום הרכב.

המשקיעים הגדולים בשוק ההון הסתכלו על פורסייט בחשדנות: מובילאיי – חברה ישראלית מובילה בתחום כבר נסחרה בנאסד"ק, הציגה טכנולוגייה המוכרת כמעט לכל נהג בישראל ולרבים בעולם, העסיקה מאות מהנדסים וחתמה על הסכמים עם חברות ענק בשוק הבינלאומי. פורסייט לעומתה היתה חברה קטנה עם 15 עובדים מלוד, בשווי של כ-140 מיליון שקל, עם אפס הכנסות ומיליארדי דולרים של חלומות. מול ההדגמות שעל פיהן יש לפורסייט טכנולוגיה עדיפה על זו של מובילאיי, עמד ההבדל הבולט מכולם: למובילאיי יש מערכת פועלת ונמכרת היטב. לפורסייט יש רק הדגמות וסרטי הדמיה.

אבל סיבוני התעקש ואף הצליח לגייס השקעות מכמה יבואני רכב בישראל , בעיקר כאלה שהחמיצו את ההזדמנות הגדולה להשקעה ראשונית במובילאיי: מספחת מנור יבואני פזו סיטרואן, משפחת דיין בעלת חברת טרייד מוביל, וחברת אלייד בעלי סוכנות פולקסוואגן. בסבב ראשון של גיוס ההון גויסו 27 מיליון שקל והפיתוח החל להתקדם.

אין מילה רעה על מובילאיי

ההשוואה עם מובילאיי חזרה בפגישות עם משקיעים שוב ושוב: מבלי להזכיר את שם החברה הציגו אנשי פורסייט נקודות תורפה במערכת של מובילאיי: קושי לאתר מכשולים שאינם מוגדרים מראש בספריה הממוחשבת של המערכת, והחולשה המפורסמת מכולן: קושי לאתר מכשולים מול פני השמש. תקלה מסוג זה אירעה בתאונת הדרכים בארצות הברית, כאשר מערכת מובילאיי שהותקנה במכונית טסלה לא מנעה תאונה עם משאית. התאונה הקטלנית הביאה, בהמשך, לביטול ההתקשרות בין החברה הישראלית ליצרנית הרכב המתקדם. בכתבה ששודרה בחדשות ערוץ 2 נשמעו נהגים המתלוננים שהמערכת לא התריעה על מכשולים בנהיגה מול שמש נמוכה. מול אלה הציג סיבוני את הניסוי בו הוכיחה המערכת שלו שהיא מסוגלת לאתר רחפן קטן מול שמש חזקה.

סיבוני הבטיח לאנשי שוק ההון שבתוך שנתיים יהיה דגם ראשון עובד. בפועל היה לוח הזמנים קצר הרבה יותר והדגם הושלם בתוך תשעה חודשים. עם דגם ראשוני ביד ו"הייפ" הולך ונבנה סביב הטכנולוגיות החדשות של עולם הרכב, יצא סיבוני בתחילת השנה לסבב גיוס נוסף, אבל שום דבר לא הכין אותו לרוח הגבית שקיבל דווקא מהמתחרים בבוקר ה-13 במרץ, בו הודיעה אינטל על רכישת חברת מובילאיי תמורת 15 מיליארד דולרים – העסקה הגדולה בתולדות ההייטק הישראלי. "ההודעה על העסקה התפרסמה בדיוק כשישבנו כאן, בדיוק במשרד הזה, והחלטנו לסגור את גיוס ההון. הרשימות כבר היו סגורות, ואז התחילו להגיע טלפונים מכל מיני אנשים שחיפשו את הדבר הגדול הבא. הגדלנו את הגיוס בעוד שלושה מיליון שקל וסגרנו את ההנפקה. אם הייתי נענה לכל ההצעות יכולתי לגייס גם שישים מיליון שקל". משקיעים שלא הצליחו להצטרף להנפקה הפרטית של סיבוני, התנפלו על המניה שהחלה לעלות בקצב מטורף. עד היום הוכפל כמעט שוויה של פורסייט המתקרבת כבר לשווי של 300 מיליון שקל, מבלי שמכרה אפילו מערכת אחת, והעסקה הראשונה עדיין נראית רחוקה. שווי המניות שמחזיק סיבוני באופן אישי זינק לכשבעים מיליון שקל.

"אנשים רואים את ההדגמות ותופסים את הראש. רואים שיש לנו טכנולוגיה אמתית ולאחר מובילאיי כולם מבינים את הפוטנציאל שלנו. לא השקיעו בשביל העיניים היפות שלי", אומר סיבוני בזהירות. "יש כאן מהפכה, אבל היא לא תתרחש מיד, זה לא אפס למאה בעשר שניות. כבר בשנה הבאה יתחילו להיכנס מערכות בלימה אוטומטיות שיעצרו את הרכב במקרה שהנהג נפספס, והמערכות יתעדכנו וישתדרגו בהדרגה כמו שקורה עם טלפונים סללוריים ומערכות ממוחשבות אחרות. המערכות המתקדמות לא יהיו רק להתראות לאירועים שבחזית הרכב (סיבוני רומז למערכת המסחרית של מובילאיי) אלא היקפיות בכל הכיוונים ובכל רגע נתון. אנחנו נהיה ערוכים לזה".

גייסתם הרבה כסף, מה אתה עושה עם זה? עובר למקום חדש?

נתרחב אבל אין לנו צורך לעבור למקום אחר. נוח לנו פה בלוד. התחלנו בגיוס של 20 אנשים נוספים. במקביל הודענו שאנחנו פועלים לרשום את החברה בנאסד"ק. עדיין לא ננפיק מניות. אני מתאר לעצמי שככל שהחברה תתפתח יהיו הנפקות נוספות אבל בשווי אחרי מאלה שהיו עד כה".

אתם מגייסים אנשים ממובילאיי?

לא פנינו לאיש ממובילאיי וגם הם לא ניסו לגייס אנשים מכאן. אנחנו מכבדים האחד את השני. אבל פנו אלינו גם עובדים של מובילאיי. לא לכולם מתאים לעבוד במסגרת חברה גדולה כמו אינטל. אבל עד כה לא גייסנו משם.

לפי ההדגמות יש לכם מערכת עובדת. למה היא עדיין לא בשוק?

המוצר הסופי שלנו יהיה שבב: שבב מחשב שיכיל את כל התכנה שלנו, ויימכר ליצרן מערכות. השבב של פורסייט יהיה לב המערכת והידע הייחודי שלנו. אנחנו לא נפתח שבב משלנו אלא נשתמש בשבב של חברה אחרת, אבל טרם בחרנו את השבב המתאים ולא התחלנו בשלב ההעברה. אני צופה שהתהליך כולו ייקח כשנה וחצי. ברגע שיהיה לקוח ראשון, הכל ישתנה מבחינתנו.

מובילאיי?

זו חברה מכובדת שהצליחה יפה. לא תשמע ממני אף מילה רעה עליה. אבל לנו יש יכולות שאין לאף מתחרה אחרת בשוק. היא תזהה גם עגלת תינוק שחוסמת את נתיב הנסיעה או ילד בגובה של פחות ממטר. המערכות שיש היום בשוק לא יכולות להבטיח זיהוי כזה.

בינתיים הודעת על התקשרות עם יצרן סיני בתחום ועל אפשרות לעסקה אם ניסוי הפיילוט יעלה יפה.

לא אם, אלא כאשר. אני בטוח שהניסוי שייערך בבייג'ין יצליח. אני מניח שלאחר מכן ייפתח משא ומתן למכירות לחברה הסינית. לא חשפתי את שמה כי אני מעדיף שלא יפריעו לי. לא מדובר כרגע על אפשרות של השקעה אבל אנחנו תמיד פתוחים. כבר קיבלנו בעבר הצעות לכמריה אבל אנחנו לא מוכרים. אני רוצה לפתח חברה גדולה ולהעסיק מאות ואלפי עובדים.

אקזיט?

זה לא על הפרק אבל אני אף פעם לא אומר שלעולם לא אמכור. אני יזם והתפקיד שלי הוא להקים חברות שיספקו תעסוקה למאות ואלפי עובדים. זה מה שאני יודע לעשות. כסף חשוב כי הוא מבטיח את עתידי ועתיד ילדי, אבל אחרי שהשגתי את זה אינו המטרה העיקרית שלי.

יש לך חברה ישראלית קטנה מלוד שרוצה שחולמת לכבוש שווקים ענקיים. מי מייעץ לך?

מיניתי את מיכאל גלי ליו"ר פורסייט. הוא מומחה לשיווק בינלאומי שהכרתי בהרצאה במסגרת צפונה דרומה – מפעל סיוע לעסקים שיזם איתן ורטהיימר. אלמלא הסיוע של הקרן הזו ייתכן שלעולם לא הייתי מצליח. בשוק ההון אני נעזר בייעוץ של איש העסקים איציק שרם וכפיר זילברמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully