וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול מנוי לחדר כושר זה עדיין עסק יקר

מיכל רז-חיימוביץ'

29.9.2014 / 8:29

האם החוק הטרי שבא לתת מענה למנויים הכבולים במכוני הכושר מספק פתרון הולם? לא בטוח. הקנסות על עזיבת המכון עדיין גבוהים, ושיטת החישוב מסורבלת

חדר כושר. Gurza, ShutterStock
חדר כושר/ShutterStock, Gurza

בחודש מאי האחרון, חדורת מוטיבציה לפצוח באימונים באופן קבוע, נרשמה ע' לאימונים בסטודיו C. הסכם ההתקשרות ל-18 חודשים עמד על 4,500 שקל, כלומר 250 שקל לחודש. חודשיים לאחר מכן היא החלה לסבול מכאבי גב, ואורתופד הפנה אותה לטיפולי פיזיותרפיה, שבמהלכם אסר עליה להמשיך באימונים.

"פניתי למכון עם מכתב מהרופא, אבל כדי לבטל מסיבה רפואית דרשו ממני להמציא אישור שאסור לי להתאמן בשנה הקרובה. לזירוז התהליך ביקשתי לבטל את העסקה בהתאם לחוק שנכנס לתוקף בימים אלה", ציינה בפנייתה ל"גלובס".

כאן נכונה לה הפתעה: דמי הביטול שהיא נדרשה לשלם כדי לסיים את ההתקשרות היו כ-1,200 שקל, וזאת בחסות החוק.

חדר כושר. גלובס
חדר כושר/גלובס

תיקון 37 לחוק הגנת הצרכן, עליו דובר ונכתב רבות, נכנס לתוקפו בערב ראש השנה. החוק קובע תנאי ביטול עסקה לתקופה קצובה (כלומר רכישת מנוי). התיקון מתייחס לשני סוגים של עסקאות: מנוי במכוני כושר ורכישת יחידות נופש (דוגמת קלאב הוטל - ראו בהמשך).

החוק לא צמח יש מאין: תלונות רבות מעלים לקוחות באשר לקשיי ביטול מנוי במכוני הכושר. לכן, לכאורה מהווה החוק בשורה ללקוחות, שלא יצטרכו עוד לנהל מאבק כדי להשתחרר ממנוי במכוני הכושר. אלא שדמי הביטול שמתיר החוק לגבות גוררים קנס גבוה מאוד, שהופך את ההבטחה הגדולה לאכזבה גדולה - בדומה למקרה של ע'.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

איך מחשבים את דמי הביטול?

החוק מחייב את המכונים להציע גם מסלולים ללא התחייבות, וההנחה היא שהמסלול ללא התחייבות יקר יותר. איך מבטלים מסלול בהתחייבות? ראשית, יש להודיע 30 מראש על הביטול. במילים אחרות, הלקוח משלם עבור חודש נוסף.

שנית, החוק מציע שני מנגנונים לגביית דמי ביטול, והלקוח משלם את הנמוך מביניהם. מנגנון אחד מאלץ את המנוי להשלים את הסכום שנחסך ממנו כאשר בחר במסלול ללא התחייבות.

לדוגמה, אם קבע מכון הכושר דמי מנוי של 200 שקל בחודש בהתחייבות ו-300 שקל ללא התחייבות. במקרה של ביטול עסקה אחרי 3 חודשים, בעת הביטול ישלם הצרכן דמי ביטול של 300 שקל - המגלמים השלמה של 100 שקל לחודש במהלך התקופה שעד הביטול.

חדר כושר. גלובס
חדר כושר/גלובס

מנגנון שני קובע דמי ביטול מדורגים: במהלך השליש הראשון לעסקה, ניתן לגבות עד 25% מסך העסקה. ביטול בארבעת החודשים שלאחר מכן יגרור דמי ביטול של עד 20% מגובה העסקה, וביטול בארבעת החודשים האחרונים לשנת ההתקשרות יוגבל ב-17% מסך העסקה.

במקרה של ע', תחשיב דמי הביטול נעשה לפי השלמת החיוב לדמי מנוי מלאים ללא התחייבות.

תגובת סטודיו C: "נוהלי הרשת הוסברו ללקוחה מראש, בניגוד לנטען היא קראה ואף חתומה על כך. על-פי הנהלים ניתן לבטל את המנוי בכמה אופנים: מכתב מהרופא המטפל המציין כי אינה יכולה להתאמן למשך שנה, יוביל להחזר כספי מלא רטרואקטיבי מיום הפסקת הפעילות. עוד ניתן לקצר את המנוי, למכור או להעביר לבן משפחה. במקרה שתבחר לבטלו על-פי חוק, היא תהיה זכאית להחזר של 2,977 שקל".

האם החוק מיטיב עם הצרכן?

נראה כי בניסיון למצוא איזון בין הגנת העסק להגנת הצרכן, החוק לא ממש הופך את השחרור מהעסקה לעניין כדאי מבחינת הצרכנים. "לא ציפיתי להיתקל בכזה קנס בביטול העסקה. אני מרגישה שיש פה חוק שלא פועל לטובת הצרכן", אמרה ע' ל"גלובס".

ברשות לסחר הוגן מגינים על התיקון בחוק: "מדובר בדמי ביטול שהם לא רק מידתיים, אלא נמוכים ומשקפים שיפור משמעותי לעומת מה שחל בענף הזה עד כה", אומרת עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הגנת הצרכן.

ח"כ איתן כבל, מיוזמי החוק, מוסיף: "חשוב לזכור כי הרוב המכריע של העוסקים בענף אינם רשתות גדולות אלא עסקים קטנים, ונדרש למצוא איזון בין אינטרס הצרכן לבין אי-פגיעה בעסק קטן הבנוי מעסקאות ארוכות-טווח שאנשים חותמים עליהן מראש. נבחן איך באים לידי ביטוי דמי הביטול בשטח, ואם נצטרך לתקן את החוק - נעשה את זה".

מה עוד כולל החוק?

■ ביטול מכל סיבה, לא רק מסיבה רפואית:

מותר לבטל מנוי בכל מצב. עד כה איפשרו מכוני הכושר ביטול רק מסיבה רפואית, וכעת כל אחד יכול לבטל ולשלם דמי ביטול. מותר למכון לגבות דמי ביטול מלאים גם במקרה של ביטול מסיבה רפואית, אלא שבמועצה לצרכנות סבורים שקיים פה עיוות.

לדברי עו"ד אביטל פריזמנט-בוטון מהמחלקה המשפטית, "כשתחילת האימונים מצריכה אישור רפואי, אם מתעוררת בעיה רפואית, האישור הזה לא תקף ומבטל את תוקף החוזה. לכן, ביטול במקרים כאלה לא צריך להיות מלווה בקנס".

אלא שבמקרים רבים מגלים מכוני הכושר חוסר רגישות. לדוגמה, בתלונה שהועברה למועצה לצרכנות: ב' רכשה מנוי ל-3 חודשים בחדר כושר בי פיט ברחובות בסכום של כ-800 שקל. כחולת סוכרת היא המציאה כנדרש אישור המתיר לה להתאמן. חודש לאחר מכן התבשרה ב' כי חלתה בסרטן, מה שהצריך ממנה טיפולים שלא איפשרו את המשך האימונים. להפתעתה, בקשתה לבטל את המנוי נתקלה בסירוב. "נאמר לי שאני יכולה למכור את המנוי. זו הייתה הצעה מביכה וחסרת רגישות". בינתיים חלף מועד המנוי, והחזר בגין החודשיים האבודים ב' לא קיבלה.

תגובת המכון: "טענות הלקוחות הן עורבא ופרח. הלקוחה רכשה מנוי קצר-מועד שאינו ניתן לביטול או להקפאה. בשונה ממדיניות המכון, לבקשתה בוצעה הקפאה של חודש למנוי. רק 3 חודשים לאחר פקיעת תוקף המנוי פנתה הלקוחה בבקשה לבטלו. מאחר שהמנוי לא היה בתוקף, הוצע לה לפנים משורת הדין להעבירו למתאמן אחר. בשום שלב לא ציינה הלקוחה את דבר מחלתה. אנו מאחלים לה רפואה שלמה".

■ אין דמי הרשמה:

מכון הכושר לא יהיה רשאי לגבות בנפרד דמי הרשמה/דמי קליטה שלא מוחזרים במקרה של ביטול. דמי ההרשמה הם חלק ממחיר העסקה כולה שממנה נגזרים דמי ביטול. סוגייה זו הייתה למשל פותרת את המקרה בתלונה שהועברה למועצה לצרכנות. בתלונה זו בוטל מנוי בסניף גו אקטיב זמן קצר לאחר מועד ההתקשרות, ועוד טרם ביקר הלקוח במתקני המכון שהיו בבנייה בזמן הרישום. מדמי ההרשמה ששילם (990 שקל) נוכה סכום של 975 שקל: 675 שקל בגין חודש אחד ועוד 300 שקל "דמי קליטה". "מכיוון שלא השתמשנו בכל מתקן שהוא, ולא השלמנו את תהליך הקליטה למועדון, אנו מבקשים לקבל את כספנו חזרה, כפי שהובטח לנו במעמד הרישום".

תגובת המכון: "הלקוח ביקש לבטל כ-40 יום לאחר כניסת המנוי לתוקף, כשהמועדון פועל במתכונת מלאה. לפי התקנון, ניתן לצאת מההסכם בתום החודש הראשון בתמורה לדמי הרישום של החודש הראשון ודמי הקליטה. כמחווה של רצון טוב איפשרנו ללקוח לבטל את המנוי".

■ חוזה כתוב:

מכוני הכושר רשאים לגבות דמי ביטול, בתנאי שהם היו גלויים לצרכן. "מחובת בית העסק לספק חוזה המפרט את תנאי הביטול - אם אין חוזה כזה אין לבית העסק זכות לגבות דמי ביטול", מחדדת פריזמנט-בוטון.

היא מזכירה כי כאשר העסקה נעשית טלפונית, הצרכן רשאי לבטל אותה תוך 14 ימים מרגע שקיבל את החוזה, גם אם הוא נשלח כמה שבועות אחרי שנחתמה העסקה.

אי-מסירת חוזה לצרכנים היא תופעה נפוצה שעולה גם בתלונה שהתקבלה במועצה לצרכנות. צרכנית שביקשה לבטל מנוי בסטודיו C ונתקלה בקנס מפתיע סיפרה כי בעת הרישום היא לא חתמה על שום הסכם: "לא נאמר לי שיש להודיע 30 יום מראש על ביטול, ושעליי לשאת בקנס של 550 שקל".

תגובת סטודיו C: "לפנים משורת הדין הוחלט לחייבה בחודש הודעה בלבד ככתוב בחוק הביטולים, ולוותר על דמי הביטול האחרים המצוינים בחוק".

לידיעת לקוחות קלאב הוטל: ניתן להשתחרר מהחוזה ללא קנס

התיקון לחוק מאפשר למחזיקי יחידות נופש לבטל את העסקה ללא דמי ביטול או קנסות. בעבר עלתה גם אפשרות של גביית קנסות מופרזים, שבוטלו בינתיים. עוד מגדיר החוק מנגנון של החזר כספי של 50% מהתשלום הראשוני לצרכנים שיבקשו לבטל עסקה שתיחתם מהיום.

ח"כ כבל, שקידם את החוק במשך כמה שנים, מרוצה: "הצרכנים יצאו לחירות. בתי משפט, ואפילו המוות, לא הצליחו עד כה להביא ישועה ללקוחות קלאב הוטל שרצו לבטל את העסקה".

רותי חבקין, מנכ"לית ארגון בעלי יחידות הנופש, נלהבת פחות: "זו ברירה מחדל. ביטול כזה הוא פתרון, אבל הוא לא הגיוני, משום שהוא אינו כולל שום החזר עבור התשלום הראשוני של עשרות אלפי שקלים ששילמו לקוחות. מי שסבור כי מגיע לו החזר, ייאלץ לתבוע. תביעה כזו מתגבשת היום".

  • עוד באותו נושא:
  • חדר כושר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully