וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית לפיד ל-0% מע"מ עולה היום לקבינט הדיור

אורי חודי ואדריאן פילוט

24.3.2014 / 7:25

בעקבות דרישת משרד ראש הממשלה הסכיםלפיד הסכים לכלול "הצהרה לא מחייבת" בנוגע ליישום מכרזי מחיר מטרה והצעה זו לא תעלה להצבעה בקבינט הדיור

היום (ב') יתכנס קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר יאיר לפיד לישיבה מכרעת. בראש רשימת הנושאים לדיון נמצאת תוכנית הטבת המע"מ לרוכשי דירה ראשונה על פי הקריטרונים שנקבעו. במשרד האוצר ממשיכים לדבוק בעמדה כי התוכנית לא תכלול אוכלוסיות נוספות וגורמים בסביבתו של שר האוצר מלאים בביטחון כי ההצעה במתכונתה הנוכחית תזכה לאישור רוב חברי קבינט הדיור. כזכור, שר השיכון אורי אריאל הכריז אתמול באופן ברור כי יתנגד לתוכנית הפחתת המע"מ אם לא יורחבו תנאיה.

עוד בנושא:

תכנית "מחיר למטרה" תגובש בתוך 21 יום
נתניהו: 0% מע"מ בתמורה לפיקוח על מחירי הדירות
הקבלנים דורשים להחיל הטבת 0% מע"מ רטרואקטיבית

קבינט הדיור. גלובס
קבינט הדיור/גלובס

"תוכנית המע"מ כפי שהוצגה חסרה ולא תשפיע על השוק", כך אריאל, "על פי עבודת מטה שבוצעה במשרד השיכון, על מנת להביא לירידת מחירים בשוק הדיור כולו, כולל דירות מיד שנייה, יש להחיל את המודל על היקף עסקאות שנתי משמעותי מבין הדירות החדשות", כך נמסר ממשרד השיכון. שר השיכון דורש לשלב גם את התוכנית שיזם הוא, יחד עם צוות משרדו, המציעה לקבוע מחיר מטרה לקבלנים בשיווקי קרקע נרחבים.

לאחר מו"מ בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר ובין לפיד, לפיד הצליח לעמוד על שלו והצעת התוכנית למחיר מטרה של שר השיכון לא תעלה מחר להצבעה. חברי הקבינט יסתפקו "רק" בהצהרה לא מחייבת שהצעת מכרז מחיר מטרה תעלה בהמשך.

בתחילת הדיונים נראה כי אנשי ראש הממשלה מתנים את הסכמתם למע"מ 0% באישור יוזמת מכרזי מחיר המטרה, אולם למרות תמיכת הפקידים באוצר, נגידת בנק ישראל קרנית פלוג והמועצה הלאומית לכלכלה במחיר המטרה - רק הצעת לפיד תעלה מחר, ואילו הצעתו של שר השיכון תיבחן בעתיד ויהיו לגביה "הצהרת כוונות" בלבד.

אחת הטענות המרכזיות של האוצר ביחס למחיר מטרה היא שכדי שתוכנית זו תעבוד, על משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל להראות כי ניתן לשווק קרקע באזורי הביקוש בסדרי גודל של כ-20 אלף יח"ד בשנה ולא 5,000 כפי שניתן היום.

לדברי גורמים בסביבת ראש הממשלה, "בניגוד לתוכנית של לפיד, מחיר מטרה קובע מחיר מקסימום לקבלנים והיא הרבה יותר אפקטיבית ויעילה מקביעת מע"מ 0%. התוכנית של לפיד קובעת מחיר מינימום וההטבה תגולגל לכיסם של הקבלנים".

הקבלנים נכנסים לתמונה

במקביל, גם הקבלנים נכנסים לתמונה ודורשים כי אם תתקבל היום בקבינט ההחלטה למתן ההטבה במע"מ יש להחילה ביום הפרסום או האישור בקבינט ולא מיום האישור בכנסת לאחר שינוי החקיקה. "לאחר שהתוכנית הזו פורסמה הקבלנים עומדים כעת בפני כמה חודשים של ירידה משמעותית במכירות אם לא הקפאה", כך אמר היום ל"גלובס" מנכ"ל התאחדות בוני הארץ אליאב בן שמעון, "אנחנו דורשים כי התוכנית תיכנס לפועל ותחול מיום הכרזתה או האישור בקבינט כדי להגן על הקבלנים והצרכנים. העברנו את המסר לנציגי האוצר בימים האחרונים".

קבינט הדיור עומד לדון גם בהצעה נוספת, הצעת החלטה למגבלות חדשות על רוכשי דירה להשקעה ברחבי הארץ בסכום הגבוה מ-800 אלף שקל. במסגרת הצעה זו מוצע לחייב רוכשי דירה להשקעה להגיש דוח הכנסות שנתי ולהצהיר על מקורות ההון של הרכישה. בענף סבורים שלא תהיה לכף השפעה גדולה על היקף העסקאות מחד אך השפעה ניכרת דווקא על עסקאות שמבצעים תושבי חוץ בישראל.

עוד על סדר היום של הקבינט מחר, הצעה לתוכנית להסדרת יחסי שוכר ומשכיר בשוק השכירות הפרטי. הצעה זו מציעה לקבוע כי שכר הדירה בשוק החופשי לא יעלה במשך שלוש שנים מעבר לעליית המדד. על פי ההצעה, שר האוצר לפיד ושרת המשפטים ציפי לבני יפיצו תוך 60 יום תזכיר חוק בנושא זה שיעסוק גם במבנה הסכם השכירות כמו גם בזכויות השוכר והמשכיר.

הצעה נוספת שתעלה לאישור היא תוכנית התמריצים לרשויות מקומיות להוצאת מספר גדול של היתרי בנייה. התוכנית קובעת כי רשות מקומית תהיה זכאית למענק של בין 7,000 שקל ל-9,000 שקל על כל יחידת דיור נוספת שתקבל היתר. החישוב ייעשה על פי ממוצע הוצאת היתרי הבנייה בשנים האחרונות והמענק יתקבל על ההפרש בין הממוצע לבין המספר בפועל.

התוכנית מתמרצת גם את הרשויות לאשר פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית, אם בפינוי בינוי או תמ"א 38 כאשר מענק לכל היתר בתחום זה יעמוד על בין 10,000 שקל ל-12 אלף שקל לכל יחידת דיור. מדובר בפעם הראשונה שהמדינה מתמרצת רשויות לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית ומפרידה בניהם לבין פרויקטים רגילים.

"המענק עבור יחידות דיור בהתחדשות עירונית יהיה גבוה יותר וזאת על מנת לעודד את תהליכי הציפוף והתחדשות השכונות הוותיקות", כך על פי דברי ההסבר של ההצעה. עוד במסגרת החלטה זו, גם הערים שעמן נחתמו הסכמי הגג יזכו להעדפה בגובה המענק. תקציב הצעה זו עומד על 146 מיליון שקל לשנת 2014 בלבד ו-120 מיליון שקל ב-2015 ו-2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully