וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן ראש ממשלת רוסיה: "אנחנו מוכנים לקנות את כל תפוחי האדמה שישראל מסוגלת לייצר"

עמירם כהן

19.11.2010 / 7:41

משבר באספקת ירקות ברוסיה בשל פגעי האקלים - מחירי הירקות של מוסקווה עלו בחודשיים האחרונים ב-54%



סגן ראש ממשלת רוסיה, ויקטור זובקוב, המבקר בימים אלה בישראל נפגש אתמול עם שר החקלאות שלום שמחון, בעת ביקור שערך במינהל למחקר חקלאי בבית דגן והציע לו לייצא לרוסיה את כל תפוחי האדמה שישראל יכולה לייצר. ישראל מייצרת כ-600 אלף טון תפוחי אדמה בשנה (לשוק המקומי, לתעשייה וליצוא).



ברוסיה, אוקראינה, פולין ומדינות אחרות במזרח אירופה קיים מחסור גדול בתפוחי אדמה ובירקות אחרים בשל השינויים העולמיים באקלים. לאחר שחודשי הקיץ היו יבשים לחלוטין במדינות אלה וחלק מיבולי הירקות, שאינם נשענים על השקיה במדינות אלה, התייבשו, ירדו בחודשים הסתיו גשמים כבדים, שהיקשו על אסיף היבולים ששרדו בשדות לאחר הבצורת בקיץ.



במיוחד נפגעו יבולי תפוחי האדמה, שחלקם נרקבו באדמה לאחר שלא נאספו במועד. לדברי זובקוב, רוסיה אינה מצליחה לספק את כל תצרוכת המזון של אוכלוסייתה בשל אסונות הטבע שפגעו בה ושמחון התחייב כי ישראל תסייע לה ככל יכולתה. בשל המחסור התייקרו בחודשים האחרונים מחירי הירקות בשוק הסיטוני של מוסקווה ב-54%.



רוסיה מייצרת כ-5-6 מיליון טון תפוחי אדמה בשנה ואוכלוסייתה, בעיקר העממית, צורכת 100-120 קילו תפוחי אדמה לנפש לשנה, לעומת 100-80 קילו לנפש שנה במדינות מערב אירופה וכ-40 קילו לנפש לשנה בישראל.



ישראל היא יצואנית גדולה של תפוחי אדמה בעיקר למערב אירופה וב-2007 ייצאה כ-400 אלף טון. היצואן המוביל של תפוחי אדמה בישראל הם מפעלי חבל מעון, הארגון הכלכלי האזורי המשווק ומייצא את התוצרת החקלאית של ישובי הנגב המערבי. התוצרת של ישובי חבל מיוצאת תחת המותג דוד משה.



בשל הירידה באספקת המים לחקלאות בנגב ומסיבות אחרות, ירד היקף יצוא תפוחי האדמה של ישראל בשנים האחרונות ל-220 אלף טון וישראל לא תוכל להיענות לבקשת סגן ראש ממשלת רוסיה להגדיל את היקף יצוא תפוחי האדמה לרוסיה מפני שהמגדלים לא תכננו את היקף הגידול בהיקף המתחייב ולא הכינו כמות זרעים מספקת. עונת יצוא תפוחי האדמה החורפיים תחל בקרוב. יצוא תוצרת חקלאית טרייה לרוסיה נמצא בשנים האחרונות במגמת עלייה והסתכם ב-2009 ב-200 מיליון דולר, לעומת 76מיליון דולר ב-2005.



את יצוא הירקות לרוסיה הובילו הפלפל - 34 מיליון דולר, הגזר - 26 מיליון דולר, הצנון והצנונית - 15 מיליון דולר והתבלינים - 7 מיליון דולר.



לביקורו של סגן ראש הממשלה הרוסי במכון למחקר חקלאי, התלווה סגן שר החקלאות הרוסי סרגיי קורולוב, המכהן כיו"ר הוועדה החקלאית המשותפת לשתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully