וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקוש למגדלי יוקרה בת"א גדול מההיצע

אריק מירובסקי

21.3.2007 / 8:34

כך עולה מהמחקר שערך ד"ר יאיר לוריה מחברת תימלור. מחירי דירות בפארק צמרת עשויים לעלות בכ-50% משיעורם כיום

"הביקוש למגדלי יוקרה בתל אביב גדול מההיצע" - כך טוען ד"ר יאיר לוריה מחברת תימלור, שערך באחרונה מחקר על שוק מגורי היוקרה בתל אביב. להערכתו, מחירי הדירות במגדלי היוקרה יעלו עם התקדמות שיווק הפרויקטים, ובפארק צמרת הם עשויים להיות גבוהים בכ-50% משיעורם כיום.

המחקר דן באחד הוויכוחים הגדולים שמתקיימים בתקופה האחרונה בשוק הנדל"ן - עד כמה הביקושים למגדלי היוקרה בתל אביב גדולים ומצדיקים הקמת מאות יחידות דיור יוקרתיות במחירים ממוצעים של 5,500 דולר למ"ר ומעלה.

חוות דעת כלכלית שהוכנה לפני כשנתיים על ידי היועץ הכלכלי רן חקלאי עבור עיריית תל אביב טענה, כי הביקוש לדירות במגדלים אמור להגיע ל-200-300 דירות בשנה למשך 20 השנים הקרובות. תכנון מגדלי היוקרה בעיר כולל 17,500 דירות, כלומר, לפי חוות הדעת צפויים עודפי היצע.

חוות הדעת אמנם הזהירה על עודפי היצע בטווח הארוך, אך רבים בענף חוששים מדברים על עודפים כבר בעתיד הקרוב משום שרק מעטים בישראל יכולים להרשות לעצמם רכישת דירות במגדלי היוקרה, ומתוכם רבים לא מעוניינים להתגורר במגדלים האלה.

זמן נסיעה לעבודה - פקטור מרכזי

כ-15 מגדלי יוקרה ברחבי תל אביב נמצאים בהקמה או בהליכי שיווק. בהם שבעה מגדלים בפארק צמרת, מגדל לב העיר של אוניל, בארי נהרדע של קבוצת הרשי פרידמן, שני מגדלים לאורך רחוב הירקון, מגדל נוה צדק של מלונות ים סוף ועוד. ההערכה היא, כי מדובר בכ-1,500 דירות בסה"כ.

ד"ר לוריה טוען במחקרו כי עם התפוצצות בועת ההיי-טק חל שינוי דרמטי בהרגלי ההתנהגות של האוכלוסיות המבוססות, וכי תרבות הפנאי נמצאת במקום מרכזי בסדר העדיפויות, ואילו העבודה נדחקה למקום נמוך יותר. "תפישה זו מנוגדת לתקופה של סוף שנות התשעים, שבהן העבודה היתה חשובה יותר מהמשפחה ומתרבות הפנאי בקרב חלק גדול מאוכלוסיות אלה", מציין לוריה.

לדבריו, כתוצאה מהשינויים האלה צריכת התרבות הפכה להיות מרכיב מרכזי בעיסוקי המשפחה המבוססת והכריחה אותה לנוע למקומות מרכזיים על מנת להגשים את עצמה. "אנשים מישובים כמו קיסריה, רשפון, כפר שמריהו וסביון נאלצים להגיע לתל אביב לאחר שעות העבודה לצורך קונצרט, אופרה, אירוע ספורט ומסעדת יוקרה", מסביר לוריה.

עוד אלמנט חשוב שנמצא במחקר הוא זמן הנסיעה לעבודה. "משך הנסיעה למקום העבודה הוא אחד משלולת הגורמים המשמעותיים ביותר בקביעת מקום המגורים הבא", מספר לוריה, "70.5% מכלל האוכלוסיות המבוססות אמרו, כי זמן הנסיעה ממקום העבודה הוא אחד משלושת הפרמטרים החשובים ביותר לקביעת דירת המגורים החדשה, בעוד שבקרב אוכלוסיות פחות מבוססות רק 39% ציינו ששיקול זה מהווה אחד משלושת הפרמטרים החשובים".

לוריה כמעט שאינו מתייחס לתושבי החוץ שרוכשים דירות רבות במגדלי היוקרה. הוא ערך סקר בין 200 משפחות שגרות בווילות באזור גוש דן, ממנו עלה, כי שליש מהם שוקלים לעבור למגדלי יוקרה וכמעט מחצית מבני ה-45 פלוס מעוניינים לעבור למגדלים האלה.

הקהל הזה, להערכתו, מספיק למלא את המגדלים: "אדם מוכר דירה 500-700 אלף דולר ובהנחה שבחשבון הבנק שלו מצויים עוד -100-200 אלף דולר, בתוספת מימון בנקאי של 100-200 אלף דולר הוא יכול להגיע לדירת יוקרה של כמיליון דולר. כך נוצר מצב, שבהישג יד של ישראלים רבים החיים כיום בדירות בשווי של כחצי מיליון דולר, לרכוש דירות במגדלים",

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully