וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה תעלה לכם טבעת יהלום?

מיכל רז-חיימוביץ'

3.9.2014 / 8:28

תחקיר "גלובס" בקרב רשתות התכשיטים המובילות ובחנויות בבורסה ליהלומים מגלה טווח מחירים עצום. ההצעות הזולות ניתנו בחנויות הפרטיות. גם כאן חובה להשוות מחירים

הדוגמנית אנבת' מרפי תומס מציגה את טבעת פינק סטאר עם יהלום ורוד 59.6 קראט לפני מכירתו הפומבית, 24 אוקטובר 2013. AP
במקרה של טבעת יהלום, חלק מההבדלים נגרמו ממאפייני הטבעת/AP

כמה תעלה טבעת יהלום חצי קראט? בדיקת "גלובס" מגלה שבין 6,000 ל-21,000 שקל - תלוי איפה תקנו אותה. לצורך הבדיקה ביקרנו ברשתות תכשיטים ארציות - ה.שטרן, רויאלטי, מילר ואימפרס בקניון עזריאלי ופדני ברחוב הירקון בת"א, וכן בחנויות מתמחות בתוך מתחם הבורסה ליהלומים ברמת גן - רונית זילברשטיין, בלום ודיאמונד פקטורי. בכולן ביקשנו לרכוש טבעת סוליטר (יהלום יחיד) קלאסית העשויה מזהב לבן עם שיבוץ יהלום בגודל של כחצי קראט (50 נקודות). חיפשנו יהלום עם רמת ניקיון בדירוג גבוה (VSI) ובצבע המדורג כ-G-H.

הבדיקה, שבוצעה במתכונת של לקוח סמוי, גילתה פערים של עשרות ומאות אחוזים בין המחירים שדרשו ברשתות התכשיטים הארציות לבין המחיר בחנויות היהלומנים.

עם זאת, חשוב לציין כי מאחר שלא ניתן להשוות מוצר זהה לחלוטין במקרה של טבעת יהלום, חלק מההבדלים נגרמו ממאפייני הטבעת. בחלק מהחנויות נעשה שימוש רק בזהב 18 קראט, ובחלקן בזהב 14 קראט.

איך מדורג יהלום?

בהיותו אבן טבעית, כל יהלום שונה מרעהו. אין שני יהלומים זהים, גם לאחר הליטוש.

כדי לתת הערכה לשווי היהלום ניתן לו דירוג לפי 4 פרמטרים קבועים ובינלאומיים (ארבעת ה-C), לפיהם גם נקבע מחירו. עם ידע בסיסי זה כדאי להתחיל את הסיור בחנויות, כך שתוכלו להיות בררנים ולתקצב את היהלום בהתאם.

1. חיתוך היהלום

חיתוך היהלום הוא הדירוג הראשון. בחיתוך תלויה במידה רבה מידת הזוהר של היהלום, כולל פרופורציית החיתוך (גודל שטח הפנים: השאיפה היא ליהלום עגול עם שטח פנים רחב ולזוויות חיתוך מושלמות). סולם הדירוג הוא: אידיאלי, פרימיום, טוב מאוד, טוב וירוד.

2. מידת השקיפות

יהלום נטול פגמים לחלוטין הוא נדיר ומצוי כנראה בארמון המלוכה בלונדון. הרעיון הוא למזער את הפגמים שממילא אינם נראים בעין בלתי מזוינת. הפגמים הם פנימיים או חיצוניים. הדירוג הנפוץ ביותר ליהלום שנחשב איכותי בפרמטר זה הוא VS1. בחנויות יוקרה זהו הדירוג השכיח, ובחלק מהחנויות מוצע גם דירוג SI הנמוך והזול יותר.

3. צבע

המטרה היא יהלום שקוף עד כמה שניתן - שכן אז החזרי האור והנצנוץ חזקים יותר: הדירוג הוא מהאות D (החלום) ועד האות Z, שהוא יהלום בגוון צהוב-חום. הדעה הרווחת היא שיהלום צהוב, חום ואפילו שחור הוא נחשק ויקר יותר, אך ההפך הוא הנכון.

4. משקל

המשקל נמדד בקראט (שוויו של קראט אחד הוא 200 מיליגרם). מכאן שיכול להיות יהלום קטן אבל נקי מאוד ובגוון מעולה, שיעלה הרבה יותר מיהלום גדול המדורג נמוך בסולם הניקיון והצבע. השאלה היא מה מחפשים: יש נשים שחשוב להן גודל, ואחרות שמעדיפות שקיפות.

עד כמה משפיעים רמת הניקיון והצבע על המחיר? הנה דוגמה שקיבלנו במהלך הפגישה אצל היהלומנית רונית זילברשטיין: יהלום במשקל 1 קראט בצבע G-H וברמת ניקיון נמוכה (I1), יעלה כ-5,300 שקל. יהלום 1 קראט בצבע G-H וברמת ניקיון ממוצעת SI2, יעלה כ-16,300 שקל, יהלום במשקל 1 קראט בצבע שקוף F וברמת ניקיון גבוהה VS1 יטפס ל-26,500 שקל.

משלמים על חוויה

כאמור, אין שתי טבעות יהלום זהות, אך הדרישות שאיתן באנו לחנויות היו זהות. מדוע הפערים האסטרונומיים? בעיקר בגלל חוויית הקנייה והמיתוג.

שלוש החנויות בבורסה ליהלומים מציעות מחירים נמוכים משמעותית, אך בתמורה לכך מוותר הלקוח על הנוחות שבקנייה בקניון או ברשת (ומשלם 25 שקל לחניה לשעה במתחם הבורסה).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
דירוג יהלומים. גלובס
דירוג יהלומים/גלובס

חוויית הקנייה בבורסה עשויה להיות פחות ידידותית, בעיקר בחנויות שבהן מתייחסים ללקוחות כאל חשודים, וכוללת כניסות מאובטחות עם צילום פנים, השארת תעודת זהות וזיהוי מלא. "אנחנו לא משלמים שכירות לקניון ואין לנו הוצאות עבור משכורות לעשרות עובדים", מנמק יהלומן ותיק. "ברשתות כל ההוצאות הללו מגולגלות על מחיר התכשיט, כך שבקניון את קונה מותג עם קופסה יפה ובחנות מעוצבת, אבל אצלנו זה יעלה חצי מחיר".

באחת מרשתות היוקרה קיבלנו הסבר מנציג מכירות: "ברגע שהטבעת מונחת בקופסה עם הלוגו שלנו זה מעלה את ערכה. להגיש טבעת כזו בשקית הממותגת זה כבר חצי מהדרך".

בחנות אחרת בבורסה הוסיפו: "המחיר שאת משלמת פה הוא חצי ממה שמוכרים בחנויות. זה בדיוק התחשיב. לוקחים את מחיר היהלומים ומכפילים ברשתות. בתכשיטים שלא מעוצבים דוגמת טבעת סוליטר, זה בדיוק אותו מוצר והמחיר הוא כפול לפחות".

יש להיזהר מאבנים מטופלות, כלומר יהלומים עם פגם שטושטש באמצעות קרן לייזר וניתן לזהות רק בעין מומחה. "בדיוק כמו שברפואה תלכי רק למומחה, גם ביהלומים חשוב לחפש את המומחים", נאמר לנו. בחנות אחרת הודגשה חשיבות תעודת גמולוג, המציינת את תכונות היהלום שנבדק על ידי מעבדה מוסמכת (GIA, EGC ועוד). "בחנויות לא תמיד תינתן תעודה כזו בקלות, שלא רק תעניק שקט נפשי, אלא תעיד על ערכו של היהלום", הסביר אחד היהלומנים. ההמלצה היא לדרוש תעודה בכל קנייה.

רשתות התכשיטים

ה.שטרן: 22 אלף שקל, הנחה למזומן

נציגת המכירות האדיבה שמחה לקראתנו בשעת בוקר שוממת. ההצעה הקרובה ביותר לטבעת הרצויה הייתה עבור יהלום בגודל 0.46 בדרגת ניקיון VS1 בצבע H משובץ בטבעת זהב 18 קראט. המחיר: 22,000 שקל - מחיר שהוא כמעט זהה לטבעת בגודל 0.42 נקודות אבל בצבע טוב יותר, G. "גם הזהב התייקר וגם היהלומים", הסבירה המוכרת. עוד ציינה כי על תשלום במזומן נוכל לקבל 5% הנחה או לפרוס את העסקה ל-12 תשלומים ו"אפילו יותר, בכפוף לאישור מיוחד". *תגובת הרשת: "המחיר כפוף לתעודה גמולוגית של ה-GIA, הנחשב לגוף המהימן והמקצועי ביותר להערכת יהלומים. בה.שטרן ניתנת תעודה גמולוגית על כל יהלום מ-0.30 קראט ומעלה. במקרה של הפרשי מחיר ייתכן שהתעודה לא של ה-GIA".

מילר: כ-13 אלף שקל אחרי הנחה

המוכרת היעילה והחביבה ציידה אותנו בפתקית מפורטת עם הצעת המחיר שקיבלנו בעל-פה. המחיר לטבעת עם יהלום בגודל 0.52 קראט רמת ניקיון VS2 בצבע F, היה כ-16,000 שקל. זה המחירון הרשמי שעליו הובטחה הנחה של 15% ועוד 5% לתשלום במזומן, המחיר הסופי - כ-13,000 שקל.

תגובת הרשת: "טבעות היהלומים שלנו עשויות בעבודת יד בישראל באיכות הגבוהה ביותר מזהב 18 קראט בלבד. כל יהלום מעל 35 נקודות, מלווה בתעודה גמולוגית מקורית. ביולי-אוגוסט העניקה הרשת 25% על כל תכשיטי היהלומים, בהתאם לכך, מחיר הטבעת שנבדקה עלתה במקום 16,000 שקל רק 12,000 שקל".

פדני: כ-20 אלף שקל

בחנות המהודרת ברחוב הירקון בתל-אביב אין טבעות בסגנון שחיפשנו, לפיכך הפנה אותנו המוכר האדיב לאתר האינטרנט של החברה. הצעת המחיר הטלפונית לטבעת זהב 18 קראט משובצת ביהלום חצי קראט, VS צבע G, עמדה על 24,000 שקל. "זה המחיר לפני הנחה", הסביר הנציג החביב, "אני מאמין שנגיע לעמק השווה". בשורה התחתונה הסביר שנוכל לקזז עוד כ-15% מהמחיר, כלומר כ-20,000 שקל.

תגובת הרשת: "המחיר מורכב מפרמטרים שונים, בהם סוג הטבעת, שמחירה נע ממאות שקלים ועד אלפי שקלים ותלוי בצורת הטבעת; משקלה בזהב וכמות העבודה הנדרשת על מנת לייצרה ברמת הגימור הגבוהה של פדני; ואיכות היהלום, שהגדרתו כ-VS גוון G-H אינה מגדירה מספיק טוב את היהלום מכיוון שיש פערים בין גוון G לגוון H במחיר וישנן דרגות ניקיון מלבד VS,VS1 ו-VS2 שלהן רמות מחיר שונות. גם הפערים בחיתוך היהלום יכולים להגיע ל-50% ויותר, וכן תעודת המכון הגמולוגי: ככל שהמכון מחמיר יותר עם התקנים, כדוגמת GIA, כך גם היהלום יהיה יקר יותר. רשת פדני מעניקה את המוצרים הטובים ביותר, בסטנדרטים בינלאומיים הגבוהים ביותר, איכות בלתי מתפשרת ומחירים משתלמים".

רויאלטי: 7,200 שקל (14 קראט)

כאן הוצעה טבעת זהב 14 קראט (בניגוד ל-18 קראט ברוב החנויות) עם יהלום חצי קראט, בדרגת ניקיון VS בצבע I ובמחיר של 7,200 שקל אחרי 10% הנחה. *תגובת הרשת: "יש לקחת בחשבון שהרוכשים ברויאלטי מקבלים מחצית מסכום הקניה בחזרה לצורך רכישה נוספת ברשת. בנוסף, יש מבצעים לסדרות טבעות יהלום במשקל חצי קראט ומעלה, כך שטבעות יהלום במשקל חצי קראט, בדרגת ניקיון VVS ובצבע H-I מוצעות כעת ב-7,330 שקל. בשונה מהסטנדרט ברשתות אחרות, אנחנו מעניקים תעודה גמולוגית המעידה על טיב כל יהלום".

אימפרס: כ-11 אלף שקל אחרי הנחה

הטבעת שהוצעה לנו בהתאם לדרישות היא זהב לבן 18 קראט עם יהלום חצי קראט בדרגת ניקיון VS ובגוון H.

המחיר: כ-11,000 שקל אחרי 30% הנחה (מ-16,600 שקל). "כשתבואי לקנות נוכל להוריד עוד 200-300 שקל מהמחיר, בשביל ההרגשה הטובה", אמרה כשפנינו לצאת.

תגובת הרשת: "תכשיטי חברתנו עומדים בסטנדרטים גבוהים ובקרות איכות גבוהה של המוצרים במקביל לתו תקן של המכון תקנים הישראלי למתכות. כל טבעות הסוליטייר עוברות שיבוץ מיקרוסקופי לתוצאה מושלמת של נראות היהלום. אחד הדברים שמבדלים את תכשיטי הרשת היא תעודה גמולוגית של מכון בשם IGL. חברתנו מאפשרת עד 12 תשלומים ואחריות מורחבת".

חנויות פרטיות במתחם הבורסה

רונית זילברשטיין: 6,000 שקל (14 קראט)

בחירת התכשיט מתחילה באבן. בשלב הבא, בוחרים את עיצוב הטבעת, ושולחים לשיבוץ. היהלום שהוצע היה בגודל 0.57 נקודות, עם דרגת ניקיון VSI ובצבע H במחיר של 5,000 שקל. "אנחנו מסתמכים על מחירון רפפורט (אינדקס מחירונים מר"ח) ומורידים ממנו 35%", נימקה זילברטיין את התמחור. על המחיר הזה מוסיפים כ-1,000 שקל עבור הזהב (14 קראט) והשיבוץ, ויוצאים עם עסקה בהיקף של 6,000 שקל ליהלום מכובד בהחלט המצויד בתעודה גמולוגית.

תגובת החנות: "מחיר הטבעת נקבע לפי גודל ואיכות היהלום ומשקל וסוג הזהב. היהלום עליו דובר בכתבה נמכר אצלי ב-5,000 שקל, כאשר במחירון הבינלאומי IDEX של יולי 2014 - היהלום הזה עולה 10,568 שקל. המחיר שלי נמוך בעשרות אחוזים משום שאנחנו חברה יבואנית ומשפחתית וכך נחסך לקונה מספר לא מבוטל של עלויות תיווך בדרך".

BLOOM: כ-7,350 שקל

אצל BLOOM, יהלומנים ותיקים, מצאנו יחס מקצועי ואדיב. הוסבר לנו בסבלנות על חשיבות בחירת היהלום בהתאם לדירוג הניקיון, הצבע ו"הכי חשוב החיתוך". "אצלנו לא מחזיקים יהלומים עם דרגת ניקיון SI ומטה. אנחנו דור רביעי בענף", הסביר המוכר כשהוא מצביע על תמונות בני המשפחה על הקיר. הוא הציע יהלום חצי קראט בדרגת ניקיון VS2 ובצבע G. המחיר לטבעת זהב 18 קראט הוא 7,350 שקל.

תגובת החנות: "כחברה ותיקה, אנו שמחים לספק איכות יהלומים גבוהה במחירים אטרקטיביים ביותר. זאת, בשל העובדה שהמכירה נעשית הישר מהיצרן ללקוח וללא תיווך. BLOOM מציגה בתערוכות תכשיטים המובילות בעולם ועיצוביה הפכו לשם דבר".

DIAMOND FACTORY: כ-8,000 שקל

כאן לא הצלחנו לחלץ מהמוכרת נימה שירותית מינימלית. "למה את לא מסתכלת באתר וזהו?" אמרה והפנתה אלינו את מסך המחשב. מגש טבעות לא נשלף. בסופו של דבר ניאותה "לזרוק" הצעת מחיר של "בערך 8,000 שקל", לבקשתנו לטבעת עם יהלום חצי קראט בדרגת ניקיון VSI.

תגובת החנות: "אנו מתגאים במחירים אטרקטיביים ביותר: הצענו ללקוחה טבעת סוליטר משובצת יהלום בחיתוך עגול במשקל חצי קראט (0.50) בצבע F ובניקיון VS1, מלווה בתעודה האמריקאית של המכון הגמולוגי GIA, הידוע כמכון המחמיר בעולם. זאת ב-8,000 שקל, בתוספת אחריות מלאה ומקיפה לכל החיים".

מידת השקיפות של היהלומים

F ו-IF (Internally Flawless): ללא פגמים וכמעט נטול פגמים חיצוניים ופנימיים. מדובר בדירוג הגבוה ביותר המתייחס ליהלומים נדירים

VVS1, VVS2 (Very Very slightly included): מעט מאוד פגמים פנימיים, שניתנים להבחנה על ידי גמולוג בלבד

VS1, VS2 (Very slightly included): מעט מאד פגמים פנימיים שאף גמולוג יתקשה להבחין בהם

SI1, SI2, SI3 (slightly included): מעט פגמים פנימיים שניתנים להבחנה בזכוכית מגדלת

I1, I2, I3 (Imperfect): יהלום לא מושלם הכולל פגמים שניתן לראות גם בעין

  • עוד באותו נושא:
  • יהלומים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully