וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם לדעת על הדבש לראש השנה

מיכל רז-חיימוביץ'

23.9.2014 / 8:22

איך מזהים דבש מזויף, מתי משתלם לקנות דבש, מי מייצר את מותגי הדבש הפרטיים של שופרסל ומגה, וכמה אנו משלמים על דבש ביחס לאנגלים ולצרפתים?

דבש. ShutterStock
דבש/ShutterStock

"אופנת העוף בשקל התפשטה גם לדבש. יש רשתות שמוכרות צנצנות ב-5-10 שקלים" - כך אומר דבוראי ותיק ל"גלובס" על רקע מבצעי החג האגרסיביים.

ואכן, הצרכן נהנה בימים אלה ממחירי דבש נמוכים ביחס לשאר ימות השנה וגם ביחס לשנה שעברה, כך שאם אתם צרכני דבש מתמידים, כדאי להצטייד במלאי לחודשים הבאים.

בשופרסל, לדוגמה, נמכרת צנצנת דבש לחיץ שופרסל (המיוצר על-ידי מכוורת עמק חפר) ב-5 שקלים ל-250 גרם, ודבש יד מרדכי נמכר ב-10 שקלים. מבצע במגה שזה עתה הסתיים הציע דבש לחיץ של המותג הפרטי (המיוצר על-ידי עין חרוד) 250 מ"ל ב-5 שקלים.

מנכ"ל מייסופרמרקט, גלעד שמחוני, מאשר כי מחיר הדבש נמוך יותר השנה. בדיקת מחירי צנצנות דבש בגדלים שונים בתקופת החגים מלמד על תנודתיות: עליית מחירים משנת 2012 ל-2013 וירידת מחירים ב-2014.

שוק הדבש. גלובס
שוק הדבש/גלובס

כך למשל, צנצנת דבש של יד מרדכי 350 מ"ל, שבממוצע עלתה 16 שקל ב-2012, טיפסה ל-17.50 שקל ב-2013, וכעת נמכרת ב-12.60 שקל בממוצע.

למעשה, 8 מתוך 10 מוצרי הדבש הפופולריים זולים ביחס לשנה שעברה, וחזרו לרמתם מלפני שנתיים.

הדבוראים מצדם אינם מרוצים מהמצב: "הלחץ שנוצר על היצרניות ועל הספקים מקשה על הענף. הרווחיות שלנו נשחקת דרמטית כדי להצליח להתמודד עם מחירים כאלה", אומר הדבוראי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

משלמים הרבה על בקבוק לחיץ

ירידת המחירים שינתה את המשוואה לגבי חלק ממחירי הדבש: על-פי נתוני מייסופרמרקט באנגליה, דבש עולה בממוצע 14 שקל ל-340 גרם, לעומת כ-16-17 שקל לצנצנת 350 גרם בישראל במהלך השנה (12 שקל בממוצע כעת במבצעי חג). בצרפת צנצנת דבש של 375 גרם עולה כ-13 שקל.

בנוגע לדבש לחיץ באריזות גדולות יותר, הפערים עמוקים: באנגליה מארז 680 גרם עולה בממוצע 21 שקל, ובארץ המחיר למוצר המכיל 650 גרם עומד על 31 שקל (פער של 50%). בוולמרט בארה"ב יעלה בקבוק דבש לחיץ המכיל 900 גרם כ-28 שקל (פער של 50% מהמחיר הישראלי, בהשוואה לפי התכולה). הפער הזה, יש לציין, נגרם בין היתר מכך שבחלק מהמדינות לא מוטל על הדבש מע"מ.

במועצת הדבש טוענים כי מחירי הדבש בישראל דומים למחירים בארצות המערב ולעיתים זולים יותר.

איך לזהות דבש מזויף?

"זיוף גרוע מורכב מסירופ ומים. יש גם זיופים שמוהלים דבש בסירופ. ההמלצה היא לקנות מחברות גדולות ומסודרות שנתונות לבקרה ולתכניות איכות מפוקחות", אומר אלון רון, מנכ"ל מכוורת עמק חפר.

שוק הדבש. גלובס
שוק הדבש/גלובס

במועצת הדבש מדגישים את קיומה של "תוכנית איכות שבמסגרתה כ-70% מהדבש המיוצר בישראל נמצא בפיקוח משלב הייצור ועד השיווק", ומדגישים כי "דבש מזויף עלול לפגוע בבריאות ולסכן חיים".

שני המרכיבים העיקרים של הדבש הם פרוקטוז וגלוקוז (חד-סוכריים). דבש מזויף עשוי מסוכרוז ומכיל כמות גבוהה יותר של מים.

קשה להבחין במראה ובטעם בין דבש איכותי לדבש מזויף. עם זאת, כמה דברים יכולים להדליק נורה אדומה: מחיר נמוך מדי, היעדר תווית מסודרת של יצרן ומרקם נוזלי מדי. יש לזכור כי התגבשות של הדבש היא ערובה להיותו איכותי ולעובדה שהוא לא עבר חימום.

איך לזהות דבש איכותי?

"דבש איכותי נמכר בכ-55 שקל לק"ג, לעומת דבש לא איכותי שיכול לעלות 30 שקל לק"ג. דבש שנמכר במחיר נמוך משמעותית צריך להדליק נורה אדומה", אומר עדו תמיר, חקלאי מבעלי משק פתורה. "הבעיה היא שלא תמיד ניתן לזהות דבש כזה: בישראל יש מונופול שמנצל עד תום את כוחו. אם יש מחסור בתוצרת הדבש של המכוורות המקומיות, הן מייבאות דבש שאין פיקוח ובקרה עליו. המחיר לדבש שמשלמים ליצרנים הישראלים הוא כ-20 שקל לק"ג, וביבוא המחיר יכול להיות גם 10 שקלים לק"ג. במקרים רבים מדובר בדבש שמיוצר בתנאים מלאכותיים מדבורים שניזונות מסוכר ומאנטיביוטיקה. גם דבש שעובר חימום (לשם ייעול תהליך מילוי הצנצנות) - איכותו נפגעת".

תגובת מכוורת יד מרדכי: "מכוורת יד מרדכי הא רוכשת הדבש המקומי הגדולה בישראל. אנחנו תומכים בחקלאות מקומית ומעדיפים לרכוש תוצרת מקומית. עם זאת, כאשר הייצור בארץ לא עומד בכמות הביקוש של השוק, ומתוך מחויבות כלפי הצרכנים שלנו לספק דבש איכותי, לעיתים אנחנו נאלצים להשלים ולרכוש גם דבש בחו"ל, שעומד בתקנים המחמירים ביותר".

במועצת הדבש מדגישים את חשיבות תו "דבש איכות ישראלי" המוטבע על צנצנות הדבש, אלא שבמסמך שהעבירה אתמול (ב') התנועה למען איכות השלטון בישראל נטען כי התו הזה מבלבל, משום שהוא אינו מעיד על ייצור מלא בישראל. בתנועה טענו כי אין מניעה לזכות בתו גם כש-30% מהדבש שבצנצנת מיובא, ועל כן צרכן שמבקש לרכוש מוצר ישראלי אינו מודע לכך ששליש מהמוצר למעשה יוצר בחו"ל.

איך מפרגנים ליצרנים הקטנים?

כ-500 דבוראים פועלים בישראל, 100 מתוכם מייצרים 90% מהתוצרת. היצרנים הקטנים לרוב לא מוכרים את תוצרתם ברשתות השיווק, ואפשר לפרגן להם על-ידי קנייה ישירה.

כמה אתרי אינטרנט מוכרים ישירות לצרכן, בהם למשל הדבש של עידו ומשק פתורה. אחרים מוכרים במכוורות עצמן.

השבוע (21-24 בספטמבר) יתארחו דבוראים מהדרום ומיישובי עוטף עזה בשוק הנמל בתל-אביב וימכרו מתוצרת הדבש המגוונת שלהם.

במכוורות ברחבי הארץ יתקיים עד 27 לספטמבר פסטיבל, שבמסגרתו מוזמן הציבור להצצה על עולם הדבוראים והדבש. בין המכוורות שניתן לבקר בהן: מכוורת פורת בעין יהב, משק לין בכפר ביל"ו, מכוורת גליל בקיבוץ שמיר, מכוורת פרחי הגליל במושב מנות ועוד (רשימה מלאה ופרטי התקשרות באתר מועצת הדבש).

לדברי עדו תמיר, חקלאי מבעלי משק פתורה, "בשנות ה-90 התחלנו לייצר דבש, שבדומה למוצרים האחרים שלנו נמכר בעיקר במכירה אינטרנטית ישירה ללקוח בכל חלקי הארץ. כך אני חוסך פערי תיווך לצרכן ולי. זה שוק קשה, אבל אנחנו מציעים קו מוצרים רחב, וזה מה שמחזיק אותנו. אנו פועלים ישירות מול הלקוחות, שיודעים לבחור דבש איכותי".

דבש או סוכר?

דבש הוא מוצר שמככב בראש השנה, אבל צריכתו נמשכת לאורך כל ימות השנה לאור תכונותיו כממתיק העדיף על פני סוכר.

"דבש מורכב מ-80% פרוקטוז, חד-סוכר המתפרק ונספג במהירות ומאפשר אנרגיה זמינה. כפית דבש מכילה כ-16 קלוריות, לעומת 20 קלוריות בכפית סוכר", מסבירה גל כהן לס, דיאטנית קלינית, חברת ועד "עתיד" - עמותת הדיאטנים בישראל. "ריכוז הסוכר הגבוה בדבש הוא אחד הגורמים לפעילות האנטיבקטריאלית המיוחסת לו. בנוסף, הדבש עשיר במינרלים ובוויטמינים ממשפחת ויטמיני B".

  • עוד באותו נושא:
  • דבש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully