וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדבקה במבצע, המחיר רגיל

רוני לינדר-גנץ

3.5.2007 / 4:21

הסופר-פארם והניו-פארם מציגות על מוצרים מדבקות מבצע אדומות לאורך כל השנה, בלי להגדיר מהו המבצע והמחיר הקודם, בניגוד לחוק

רשתות סופר-פארם וניו-פארם נוהגות לסמן את מוצרי התינוקות המרכזיים - חיתולים ומזון לתינוקות (פורמולות) על כל סוגיהם במדבקות מבצע במשך כל השנה, בלי להגדיר מהו המבצע ומה היה המחיר לפניו, ובאופן המנוגד לכאורה להוראות חוק הגנת הצרכן ותקנותיו - כך עולה מבדיקת TheMarker. בעקבות הגילוי הודיעו הרשתות כי יתקנו את המעוות ויפעלו בהתאם לחוק.

הקונים הקבועים של רשתות הפארם מכירים היטב את שיטת סימון המוצרים שלהן: מדבקת מחיר צהובה משמעה מחיר רגיל, ואילו מדבקת מחיר אדומה משמעה מחיר מבצע. על גבי המדבקות האדומות אף נכתב במפורש: "מחיר מבצע". כעת מתברר, כי רשתות הפארם מסמנות את כל החיתולים ואת כל הפורמולות במדבקת מחיר אדומה של מבצע, אך בכך הן מתעלמות ולמעשה פועלות בניגוד להוראות החוק, שמגדירות באופן ברור מהו מבצע וכיצד יש לסמן אותו כדי למנוע הטעיה של הצרכן. על פי הוראות אלה, כאשר מציגים מחיר מבצע חובה ליידע את הצרכן גם מה היה המחיר לפני המבצע, כדי שיוכל להעריך את כדאיותו של המבצע.

הקופאית הודתה שזה לא מבצע

חיים, אב לשתי בנות מכפר סבא, מספר כי "לפני שבוע הלכתי לסופר-פארם כדי לקנות חיתולים בעקבות פרסום על מבצע של חיתולי פמפרס ב-45 שקל - בקנייה מעל 29 שקל ממוצרי החנות. כשהגעתי התברר שלא נשארו חיתולים במידה שרציתי, אבל שמתי לב שיש מדבקה אדומה של מבצע גם על אריזת הג'מבו (אריזת החיסכון הגדולה יותר של חיתולי פמפרס, ר.ל.ג). מכיוון שאשתי 'חינכה' אותי שכשיש מדבקה אדומה זה אומר שמדובר במבצע, לקחתי את החיתולים וכן סימילאק שגם עליו היתה מדבקה אדומה.

"כשהגעתי לקופה, אמרה לי הקופאית שלא כדאי לי לקנות את אריזת הג'מבו כי יש מבצע על האריזות הרגילות. השבתי שחסרה המידה הדרושה לי, אבל לא נורא - כי יש מבצע גם על הג'מבו. להפתעתי, היא אמרה לי: 'זה לא במבצע'. אמרתי לה: 'מה זאת אומרת? יש על זה מדבקה אדומה', אז היא הסבירה לי שעל כל החיתולים והמזון לתינוקות יש מדבקה אדומה כל השנה, ולא מדובר במבצע מיוחד. מאוד הופתעתי ואמרתי לה שזה לא בסדר, כי אני קונה את זה רק מכיוון שהמוצר כביכול במבצע. היא אמרה שזה כך מאז ומתמיד בסופר-פארם".

מחירים שגרתיים

בדיקה שערכנו לפני יומיים בשתי הרשתות העלתה כי מחירי המבצע הם מחירים שגרתיים למדי בתחום החיתולים והמזון לתינוקות. כך, למשל, בסניף סופר-פארם במרכז ויצמן בתל אביב היה מחירה של קופסת מטרנה רגילה 38 שקל וחבילת האגיס או פמפרס נמכרה ב-68 שקל.

בניו-פארם סניף גן העיר בתל אביב נמכרו חיתולי האגיס ופמפרס ב-70 שקל, טיטולים ב-55 שקל ואריזת חיסכון של מטרנה ב-56 שקל.

ייתכן כי אלה הם באמת מחירי מבצע נמוכים מן המחירים הרגילים, אבל רק לשם השוואה: באחרונה הנהיגו רשתות אחרות מבצעים על מוצרים אלה: שופרסל דיל מכרה מטרנה ב-45 שקל, סופר סנטר מכרה שתי חבילות פמפרס ב-110 שקל ושפע שוק מכרה סימילאק ב-28.5 שקל.

יצוין כי גם הרשתות ניו-פארם וסופר-פארם מנהיגות מעת לעת מבצעי עומק על מוצרים אלה ומקנות הנחות בשיעורים גדולים. ואולם במקרים אלה הן מדווחות על המבצעים המיוחדים בפרסומיהן.

בניגוד לחוק הגנת הצרכן

עו"ד זאב פרידמן, יועצה המשפטי של המועצה לצרכנות, קובע חד משמעית כי "מדובר בעבירה לכאורה על הוראות חוק הגנת הצרכן: חובתו של עוסק המודיע על 'מכירה מיוחדת' (מבצע) להבהיר את המחיר שהוא גבה לפני המכירה. ההיגיון העומד מאחורי חובה זו הוא למנוע מצב שבו הצרכן אינו יכול לוודא כי אמנם מדובר במבצע, ולספק לצרכן את כל המידע הנחוץ לו על מנת לוודא את כדאיות המבצע".

פרידמן מוסיף: "גם תקנות הגנת הצרכן קובעות חובה על עוסק המודיע על מבצע ליידע על מחירו הקודם של המוצר בטרם החל המבצע. התקנה אף קובעת כי אם לא היה המחיר הקודם בתוקף 21 יום לפחות בטרם התחלת המבצע, על העוסק לציין גם את התקופה שבה היה המחיר הקודם בתוקף. מכאן, שכשהרשתות מפרסמות על מוצרים כי הם במבצע הן חייבות לציין גם את מחירם הקודם. מי שנמנע מלעשות כן, לא רק שמונע מהצרכנים את המידע שלו הם זכאים, אלא שהתנהלותו מעלה חשש לעבירה על הדין".

במועצה לצרכנות מסבירים גם כי אי ציון המחיר הקודם כנדרש בדין על מוצר במבצע, באופן שיטתי ולאורך זמן, מעלה חשש כי "מחיר המבצע" הוא המחיר הרגיל ברשת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

תגובות הרשתות

פנינו לרשתות וביקשנו את תגובתן לדברים. רשת ניו-פארם מסרה: "אנו מודים על פנייתכם בנושא טעות שנפלה במדבקות מחיר מבצע של המוצרים. עם היוודע דבר הטעות, הרשת דאגה לטפל באופן מיידי בנושא מדבקות המחיר של המוצרים. חשוב לציין כי רשת ניו פארם פועלת תמיד בהתאם לחוקים ולתקנות".

ואכן, בדיקה חוזרת שערכנו אתמול בשני סניפי ניו-פארם בתל אביב העלתה כי הרשת החלה לסמן את המוצרים כנדרש בחוק - מדבקת המבצע מוצגת בסמוך למדבקה המעידה על מחירו הקודם של המוצר.

לעומת זאת, רשת סופר-פארם מסרה לנו בתחילה: "מכיוון שמחירי החיתולים ומזון התינוקות בסופר-פארם נמוכים משמעותית בכל ימות השנה מהמחיר המומלץ לצרכן, ומאחר והם משתנים בעקבות המבצעים השונים כמעט כל שבועיים, הרי שרכישת מוצרים אלה בסופר-פארם היא העסקה הכדאית ביותר לצרכן".

לדברי עו"ד פרידמן, תגובה זו "מקוממת, שכן היא מתעלמת מחובותיה של סופר-פארם על פי הדין ומהפרתן לכאורה. טענת סופר-פארם כי רכישת המוצרים לגביהם צוין 'מבצע' ברשת היא העסקה הכדאית ביותר דורשת הוכחה". גם הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד יצחק קמחי, הסביר כי מדובר בהפרה לכאורה של החוק, ומסר כי בכוונתו לערוך חקירה מקיפה של הנושא.

מאחר וסופר-פארם נושאת את תו אמון הציבור, ביקשנו גם את תגובת ארגון אמון הציבור לדברים. מהארגון נמסר: "דרישת החוק המפורשת היא לפרסם מחיר קודם למחיר המבצע ולכן על פניו הבדיקה מלמדת על חריגה מהוראות החוק. הנושא ייבדק לאלתר מול סופר-פארם ובכלל זה יידרש רענון נהלי פרסום מבצעים".

בעקבות פנייה נוספת לסופר-פארם, שבה הדגשנו כי חוות הדעת שקיבלנו מוכיחות כי מדובר על הפרה של החוק, תיקנה הרשת את תגובתה והודיעה: "הנושא ייבדק ויתוקן בהתאם להוראות החוק". יצוין כי נכון לאתמול, בסניפים שבדקנו טרם שונה הסימון.

הידעתם?

כאשר עוסק מציג מחיר מבצע, חובה עליו ליידע את הצרכן גם מה היה המחיר לפני המבצע, כדי שיוכל להעריך את כדאיותו

כמה זה עולה?

חבילת האגיס או פמפרס בסופר-פארם שנושאת את מדבקת המבצע נמכרת ב-68 שקל. לשם השוואה, באחרונה ערכה סופר סנטר מבצע שבו מכרה שתי חבילות פמפרס ב-110 שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully