וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי רשויות מקומיות חוששים מהרגולציה בשכירות

אורי חודי

31.3.2014 / 8:53

בשוק חלוקות הדעות לגבי התועלת שבהצעה שקיבל קבינט הדיור לגבי הגבלת שכר הדירה ואף סבורים שתוביל להתייקרות. ראשי הערים מצידם כבר חוששים שיהפכו אותם לגורם המפקח בנושא

הצעה לקידום תקנה חדשה שעשויה לשנות את שוק השכירות החופשית בישראל אושרה עקרונית בשבוע שעבר בקבינט הדיור. ההצעה, המבקשת להסדיר את יחסי השוכר והמשכיר, עוסקת בין היתר בהטלת מגבלה על משכירי הדירות בכל הקשור להעלאת שכר הדירה, כך שרק פעם בשלוש שנים יוכל שכר הדירה להתעדכן. הקבינט לא החליט להחיל מיד את עקרונות ההצעה, אלא לגבש צוות שיפעל ביחד עם שרת המשפטים ציפי לבני ויבחן את ניסוח החוק ואת היתכנותו המשפטית. על פי החלטת הקבינט יגיש הצוות את מסקנותיו בנושא תוך 60 יום.

גורמים המעורים בתחום סבורים כי מדובר בהצעה בעייתית, שתתקשה לעבור את המגבלות המשפטיות, ועשויה גם להשפיע באופן מיידי על השוק משום שבעלי דירות יעלו את המחירים מראש כדי להקדים תקופה למכה. גם ברשויות המקומיות מתחילה להישמע התנגדות, משום שההצעה המקורית מציבה אותן בחזית - כמי שאחראיות על היישום והפיקוח.

"הממשלה הזו מאכזבת מאוד בכל הקשור לנושא הדיור. ההצעות של קבינט הדיור בכלל וההצעה המתייחסת לשכירות נוגעות רק למיקרו, בלי להסתכל על התמונה הרחבה. ההצעה המתייחסת לדמי השכירות תגרום לדבר אחד בטווח הקצר - כל מי שיש לו דירה להשכרה יעלה את שכר הדירה כדי לפצות על אי היכולת להעלות אותו במשך שלוש שנים", כך סבורה עדינה חכם, מנכ"לית רשת התיווך אנגלו סכסון.

חכם מזכירה כי מדובר בהצעה שלא ברור איך ניתן יהיה לאכוף אותה: "מדברים על הצעה בלי לפרט בדיוק את צורת הפיקוח או האכיפה. איך אפשר להביא כך הצעה? לעודד אנשים לשכור דירה זה רעיון טוב, זה חוק חברתי טוב, אבל אין לו השפעה אמתית על ענף הנדל"ן. מקומם שאין טיפול אמתי בבעיה. השרים לא נבחרו כדי לענות על כל גחמות המצביעים שלהם, הם צריכים להיות גם המבוגרים האחראיים. שינוי בענף הנדל"ן הוא שינוי ארוך שלוקח זמן אבל הגישה הישראלית היא לקחת משהו אחד ולהוציא אותו החוצה בלי להתייחס להשלכות".

קובעים מציאות

בעוד שעליית המחירים בעקבות מהלכי פיקוח על דמי השכירות היא בגדר הערכות בלבד, נדמה שבמשרד המשפטים כבר אימצו את המצב כמציאות בפועל. כך עולה ממבחן שנערך לאחרונה כחלק מהליך להכשרת שמאים.

במבחן "מבוא לתורת השמאות" שהתקיים ב-24 במארס, הופיעה השאלה הבאה: "בעקבות העליות החדות במחירי השכירות בתקופה האחרונה, הודיעה הממשלה כי היא מקדמת הצעת חוק שתגביל את שיעור העלייה של דמי השכירות בעת חידושי שכירות. איזו השפעה תהיה להודעת הממשלה על דמי השכירות בחוזים חדשים?" לשאלה זו היו ארבע תשובות אפשריות והתשובה הנכונה שאותה ציפו מנסחי הבחינה לקבל מהנבחנים היא: "הודעת הממשלה עשויה להביא לעלייה בדמי השכירות בחוזים חדשים". הנימוק לתשובה הוא שהכוונה להגביל את אפשרות העלאת שכר הדירה תגרום לבעלי הדירות לחשוש, ולכן הם ימהרו להעלות את דמי השכירות כדי להבטיח את עצמם מפני הסיכון.

אבל לא רק העלאת דמי השכירות מטרידה את השוק. גם ראשי הראשויות, שכאמור גילו כי ההצעה מעמידה אותם כאחראים על הפיקוח והאכיפה אינם מרוצים מכך, כפי שמסביר חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי: "אנחנו תומכים בתוכנית השכירות ואנחנו חושבים שנכון לקדם יוזמות שכאלו אבל ההצעה להטיל עלינו, ראשי הרשויות, את הפיקוח והאכיפה - אינה נכונה. זה תפקיד שהמדינה צריכה למלא. אין לנו כוח אדם למשימה הזו וזה גם לא תפקידנו. אם תתקבל ההחלטה צריך יהיה להקים גוף ממשלתי שאליו יוכלו לפנות האנשים ולקבל מענה מאנשי מקצוע ומאנשי אכיפה. אם המדינה רוצה לאכוף את גובה דמי השכירות, שתעשה זאת בעצמה".

הצעת ההסדרה של יחסי שוכר משכיר

- איסור על המשכיר להעלות את שכר הדירה במשך שלוש שנים מעבר לעליית מדד המחירים.

- עיגון זכויות וחובות של השוכר והמשכיר בחוק בנושאים כגון תיקון ליקויים בדירה, חובות יידוע, תשלומים נלווים לשכר הדירה, ביטחונות וסיום תקופת השכירות.

- גיבוש הליך פינוי מהיר של שוכר אשר ביצע הפרה יסודית של החוזה.

- קביעת סטנדרטים בסיסיים לדירה נאותה כגון פתחי אוורור ומים זורמים בתוך הדירה.

- הענקת סמכות לרשות המקומית לפקח על התחום.

  • עוד באותו נושא:
  • שכירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully