וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באר יעקב השתמשה בכספי הפיתוח - שכונה חדשה בסכנה

שלומית צור

14.7.2014 / 8:40

עבודות הפיתוח להקמת השכונה החדשה בבאר יעקב הופסקו לאחר שהמועצה המקומית לא העבירה תשלומים לחברה המפתחת. ביהמ"ש מינה כונס נכסים לניהול הכספים

פיתוח בבאר יעקוב. איל יצהר, גלובס
עבודות הפיתוח הופסקו לפני חודשים אחדים. באר יעקב/גלובס, איל יצהר

האם כספי הפיתוח שמשלמים יזמים לרשויות מקומיות בגין בניית שכונות חדשות מגיעים תמיד ליעדם? המקרה החריג הבא מראה שלא.

בית המשפט המחוזי מרכז מינה בשבוע שעבר כונס נכסים למועצה המקומית באר יעקב בכל הנוגע לכספי הפיתוח של השכונה החדשה בדרום מערב היישוב. זאת, לאחר שהמועצה ביצעה שימוש בכספי הפיתוח למטרות אחרות.

בשכונה החדשה בבאר יעקב, שנבנית בדרום מערב היישוב (תב"ע 1517), ניתנו בשנה האחרונה היתרי בנייה ל-1,500 יחידות דיור, שבגינן שילמו חברות נדל"ן למעלה מ-120 מיליון שקל עבור היטלי פיתוח. בסך הכול צפויה השכונה לכלול 3,500 יחידות דיור שאמורות להכניס לקופת הפיתוח של המועצה סך של 300 מיליון שקל.

אלא שעבודות הפיתוח הופסקו לפני חודשים אחדים, לאחר שהחברה המפתחת מילומור (המוחזקת על ידי לנדקו ישראל), טענה כי המועצה המקומית באר יעקב אינה משלמת לה את כספי הפיתוח המגיעים לה, בניגוד להסכם עמה.

מילומור הגישה עתירה נגד המועצה המקומית באר יעקב, ואליה הצטרפו חברות כמו קרדן נדל"ן, רוטשטיין, גבסו, יצחקי ועוד, שעשויות למצוא עצמן בהפרות הסכמים מול רוכשי דירות שבנייתן נמצאת בעיצומה.

בעתירה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי ת"א באמצעות עו"ד שלום גולדבלט ממשרד גולדבלט גינדס יריב, בדרישה לחשוף את נתוני חשבון קופת הפיתוח של המועצה, טענה מילומור כי לא שולמו לה כספים, וכי בקופה חסרים עשרות מיליוני שקלים.

"המועצה המקומית באר יעקב מפרה באופן בוטה וברגל גסה את ההסכם עמה, ועושה בכספי קופת הפיתוח כבשלה, תוך התעלמות מוחלטת ממטרת הכספים", צוין בעתירה. עוד נטען בעתירה כי למיטב ידיעתה של מילומור, מועצת באר יעקב הוציאה 70 מיליון שקל מכספי אגרות ופיתוח ועשתה בהם שימוש לצרכיה בניגוד לדין.

"עושה דין לעצמה"

מהעתירה עולה כי בהתאם להסכם בין המועצה למילומור, התחייבה מילומור לבצע את עבודות הפיתוח בשכונה החדשה כנגד קבלת 92% מאגרות היטלי הפיתוח שישולמו למועצה על ידי חברות הנדל"ן. "מסתבר כי המועצה, בעת מצוקתה הכלכלית הקשה, הפרה ומפרה באופן בוטה את ההסכמים עליה היא חתומה עם החברות ועם היזמים ובניגוד גמור להתחייבויותיה המפורשות, היא עושה דין לעצמה ומשתמשת בכספים שנגבו בעבור ביצוע הפיתוח במסגרת התוכנית לצרכיה ולמימון גרעונה השוטף".

עוד טענה מילומור בעתירה כי מתוך אחריות כלפי היזמים ורוכשי הדירות, המשיכה החברה בעבודות הפיתוח. "מצב זה שבו מחד עבודות הפיתוח מתבצעות בקצב מהיר, אך מאידך, המועצה ממשיכה לעשות שימוש בכספי הפיתוח לצרכיה תוך הפרת ההסכמים ודה פקטו מניעת התשלומים, לא יוכל להימשך".

את דחיפות הבקשה לקבל גישה לחשבון הפיתוח נימקה מילומור בכך "שגם בימים האחרונים המועצה ממשיכה לגבות כספים בגין היטלי פיתוח ולעשות בהם כבשלה, תוך הפרת הסכמים".

במסגרת ההליך המשפטי הגיעו המועצה המקומית ומילומור להסכם פשרה שאף קיבל תוקף של פסק דין, שעל פיו תחשוף המועצה את הנתונים בפני החברה, ואף תשלם לה את החובות המגיעים לה בהסדר תשלומים חצי שנתיים במשך שנתיים.

אלא שגם לאחר מתן התוקף להסדר, המועצה לא קיימה את הכתוב בו. כתוצאה מכך הגישה מילומור לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה למינוי כונס נכסים, שינהל את כספי הפיתוח של המועצה המשולמים עבור השכונה החדשה. "כאילו דבר לא קרה, המועצה ממשיכה בהתנהגותה הבריונית מתעלמת לחלוטין מהתחייבויותיה ומפרה בריש גלי וברגל גסה את פסק הדין", טענה מילומור בבקשה. "המועצה ממשיכה וגורמת לנזקים אדירים לעבודות הפיתוח, ליזמים, ולרוכשים שרכשו דירות בפרויקטים בתוכנית וכמובן במילומור. המועצה ממשיכה לקבל כספים מיזמים שונים ולהנפיק היתרי בנייה, כספים אשר לא הפקידה בקופת התוכנית וגם אינה משלמת למבקשת שהשלימה 28% מהעבודות".

כיוון שכך, מילומור דורשת למנות כונס נכסים על מנת ליישם את פסק הדין ולייעד את השימוש בכספים בקופת הפיתוח למטרה אחת ויחידה לשמה נגבו מהיזמים - ביצוע עבודות הפיתוח בשכונה החדשה.

"לא קיבלה שקל"

ביום רביעי האחרון קבע סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז השופט אברהם יעקב כי אין מחלוקת שהמועצה המקומית אינה מקיימת סעיפים בהסכם עם מילומור, וכי המועצה לא העבירה את האסמכתאות לעניין הסכום שהוצא מקופת הפיתוח. על כן החליט יעקב לקבל את בקשת מילומור ולמנות את רו"ח אליעזר שפר ככונס נכסים שיופקדו בידיו סמכויות כדי ליישם את הסכם הפשרה שהושג בין המועצה למילומור. יעקב נעתר לדרישת המועצה לעכב את ביצוע ההחלטה בשבוע על מנת לאפשר למועצה לערער על ההחלטה אך הדגיש כי שפר יהיה רשאי לבצע פעולות אופרטיביות בחשבונות הבנק ולאסוף כל מידע שיחפוץ מיידית.

לדברי עו"ד שלום גולדבלט, המייצג את מילומור, "במשך שנים הייתה המועצה נתונה במצוקה כלכלית, ונעזרה בהלוואות כספיות הן מיזמים והן מחברת מילומור שמבצעת מאז 1995 עבודות פיתוח עבור המועצה והייתה חפצה בטובתה של המועצה. למעשה, לולא לור"ם ומילומור באר יעקב לא הייתה מתפתחת כפי שהתפתחה. מילומור אף ביצעה 30% מעבודות הפיתוח בשכונה החדשה ולא קיבלה שקל אחד. אם הדברים יתקדמו מעתה כראוי, וכונס הנכסים ידאג לכך שכספי הפיתוח יגיעו לייעדם, פיתוח השכונה ובנייתה יתקדמו כסדרם".

יו"ר האופוזיציה במועצת העיר, נועם ששון, מסר כי "אנחנו עדים כאן לכאורה למחדל לא רק של ראש המועצה, אלא גם של חברי הקואליציה. אנחנו צריכים להבין שבמידה ובית המשפט ידחה את בקשת המועצה ויאשר את המשך העסקת כונס הנכסים ואם יתברר שאכן "נעלמו" 50 מיליון שקלים שהלכו לאפיקים אחרים, הרי שלא יוותר בידי הכונס אלא לדרוש את השבת הכספים לקופת הפיתוח מהמועצה. באר יעקב נמצאת גם כך בגרעון של כ-36 מיליוני שקלים, הרשות המקומית עשויה לחדול מלספק שירותים לתושביה ולא יהיה מנוס ממינוי ועדה קרואה. לצערי הרב כולנו כתושבי היישוב נשלם מחיר כבד על מחדלי הניהול האלה".

  • עוד באותו נושא:
  • באר יעקב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully