וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך סידר ליצמן קרקע לחסידות גור באשדוד

משה ליכטמן

24.2.2013 / 16:23

השר יעקב ליצמן סייע לחסידי גור לקבל קרקע באשדוד בחינם לבניית חדר מיון קדמי. החסידות בנתה שטחים פי 3 מאישור המינהל, ומבקשת למכור לאסותא שטחים במתחם

קופ"ח מכבי והחברה הבת אסותא שכרו את משרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן, משרדו של שר המשפטים יעקב נאמן, לקבל ממשרד המשפטים אישור לעסקה, שלפיה יקבלו את זכויות עמותת חסידות גור "רפואה וישועה" בפרויקט חדר מיון קדמי באשדוד, פרויקט שהקרקע עבורו נמסרה בחינם למטרה ציבורית. מכבי מבקשת להפעיל מרכז רפואי מסחרי, שישתלב בביה"ח שהיא עתידה להקים בעיר.

חדר המיון הקדמי באשדוד הוא יוזמה של חסידות גור, שרבים מחסידיה גרים בעיר. האדמו"ר מגור, אריה אלתר, דרש לספק שירותי חירום לקהילתו כדי שלא ייאלצו להשתמש בבתי החולים ברזילי באשקלון וקפלן ברחובות. עיריית אשדוד התגייסה לפני כעשר שנים לסייע לחסידות. העירייה ביקשה וקיבלה ממינהל מקרקעי ישראל קרקע בדרום מזרח העיר בגודל 3 דונם, בחכירה ארוכת טווח. הקרקע נמסרה לעירייה ללא תמורה, והותר לבנות עליה בניין בן 5 קומות, חלקן תת-קרקעיות, ובסה"כ 6,000 מ"ר. ייעוד הקרקע הוגדר למטרה ציבורית, אך ורק ל"חדר מיון קדמי".

העירייה העבירה את זכויות החכירה לעמותה של חסידות גור בשם "רפואה וישועה", שהתחייבה להפעילו עד 2009. העברת הזכויות לחסידות גור התאפשרה כי מדובר בעמותה ללא כוונות רווח.

בניגוד להסכם עם המינהל, העמותה הקימה בניין בן 9 קומות, 4 מהן תת-קרקעיות, בהיקף 17 אלף מ"ר, פי שלושה מהמותר, בלי אישור מינהל ובלי לשלם בגין הבנייה העודפת. הבנייה הופסקה בסוף שלב השלד. בבניין הושקעו כ-100 מיליון שקל, הרוב מתרומות, וכ-10 מיליון שקל שהועברו כתמיכות ממשרד הבריאות.

האוצר התנגד, ליצמן ניצח

במקביל לפרויקט חדר המיון, סגן שר הבריאות היוצא, ח"כ יעקב ליצמן מאגודת ישראל, נאמנו של הרבי מגור, הוביל את היוזמה והחקיקה לבניית בית חולים נוסף באשדוד, בשטח צמוד לפרויקט חדר המיון.

למרות התנגדות האוצר הצליח ליצמן לגרום להקמת בית חולים, שבו יותר שירות רפואה פרטי (שר"פ) מסחרי, כולל מענק הקמה חריג בגובהו, 75% מעלויות ההקמה. הזוכה ב-2010 במכרז בית החולים החדש היא קופ"ח מכבי, באמצעות אסותא. ביה"ח החדש אמור לפעול ב-2017. מבקר המדינה בודק את נסיבות הגידול במענק ההקמה עד לסכום של 487 מיליון שקל.

באוגוסט 2012 הצליחה עמותת גור, בסיוע עיריית אשדוד, לשפר את הסכם החכירה של חדר המיון ל-98 שנה, אף שהבנייה הופסקה. מיד לאחר שיפור תנאי החכירה, חתמה חסידות גור הסכם עם אסותא, שלפיו אסותא תרכוש את חדר המיון ותפעיל אותו.

מתחקיר "גלובס" עולה כי בבנייה החריגה שביצעה "רפואה וישועה" בחדר המיון מתכוונת אסותא לעשות שימוש מסחרי. עד הפעלת בית החולים באשדוד יופעלו בבניין מכוני CT, אולטרסאונד ורנטגן, טיפולים אונקולוגיים, צנתורים ומרכז לבריאות האישה. השימוש העיקרי יהיה מחלקות גריאטריה, באמצעות החברה הבת של מכבי לגיל המבוגר, "בית בלב".

לפי התוכנית, כאשר תושלם הקמת בית החולים של מכבי באשדוד והשימושים המסחריים יעברו אליו, ייפתחו בשטחים שיתפנו עוד מחלקות גריאטריות.

קופ"ח מכבי פנתה ביולי האחרון למשרד הבריאות, וביקשה לאשר לה את העסקה עם "רפואה וישועה". ליצמן תמך בבקשת קופ"ח מכבי. הבקשה אושרה בוועדת הפרויקטים של משרד הבריאות תוך ימים אחדים.

כדי לממש את העסקה, עמותת גור ואסותא ביקשו שהמינהל יאשר לעמותה להעביר את זכויות החכירה המשופרות לאסותא, על מנת שזו תוכל לשעבד את הקרקע והמבנה לצורך קבלת מימון מבנק לאומי להשלמת הבנייה והתפעול.

תמורה בגין הקרקע

גורם בכיר במשרד הבריאות אמר ל"גלובס", כי "היום כל הסיפור לא נראה לי כל כך מקרי, ולא ברור מה גורל המיליונים שהמשרד העביר לפרויקט. נחכה עד אחרי הבחירות ונראה אם ליצמן, שהוא חסיד גור, ימשיך בתפקידו כסגן שר הבריאות".

לפני שבועות אחדים נערכה התייעצות רבת משתתפים של בכירי משרד המשפטים, משרד הפנים והמינהל. מסקנת הדיון הייתה, כי לאור הקצאת הקרקע לעמותה (מלכ"ר) בחינם וללא מכרז, לצרכים ציבוריים מובהקים, רק העמותה יכולה להמשיך ולהפעיל את הפרויקט, תוך תשלום ראוי על חריגות הבנייה והשימושים המסחריים הצפויים. אם העמותה לא תחזיק ותפעיל את חדר המיון, עליה להשיב את הנכס למינהל, שיהיה חייב לשווק אותו במכרז.

כאשר נודעה למכבי ול"רפואה וישועה" העמדה המקצועית של משרד המשפטים, הופעל מטעמם משרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן, משרדו של שר המשפטים עצמו, בניסיון לקבל הכשר לרכישת זכויות "רפואה וישועה" על ידי מכבי לצורך רפואה מסחרית, למרות שהמינהל הקצה את הקרקע למטרה ציבורית.

מהמינהל נמסר: "המינהל ער לחשיבות הקמת מרכז רפואי באשדוד ומעוניין לסייע בקידומו. יחד עם זאת, לא יאפשר המינהל להעביר את הזכויות מהעמותה 'רפואה וישועה' לידי אסותא. "סוכם, בתיאום עם היועמ"ש, שהמינהל יוציא את הקרקע עם המחוברים שלה למכרז פומבי, ותינתן שומה נפרדת לקרקע ולמחוברים. במכרז יילקח בחשבון מלוא הקיבולת האפשרית והשימושים החורגים כך שהמינהל יקבל תמורה מלאה בגין הקרקע. התמורה בגין הקרקע תגיע למינהל ותמורת המחוברים תועבר לעמותת 'רפואה וישועה'".

מלשכת ליצמן נמסר: "סגן שר הבריאות מקפיד שלא להתערב כלל בהליכי המכרז הקיימים בעניין הפעלתו של מבנה המרכז הרפואי 'רפואה וישועה' באשדוד. המכרז מבוצע כחוק בהתאם להוראות משרד היועמ"ש לממשלה ומשרד הבריאות יכבד כל החלטה בנידון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully