וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניות לפסח: פערי מחירים של עד 60% בין הרשתות

אפרת אהרוני

7.4.2014 / 16:24

בדיקה שביצעה המועצה לצרכנות ב-250 סניפי רשתות המזון קובע: הפער בין YOU לטיב טעם, הרשת היקרה בבדיקה, עומד על 60% - 236 שקל. רמי לוי במקום השני. צפו בטבלאות המלאות

קדחת הקניות לפסח היא חלק בלתי נמנע מן ההכנות לפסח, עבור אלו השוהים בביתם במהלך החג. "השלמת הציוד" המתבקשת בהתאם לדרישות הכשרות, או לפחות לרוח החג, לצד ארוחות חג רבות משתתפים - מייצרות סל חריג בהיקפו, והמלחמה של רשתות השיווק על כיסו של הצרכן דווקא בימים אלו היא יותר ממתבקשת, כמו גם השאלה: מי באמת זוכה בכתר שאליו טוענות כולן?

קניות פסח. גלובס
קניות פסח/גלובס

התשובה לכך אף פעם לא הייתה פשוטה, ותישאר תמיד מורכבת - הן בגלל הפערים העצומים בין סניפיהן השונים של רשתות זהות, הן בשל פערים בין מוצרי מחירים שונים באותו סל - כל פעם לטובת שחקנית אחרת, והן בשל פערים גיאוגרפיים הנובעים בעיקר מעומס המתחרים על אותו מטר רבוע. ובכל זאת, כמה מהמורכבויות האלו מקבלות הגדרה ומספר באמצעות סקר מחירים יוצא דופן בהיקפו שערכה המועצה לצרכנות, באמצעות סיירת המועצה לצרכנות (סמ"ל), שכלל לראשונה 250 סניפי רשתות מזון - בהם נבדקו במהלך השבועיים האחרונים של חודש מארס מחיריהם של 39 מוצרים. את הסל הרגיל, אותו בודקת סיירת המועצה לצרכנות מדי שבוע, תגברו מוצרים בסיסיים בסל הפסח הייחודי, כמו מצות, קמח מצות, אבקה להכנת קניידלך, קוקוס טחון, תירוש, יין ועוד.

ומה המסקנות? רשת YOU (שהושקה לאחרונה ע"י מגה) מוכתרת כבעלת הסניפים הזולים ביותר, אולם היא ממוקמת נכון להיום ב-11 נקודות בלבד - כשרשתות מגה האחרות, במיוחד "מגה בעיר" היקרה יחסית, הן השולטות במרחב. במקום השני רמי לוי, ואחריו שופרסל דיל. יש הבדל מהותי בין YOU לבין רמי לוי לשופרסל דיל, משום שבניגוד ל-YOU, מציעות הרשתות רמי לוי ושופרסל דיל פריסה ארצית רחבה הרבה יותר.

קניות פסח. גלובס
קניות פסח/גלובס

כך או כך, הבדיקה מגלה שארבעה סניפים של YOU מככבים בין עשרת הסניפים הזולים שנדגמו, ואילו שופרסל משיבה מלחמה, כאשר שישה מסניפי רשת הדיסקאונט שלה, "שופרסל דיל", מלהקים את ששת המקומות הנותרים.

מנגד, מככבת טיב טעם עם 7 סניפים ברשימת הסניפים היקרים ביותר - כשמגה משלימה את 3 המקומות הנותרים.

ממוצע המחירים בסניפי הרשתות מציג דירוג שונה: רשת YOU של מגה היא הרשת הזולה ביותר, עם ממוצע עלות הסל של 425 שקל. אחריה רמי לוי שיווק השקמה (470 שקל) ושופרסל (487 שקל). רשת טיב טעם היא היקרה ביותר עם סל שמחירו הממוצע 608 שקל - פער של 43% בין הרשת היקרה לזולה.

מדוע השוני הגדול במחירי הבשר?

הקושי בהשוואה בין סלי קניות נובע מן ההבדלים הגדולים במחירי מוצרים שונים - כשבכל רשת מוזילים מוצרים מסוימים ומעלים את המחיר במקומות אחרים. הבדיקה אכן מגלה פערים של עשרות, מאות ואפילו אלפי אחוזים במחיריהם של מוצרים מסוימים: כך למשל במחירי הבצל (1625% הבדל בין הסניף היקר לזול), הגזר (2125%) והלימון (3125% - מ-40 אג' לקילו ועד 5.60 שקלים). הבדל של 780% נמצא במחירי תפוחי אדמה, ופערים של מאות אחוזים נמצאו גם במחירי קוקוס טחון, יין, חלקי עוף ובשר שונים.

קניות פסח. גלובס
קניות פסח/גלובס

לכן, גם אם קשה בפועל לפצל קניות על פי מוצרים זולים, כדאי לתת את הדעת על הפערים במחירי בשר, עוף ודגים - המהווים חלק כבד ומשמעותי בקנייה לחגים.

מצד אחד, עבור מחירים זולים בעשרות ומאות אחוזים במקרה הזה, אולי שווה לעשות את המאמץ. מצד שני, במועצה לצרכנות מדגישים כי הפערים העצומים במחירי הבשר מעידים על כמה דברים: ראשית, לא תמיד מדובר באותו המוצר למרות שהשילוט זהה. פעמים רבות קיימים מספר מוצרים דומים והצרכן הממוצע לא בהכרח מבדיל ביניהם.

כך למשל, באחד הסניפים בתל אביב נמכרו שלושת מוצרים שנקראים "צלי כתף" במחירים שונים. מדוע? משום שמחירו של צלי כתף טרי גבוה ונע בסביבות 100 שקל לק"ג, ואילו צלי כתף מבשר מיושן נמכר במעדנייה במחיר נמוך יותר, סביב 50 שקל. כדאי לשאול את הקצב על מה בדיוק משלמים ומה המחיר המדויק. בשילוט לא תמיד מצוין "טרי" או "מיושן". על הצרכנים לפתוח עיניים, לשאול את המוכרים באיזה נתחים מדובר ומה מחירם.

אותה רשת, לא אותו מחיר

מעניין לגלות לאילו פערים דרמטיים מגיעים מחיריהם של אותם סלי מוצרים באותן רשתות, אולם בסניפים שונים. כך למשל, פער המחיר בין הסניף הזול ביותר שנבדק ליקר ביותר ברשת מגה בול עומד על 29%. ביינות ביתן עומד פער המחיר בין הסניף הזול ביותר שנבדק ליקר ביותר על 21%. המסקנה: לא לסמוך על הטייטל הכללי של "רשת זולה" - אלא לבדוק (באמצעות הממצאים שמפרסמת סיירת המועצה דרך קבע, למשל) את מחירי סניף ספציפי של הרשת, לעומת המתחרות הרלוונטיות.

קניות פסח. גלובס
קניות פסח/גלובס

נקודת אור ראויה לציון היא ירידת המחירים ביחס ל-2013. בתקופה שבה הרגלי הקניות של הצרכן משתנים - גם המחירים עוברים כנראה התאמה מסוימת. בהשוואה לערב פסח 2013 נרשמת ירידת מחירים ממוצעת של 7.1% במחירי הסלים.

מה כלל הסל?

סל המוצרים כלל אבקה לקניידלך של קנור, בצל יבש, בולגרית פיראוס, קוטג' תנובה, גבינה צהובה עמק תנובה, גזר, חומוס צבר, במבה אסם, תפוצ'יפס שטראוס, יופלה תנובה, יין מרלו סלקטד כרמל מזרחי, לימון, שישיית נביעות/מי עדן, מיץ ענבים תירוש של כרמל מזרחי, מלפפונים, השחר העולה, מילקי שטראוס, מצות, משקה ספרינג, סוכר לבן, עגבניות, קוקה קולה, קטשופ אסם, קמח מצות, שוקולד פרה שטראוס, תה קלאסיק ויסוצקי, תחליף חלב סימילאק אדוונס פלוס, תפוח אדמה לבן, תפוח עץ, קפה נמס טייסטרס צ'ויס, כנפי עוף, צלי כתף טרי, כרעיים עוף טרי, חזה עוף טרי, בשר טחון ופילה סלמון טרי.

  • עוד באותו נושא:
  • פסח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully