וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ת"א מזמינה את מפצלי הדירות לחקירה

גיא ליברמן

22.5.2008 / 7:57

שלחה מכתבים למאות תושבים במרכז העיר, שרובם חשודים בפיצול דירותיהם. החשודים נקראים לעירייה לחקירה לפני העמדה לדין

"בבדיקה שנערכה על ידי מפקח מחלקת פיקוח על הבנייה במקרקעין, עולה חשד לעבירה על חוק התכנון והבנייה, לפיו הינך מבצע עבודה או משתמש במקרקעין בסטייה מהיתר בנייה או מתוכנית" - כך מנוסחים מאות מכתבים שקיבלו באחרונה תושבים ברחובות אבן גבירול, בן יהודה, דיזנגוף ואזור כיכר רבין בתל אביב. התושבים, שרובם חשודים בפיצול דירותיהם, מוזמנים לעירייה כדי להגיש את גרסתם לחשדות ולהסביר את עמדתם.

נראה כי הסבלנות שגילתה עד כה עיריית תל אביב כלפי מפצלי הדירות החלה לפקוע. תחום פיצולי הדירות בעיר נהפך לפופולרי בשנים האחרונות, כאשר לפי הערכות של אנשי נדל"ן, קיימות כיום בעיר אלפי יחידות דיור כאלה, שרובן הוקמו שלא כחוק. מה שהביא לפריחת התופעה היה הביקוש הגדול למגורים בתל אביב, בעיקר בקרב צעירים, ומולו היצע הדירות הקטן ועליית מחירי השכירות. לאורך הזמן התייחסה העירייה לעניין בעמימות וסלחנות, ולעתים גם בהתעלמות. על אף שהתופעה התגברה, העירייה לא יצאה מגדרה לאכוף את החוק. הדבר הגיע לידי כך שהיו מפצלים שסברו כי העירייה עושה זאת במכוון, משום שכך היא גורפת יותר מסי ארנונה.

גם בתי המשפט שנדרשו לעניין הפתיעו לא פעם בגישתם. "נראה כי המציאות בעיר היא שכדאי להשכיר כמה דירות קטנות במקום דירה גדולה אחת, ומכאן שפיצול דירה גדולה לכמה קטנות מגדיל את דמי השכירות המשולמים לבעל הבית", כתב השופט דניאל ארנסט כבר ביולי 99', בפסק דין שבו נדרש בית המשפט לנושא לגבי דירה מפוצלת ברחוב טאגור. בהליך זה זיכה השופט את בעל הדירה מהאישום של סטייה מהיתר בנייה. משפטים אחרים מתנהלים בצל ההגדרה החוקית "מהי דירה", כשבעלי הדירות מנסים לשכנע שהם הרחיבו את דירתם ולא פיצלו אותה. לעתים הם יוצאים זכאים, למרות שברור בעליל, שמדובר בפיצול לכל דבר ועניין.

השכנים התלוננו

מי שהעלה את העניין לסדר היום הם בעיקר השכנים, שלפתע גילו שמספר הדיירים בבניינם גדל, בלי שהתשתיות - ביוב, מים וחנייה - גדלו בהתאם. לעתים אף סובלים השכנים מירידת שווי דירותיהם עקב הימצאותן של הדירות המפוצלות. התלונות מצדם גברו, וזה כנראה, מה ששיכנע את העירייה לפעול. ב

עיריית תל אביב אומרים בתגובה: "פיצול דירות היא פעולה לא חוקית. העירייה פועלת למיגור התופעה באמצעים החוקיים העומדים לרשותה בכל רחבי העיר. כל חודש מוגשות עשרות תביעות משפטיות, צווי הפסקת עבודה וצווי הריסה מינהליים בנושא פיצול דירות". בעירייה מוסיפים כי קיימים מקרים שבהם ניתן לפצל דירה: "המדיניות שנקבעה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מאפשרת פיצול דירות באזורים וברחובות מסחריים, שבהם אין הגדרת צפיפות. הגדרת הצפיפות לשטח ממוצע לדירה תיצור תמהיל דירות בבניין ותאפשר ניצול מיטבי של זכויות הבנייה".

בעירייה ציינו כי אחת לתקופה העירייה מרכזת פעילות בעניין ומתמקדת באזורים שונים, כפי שקרה כעת, וכי היקף הפעילות שנעשתה באחרונה היה גדול מהרגיל. לגבי המכתבים, מדגישים בעירייה כי לא כל מי שקיבל לידיו את המכתבים אכן חשוד בביצוע פיצול דירה שלא כדין, עובדה שלא מונעת מנוסח המכתב להישמע מאיים. עו"ד ניסן שריפי, שייצג את בעל דירה ברחוב טאגור ומייצג חלק מבעלי הדירות שקיבלו לידיהם את מכתבי העירייה, אומר: "התנהגות העירייה חמורה. הם קודם יורים ואחר כך מבררים. קודם כל מזמינים לחקירה ולאחר מכן בודקים אם יש לזמן בכלל את האיש לחקירה". שריפי סבור כי יש לפרש את החוק באופן מאוד מצמצם. "איני רואה כל הבדל בין דירה מחולקת לדירה שאינה מחולקת ובה מתגוררת משפחה ברוכת ילדים. אני חושב שהגיע הזמן שבתי המשפט יתעשתו ויפסיקו לשמש חותמת גומי לרשויות המקומיות בהתעמרותם בתושבים, רק כדי לקבל עוד אגרות והיטלים, ואולי אף ארנונה גבוהה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully