וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה בצוות המדענים שפיתח את קופקסון של טבע, תובעת את מכון וייצמן

עמית בן-ארויה

14.7.2005 / 18:58

טענתה המרכזית של ד"ר סינתיה וב היא שהמכון, או איש מעמיתיה לשעבר למחקר, לא טרחו ליידע אותה כי משולמים תמלוגים למכון; התמלוגים המשולמים למכון וייצמן נאמדים בעשרות מיליוני דולר



ביוני 2004 דיפדפה ד"ר סינתיה בעיתון "הארץ" TheMarker. בעודה עושה כן, גילתה כתבה המזכירה תמלוגים של עשרות מליוני דולרים המתקבלים במכון ויצמן, בין השאר בשל המצאת תרופה ("קופקסון") נגד טרשת נפוצה (8.6.04).



ד"ר וב נרעשה. לפני 30 שנה הגישה במכון עבודת דוקטורט, תוך שהיא חברה בצוות המדענים, אשר בסופו של דבר פיתח את התרופה לטיפול בטרשת נפוצה. עד היום, היא טוענת בתביעה שהגישה היום לבית המשפט המחוזי בתל אביב, לא קיבלה תמלוגים.



טענתה המרכזית של ד"ר וב היא, שהמכון, או איש מעמיתיה לשעבר למחקר, לא טרחו ליידע אותה כי משולמים תמלוגים למכון. כל פניותיה למכון ולעמיתיה לא נענו. "הנושא נשמר בסוד באופן קפדני", כותב בא כוחה עו"ד שמעון צ'רטוב ממשרד נשיץ ברנדס. את התרופה מייצרת שהיא זו שמשלמת תמלוגים למכון, שנוהג להעביר חלקים מהם לחוקרים שפיתחו את התרופה.



בשנים 70'-75' היתה ד"ר וב דוקטורנטית במכון, וחברה בצוות המחקר שעסק בפיתוח התרופה האמורה. לאחר שסיימה את הדוקטורט יצאה ד"ר וב ללימודי פוסט דוקטורט בארה"ב בתחום הביוכימיה ושנתיים מאוחר יותר התקבלה לעבודה כמדענית במכון ויצמן. עד 87' עבדה במכון ולאחר מכן עברה למגזר הפרטי. למרבה האירוניה, בתחילת שנות התשעים ניהלה בחברת טבע את הפרויקט המדעי של תרופת "קופקסון". כיום עוסקת ד"ר וב בעריכת פטנטים בתחום הביוכימיה.



כנספח לתביעה צירפה ד"ר וב מאמרים מדעיים שחיברה בשיתוף עם חברי צוות אחרים. דבר זה מעיד, לגירסתה, שהיתה חלק אינטגרלי מצוות המחקר. לד"ר וב נודע בדיעבד, כי חוקרים בצוות המחקר הסתמכו על עבודת הדוקטורט שלה בבקשות שונות בהן דרשו להכיר בתרופה כפטנט.



יצוין, כי בשלב זה לא נוקבת ד"ר וב בסכומים שהיא סבורה שמגיעים לה. דרישותיה הן כדלקמן: להורות בצו בינים למכון למסור דין וחשבון מלא אודות ההסדרים בדבר חלוקת התמלוגים בין המדענים; להמציא כל מסמך רלוונטי; להצהיר על זכותה של התובעת בתמלוגים; להחזיק את התמלוגים העתידיים בנאמנות.



כתב ההגנה של מכון ויצמן, של חמישה חוקרים שעסקו בפרויקט וכן של רעיית אחד החוקרים שהלך לעולמו, טרם הוגש.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully