וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים מעריכים: מחירי הדירות יירדו

נתן שבע

10.4.2012 / 8:14

עקב הערכת הבנקים כי מחירי הדירות צפויים לרדת - הוחמרו התנאים לקבלת משכנתאות. הצפי לירידות: עקב ירידה בביקוש - גם בפריפריה

מחירי הדירות צפויים לרדת - כך מעריכים כל הבנקים בישראל בסקירות שפירסמו בנוגע לענף הנדל"ן, במסגרת הדו"חות הכספיים של 2011. לפיכך, ובשל אי הוודאות ששוררת לגבי שוק הדירות, החמירו הבנקים את התנאים לקבלת המשכנתאות. עם זאת, בבנקים לא מפרטים את הצעדים הספציפיים שנקטו כחלק מהחמרה זו.

כמה מהבנקים נקטו אמנם ניסוחים מעורפלים בסקירות שלהם, אולי כדי לא לצייר תמונה קודרת מדי של התחום שבו הם פועלים, או בשל זהירות יתר - אך יש כאלה שלא היססו לנסח תחזיות מפורטות.

הנוקב מכולם היה בנק דיסקונט, שצופה ירידת מחירים של 4%-6% בתחום הבנייה למגורים במרכז הארץ, בהשוואה לרמת המחירים בסוף 2011. זאת, "בשל ירידה בביקושים לדירות במקביל לגידול בהיצע יחידות הדיור כתוצאה מהמלאי הנוכחי הגבוה, לרבות גידול צפוי במלאי הדירות בתהליכי הבנייה. בהינתן מגבלת היצע של מקורות מימון, צפוי המשך קיטון במלאי הדירות בתהליך בנייה, דבר שיגרום לשוק להתאזן ברמת מחירים נמוכה".

לפי הבנק, ירידה זו מגיעה לאחר ירידות מתונות שנרשמו כבר ב-2011 באזורי המרכז. ב-2012 צופים בדיסקונט ירידה נוספת בביקושים, גם בפריפריה, שתלווה ביציבות מחירים כתוצאה מגידול נמוך יחסי במלאי הדירות החדשות. לעומת זאת, בתחום היוקרה צופים בבנק ירידה ניכרת בביקושים, שתלווה בירידת מחירים בתל אביב ובירושלים.

לאומי , לעומת זאת, בחר לפרסם תחזית מעורפלת יותר: "האווירה שנוצרה ואי הוודאות שהתגברה על רקע המחאה החברתית, ההתפתחויות העולמיות ומתוך כך התחזיות הכלכליות ל-2012 מצביעות על מגמה של יציבות במחירים עם עלייה בהסתברות לירידות מחירים, גם באזורי ביקוש", כותבים שם. עם זאת, בבנק לא מפרטים כיצד מחשבים הסתברות כזו, ומה בדיוק ההסתברות.

בבנק הפועלים לא רחוקים מהגישה של לאומי, אך מתריעים: "הדיווחים האחרונים מצביעים על עלייה בסבירות להאטה בשוק הנדל"ן למגורים בישראל שבמידה שתימשך, עשויה להשפיע לרעה על שווי הבטוחות של נוטלי המשכנתאות על כושר הפירעון ושווי הבטוחות של לווים מענפי הבנייה והנדל"ן".

בתחום הנדל"ן המניב למשרדים, בדיסקונט מחלקים את השנה לשניים. במחצית השנה הראשונה צופים עלייה בביקוש למשרדים באזורי הביקוש במרכז הארץ, שתלווה בעליית דמי שכירות, כתוצאה מהיצע נמוך באיזור הביקוש וסביבת ריבית נמוכה. במחצית השנייה של 2012 צפויות ירידות מחירים של דמי השכירות כתוצאה מגידול ניכר בהיצע, בעיקר באזור המרכז.

בתחום הנדל"ן המניב המסחרי צופים בדיסקונט יציבות במחירי השכירות כתוצאה מביקושים מצד גופים מוסדיים ויזמים פרטיים לנכסי מסחר. שיעורי התשואות בנדל"ן המניב הם 8%.

גם לאומי יוצא בתחזית דומה וכותב כי "בתחום הנכסים המניבים מאפיינת מגמה של יציבות הבולטת יותר במגזר המסחר ופחות במגזר שוק המשרדים. עם זאת, עלייה בהיצע השטחים בשילוב עם האטה בפעילות הכלכלית המשקית עלולים להביא לירידה מסוימת במחירי דמי השכירות ובתפוסות, אם כי בפיגור מה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully