וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "דור שלם קרס בגלל מחירי הדירות"

אורי חודי ואדריאן פילוט

26.3.2014 / 12:19

שר האוצר מבטיח שוב: "מחירי הדיור עומדים לרדת". עונה למבקריו: "איפה הייתם כשהדור הקורס החל לפזול לכיוון ברלין וקנדה? איפה הייתם כשכל חודש המחירים זינקו בלי סיבה?"

"מחירי הדיור עומדים לרדת" - כך הצהיר היום (ד') שר האוצר יאיר לפיד בכנס "בונים ביחד את עתיד הדיור בישראל", יומיים לאחר שתוכנית 0% מע"מ שלו אושרה בקבינט הדיור.

לפיד תקף את המתנגדים לתוכניתו: "כלכלנים, פוליטיקאים ואינטרסנטים מכל מני סוגים אומרים בימים האחרונים שהורדת המע"מ על הדירות החדשות, היא לא הצעד הנכון גם אם תוביל להורדת מחירי הדיור. זה בסדר גמור, מפני שהורדת המע"מ לא מיועדת לכלכלנים, פוליטיקאים ואינטרסנטים, היא מיועדת לצעירים ממעמד הביניים, ששירתו בצבא, שמנסים להקים תא משפחתי – ולא חשוב מאיזה סוג, להט"בי, חד הורי, לכולם מגיעות אותן זכויות – והצעירים האלה יודעים עכשיו שלמדינה אכפת מהם והיא באמת מוכנה להפסיד כסף, ומחירי הדיור באמת יירדו".

לפיד חזר על דבריו כי זינוק של 64% במחירי הדירות מ-2009 זו "שיטה" וטען כי "זו שיטה שבה כולם הרוויחו כסף – המדינה, היזמים, הקבלנים, הספוקלנטים, רוכשי דירות ההשקעה – אבל היה לשיטה הזו גם מחיר. והמחיר הוא שדור שלם קרס לנגד עינינו".

שר האוצר המשיך לתקוף את מבקריו הרבים ואמר: "יש אנשים שלא אוהבים את התוכנית הזו. זו זכותם, אבל יש לי שאלה אליהם: איפה הייתם בשנים האחרונות? איפה הייתם כשהדור הקורס התחיל לפזול לכיוון ברלין וקנדה? איפה הייתם כשכל חודש המחירים זינקו בעצם בלי שום סיבה? הקרקע אותה קרקע, המלט אותו מלט, המנוף אותו מנוף והמחירים לא מפסיקים לעלות. אז אם אין לכם שום רעיון איך לפתור את הבעיה, תנו לעבוד, בשביל זה באנו הנה.

"באופן עקרוני אני נגד מע"מ דיפרנציאלי, מפני שהוא רק מייצר קבוצות לחץ פוליטיות, אבל הדיור לא דומה לשום דבר. הוא לא דומה למוצרי חלב והוא לא דומה להיי-טק, מפני שהמדינה היא לא הבעלים של 93% מהפרות בישראל, והיא לא הבעלים של 93% מהמוחות בישראל, אבל היא כן הבעלים של 93% מהקרקעות בישראל. והיות והקרקע היא הרכיב המרכזי במחירי הדירות, אז מה שהיא עשתה זה למכור לאנשים מוצר במחיר מופקע, ואז לגבות מס על מה שהיא בעצמה מכרה, ואת זה אתה לא עושה לדור שמחזיק לך את המדינה על הכתפיים ההולכות וקורסות שלו".

אך לצד הביקורת, ועל רקע המתח בין לפיד לפקידי האוצר, לפיד פייס את פקידיו כשאמר: "אני רוצה להגיד משהו על האנשים שאותם נהוג לכנות בזלזול מסוים 'פקידי האוצר' או 'נערי האוצר'. נכנסתי לאוצר לפני שנה. אני מודה שגם אני הגעתי עם הדעה הקדומה הזו, אבל פגשתי קבוצה מחוייבת, ערכית, שרובה שייך מבחינת הפרופיל בדיוק לדור שעליו אני מדבר. נכון שהיה לנו ויכוח מקצועי לוהט עם אלה מביניהם שהתנגדו להחלטה. יש לנו לא מעט ויכוחים כאלה, ואני רוצה לעבוד רק עם אנשים שנלחמים בכל הכוח על דיעותיהם ולא פוחדים להתייצב מול השר הממונה, כל עוד כולם זוכרים שיש מי שהתפקיד שלו הוא להחליט בסוף ושיש לנו מטרה משותפת אחת – האדם העובד בישראל, ששירת בצבא או בשירות אזרחי, שמשלם מיסים, ושכבר שנים איש לא ייצג אותו בתוך הממסד הממשלתי.

"אין לי עניין ב'יס-מנים', אני רוצה לעבוד רק עם אנשים שמשהו בוער בהם, והאוצר היום מלא באנשים כאלה. אם יש משהו שאני גאה בו, הרי זו העובדה שאותם אנשים שנלחמו נגד ההחלטה, הם אלה שהיום לא ישנים בלילות כדי לוודא שהביצוע והיישום שלה יהיו הכי טובים שאפשר, כי זה הד.נ.א המקצועי שלנו וזו התרבות הארגונית שאנחנו מאמינים בה".

לפיד ענה גם על שאלת עיתוי תוכנית ה-0% מע"מ ואמר כי "חיכינו עד לרגע שהיינו בטוחים שהצעדים האחרים שאנחנו נוקטים אכן מגדילים את היצע הדירות בישראל. והתשובה היא כן. בשנת 2013, לראשונה מזה זמן רב, בנו בישראל כ-42 אלף דירות. שזה יותר מהביקוש. אנחנו יודעים כבר שב-2014, ייבנו יותר דירות, וב-2015 עוד יותר. זוהי המגמה, ההיצע הולך וגדל, וככל שהוא יילך ויגדל המחירים יילכו ויירדו. זה קורה מפני שהמע"מ אפס הוא לא צעד בודד אלא בא כצעד משלים לתוכנית שלמה, רב זרועית, שנמצאת כבר בעיצומה".

לפיד טען כי המפתח הוא עבודה בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים - כולל עם שר השיכון, רה"מ, שר הפנים ועוד - ואמר כי זה ההבדל בין אופן העבודה של "הפוליטיקה הישנה" לזה של "הפוליטיקה החדשה".

"המחירים יירדו מפני שאנחנו ממשיכים לעבוד יחד, ממשיכים לחשוב מחוץ לקופסה, לא לפחד אפילו לרגע מפתרונות חדשים רק מפני שאנחנו מכירים את הישנים טוב יותר, ולהשאר מפוקסים על הדבר היחיד שחשוב באמת: על דור שלם שמסתכל עלינו ומצפה מאתנו לעבוד בשבילו", סיכם לפיד.

  • עוד באותו נושא:
  • יאיר לפיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully