וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החודש המכריע של טים קוק

31.8.2014 / 13:32

אפל עומדת בפני השקת הדור החדש של מכשיר הדגל שלה - האייפון. ניצן כהן תוהה האם יצליח המנכ"ל טים קוק להצעיד את החברה קדימה

המבחן הגדול של טים קוק מתקרב. קוק מונה לתפקיד מנכ"ל אפל לאחר פטירתו של המייסד האגדי של אפל, סטיב ג'ובס, הצליח לייצב את אפל, לשמר את האמון של שוק ההון והצרכנים בחברה אבל במבחן האמיתי והגדול שלו – יצירת סטנדרטים חדשים בשוק הסלולר ולמעשה המצאת השוק והובלתו הוא טרם עמד. החודש זה יקרה לראשונה.

הרבה מילים נכתבו על המצאת שוק הטלפונים החכמים הרשום על שמה של אפל ועל פריצת הדרך הטכנולוגית שיצרה החברה בכל דור של אייפונים שהוציאה. למעשה, שוק הסלולר כולו נושא עיניים אל אפל והאייפונים שלה ומנסה לשפרם בהתאם אבל בפועל השוק אינו פורץ את הגבולות שמציבה אפל. כדי להבין את המשמעות של הדברים צריך להסתכל על המתחרה הגדולה של אפל: סמסונג, שמייצרת את סדרת הגלקסי הפופולרית. כשאפל מוציאה אייפון, סמסונג מוציאה דגם עם מעבד מהיר יותר, מצלמה חדה יותר ובכלל יכולות טובות יותר אולם היא לא ממציאה שוק חדש או דגם חדש אלא מרחיבה את הגבולות שיוצרת אפל והחודש זה אמור לקרות פעם נוספת עם השקת האייפון 6 (כך על פי כתבי הטכנולוגיה).

לפי הדיווחים של כתבי הטכנולוגיה אפל אמורה להשיק החודש גם ?מחשוב לביש?, שם מכובס שמתייחס כנראה לשעון בעל יכולות סלולריות ובכלל יכולות מחשוביות כיד הדמיון הטובה עלינו יכולה, אף היא, לפרוץ גבולות חדשים. אם ניקח בחשבון שחברות נוספות ניסו להקדים את אפל אבל ללא הצלחה יתרה הרי שהעיניים נשואות לאפל שייצרו את הסטנדרטים העיצוביים והיכולות שיביאו לחדירה משמעותית יותר של המוצר לשווקים. למרות שאפל (לפחות לפי כתבי הטכנולוגיה) תנסה לייצר את התשתית למחשוב הלביש שיהיה מתי שהוא עתיד התקשורת הסלולרית הרי ששוב, העיניים נשואות כולן לאייפון - היהלום שבכתר של אפל ושוק הסלולר כולו.

הררי מילים נשפכו על האייפון 6 ובעיקר על העיצוב שלו אבל לא רק. ההערכות הן כי האייפון החדש יבוא בגדלים שונים ובעיקר הכוונה היא לדגם הגדול יותר מדגמי האייפון 5 שיהיה ככל הנראה בגודל של 5.5 אינץ' כשההערכות מדברות גם על שינוי במבנה המסך שיתפרש על פני כל המכשיר, גם בגודלו של המכשיר צפויים להיות שינויים והוא עתיד להיות דק יותר ומשקלו צפוי להיות נמוך יותר. בשורה נוספת היא של אפל היא פנייה גם לשווקים המתפתחים, אפל כנראה תשיק בכל דגם גם דגם זול יותר בסגנון האייפון 5C שמתאים יותר למי שמעוניין באייפון אבל לא מוכן לשלם את המחיר של דגמי הפרימיום ומוכן להתפשר על עוצמת המכשיר.

החידושים שמתכננת אפל לאייפון 6 והאמונה בהצבת גבולות חדשים לעולם הסלולר הביאו את החברה להזמין מהספקים לא פחות מ-80 מיליון מכשירים כשלאפל יש אופציה להגדיל היקף ההזמנות ל-120 מיליון יחידות. מכירות שאם יתממשו יביאו את אפל לרמות רווחיות גבוהות מאד ושווי החברה צפוי בהתאם לקפוץ לרמות חדשות שיביאו את המניה קרוב יותר ל-200 דולר מאשר לרמת ה-100 דולר, רמה אותה חצתה אפל רק לפני קצת יותר משבוע.

כדי לסבר את האוזן, אפל מכרה ברבעון השני של השנה 35 מיליון מכשירי אייפון 5S ו-5C. מכיוון שהצרכנים אוהבים את מכשירי האייפון אנחנו עדיים רואים כי החברה מוכרת גם דגמים ישנים יותר כמו ה-4S ודגמי ה-5 ולכן אם קצב מכירות הדגמים הישנים ישמר ואליו יצטרפו מכירות טובות של האייפון 6 שאמור להציב סטנדרטים חדשים בשוק הסלולר, הרי שאפל בעידן קוק תעמוד במבחן המרכזי שלה וקוק יבסס את מעמדו כיורש של ג'ובס ולמעשה יהפוך לעתיד של אפל.

בשנה האחרונה חיזק טים קוק את הקשר של אפל עם השווקים הפיננסים כשביצע שלוש פעולות משמעותיות: הפעולה הראשונה הייתה גיוס הון בהיקף גבוה של 17 מיליארד דולר, היקף זהה לגיוס שביצעה החברה בשנת 2013 מה שהגדיל משמעותית את קופת המזומנים שלה. הפעולה השנייה הייתה להגדיל את היקף ההחזר לבעלי המניות באמצעות רכישה עצמית וחלוקת דיווידנדים שחצתה ברבעון הראשון של השנה את ה-100 מיליארד דולר. הפעולה השלישית והמעניינת יותר לדעתנו היא פיצול המניה ביחס של 7 ל-1 מבלי לפגוע בזכויות בעלי המניות השונים וכך להגדיל את הסחירות של המניה, נתון משמעותי מאד לבעלי המניות.

המהלכים הפיננסים של אפל משדרים ביטחון רב למשקיעים שמצידם לא ממהרים לממש מניות ונותנים לחברה אשראי גדול גם לקראת השקת קו המוצרים החדש. תקוות גדולות יש לבעלי המניות לגבי החדירה של החברה לשוק הסיני. אפל השכילה לחבור לצ'יינה מובייל שתסייע לה להתאים את קו המוצרים לשוק הענק והאטרקטיבי הזה. השוק הסיני מאופיין בכך שהצרכנים אינם אוהבים לשלם את הסכומים הגבוהים שמשלמים בחלקו המערבי של כדור הארץ עבור מכשירי סלולר והחשש היה כי אפל תיאלץ להוריד מחירים ולשחוק את הרווחיות הגולמית שלה, אפל השכילה להוציא את דגם ה-5C שהוא בעל יכולות נמוכות יותר ממכשירי הפרימיום כשבמקביל עלויות הייצור שלו נמוכות יותר ולכן ניתן למכור אותו לצרכנים במחיר נמוך יותר אך במקביל לשמור על שיעורי רווח גולמי גבוהים.

כל זאת מבלי שאמרנו דבר על שירותי האייטיונס ואפל טיוי ולא כי אינם חשובים אלא כי הם מוצרים נלווים למוצר הדגל של החברה – האייפון.

אפל בעידן טים קוק עשתה עד עכשיו את כל המהלכים הנכונים כדי לשמר את מעמדה הדומיננטי בשוק הסלולר אבל כדי להוביל את השוק הזה גם בשנים הקרובות היא צריכה להציג החודש מכשיר פורץ גבולות ומציב סטנדרטים חדש שיקבע את עתידה של החברה – לא פחות

ניצן כהן הוא עיתונאי ופרשן כלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully