וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי נגד צנזורה ברשת: הארגון מאשים את גוגל, יאהו ומיקרוסופט בפגיעה בחופש הביטוי באינטרנט

נמרוד הלפרן

28.5.2006 / 18:00

"האינטרנט הפך לחזית החדשה במאבק על זכויות אדם", טוען הארגון, שפתח במסע ציבורי נגד החברות בשל העדפת רווחים על פני חופש ביטוי



ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי הודיע היום על פתיחת מסע ציבורי נגד שיתוף הפעולה בין חברות האינטרנט המובילות בעולם לבין משטרים דכאניים, ובראשם המשטר הסיני, תוך הקרבת חופש הביטוי ברשת למען רווחים. הארגון מאשים את חברות גוגל (סימול GOOG), יאהו (סימול YHOO) ומיקרוסופט (סימול MSFT) בשיתוף הפעולה עם מאמצי ממשלת סין לצנזר תכנים באינטרנט.



"האינטרנט הפך לחזית החדשה במאבק על זכויות אדם", אמרה מנהלת הסניף הבריטי של אמנסטי, קייט אלן, לסוכנות הידיעות איי.פי. "הרשת טומנת בחובה אפשרויות לחיזוק ולחינוך בני אדם, ומאפשרת להם לשתף זה את זה בדעותיהם ולהתארגן, ולכן נוקטות ממשלות בצעדים נגדה", הוסיפה.



לאחרונה ספגו חברות אינטרנט ומדיה מערביות רבות ביקורת על רקע כניעתן לשלטונות סין, תוך הקרבת עקרונות חופש הביטוי למען רווחים. כך למשל, מנוע החיפוש של גוגל בפורטל הסיני - מצנזר תוצאות חיפוש שאינן תואמות את עמדות ממשלת סין. חיפוש של מושגים דוגמת "דלאי למה" או "טייוואן" במנוע החיפוש, מניב הודעה בנוסח "לא ניתן למצוא אתר בנושא".



ארגון "עיתונאים ללא גבולות" האשים בתחילת השנה את חברת יאהו כי העבירה לרשויות בסין מידע שהביא למעצרו של עיתונאי באשמת חשיפת סודות מדינה. החטיבה של יאהו בהונג קונג התירה לרשויות הסיניות לעקוב אחר תכתובת שנשלחה מחשבון הדואר האלקטרוני של העיתונאי ביאהו, ולאתר את המחשב שממנו נשלחה. העיתונאי, שי טאו, אותר ונידון ל-10 שנות מאסר. טאו כתב לאתרי אינטרנט זרים התומכים בדמוקרטיה, כי סין אינה מוכנה לציין בתקשורת את יום השנה ה-15 לאירועי כיכר טיאננמן, שבמהלכם דרסו טנקים של צבא סין סטודנטים שהפגינו נגד השחיתות בממשלה.



מיקרוסופט, חברת התוכנה הגדולה בעולם, סגרה לפני מספר חודשים בלוג שכתב עיתונאי סיני אשר עסק בשביתה בלתי רשמית בת יום, שעליה הכריזו עובדי היומון הסיני הלוחמני "בייג'ינג ניוז" לאחר פיטוריו של העורך הראשי. ענקית התוכנה טענה כי הסרת הבלוג, שהועלה באתר הבלוגים הסיני של מיקרוסופט, באה בעקבות בקשה מצד ממשלת סין. אתר הבלוגים הסיני של מיקרוסופט אוסר שימוש במונחים דוגמת "דמוקרטיה" ו"זכויות אדם".



בחודש פברואר גינו חברי קונגרס את גוגל, יאהו, מיקרוסופט וחברות היי-טק נוספות, בגין שיתוף הפעולה עם מאמצי ממשלת סין לצנזר תכנים ברשת. חברי הקונגרס טענו כי גוגל סייעה לדיכוי העם הסיני בתמורה לגישה נוחה יותר לשוק האינטרנט הסיני. חבר הקונגרס טום לנטוס אמר לחברות כי הן צברו הרבה מאוד עושר והשפעה, אך מעט מאוד אחריות חברתית. "ההתנהגות הנתעבת שלכם בסין מביאה בושה וקלון, אני פשוט לא מבין איך הבכירים בחברות האלה ישנים בלילה", אמר.



מבקרי הנטייה הגוברת של חברות אינטרנט להיכנע לתכתיבי שלטונות סין כדי להבטיח את רווחיהן בשוק המקוון של המדינה המאוכלסת בעולם, טוענים כי עולה ממנה ריח של שיתוף פעולה עם משטרים אפלים אחרים בהיסטוריה. בהקשר זה מוזכר שיתוף הפעולה של חברות נפט והנדסה אמריקאיות עם המשטר הצבאי בבורמה, עסקיהן של חברות עם דרום אפריקה בתקופת האפרטהייד, ושיתוף פעולה של בנקים וחברות תעשיות אירופים עם המשטר הנאצי בתקופת מלחמת העולם השנייה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully