וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה 1.1 מיליארד ש' לדיור ציבורי

אורי חודי

16.7.2014 / 16:35

במקביל, ועדת הפנים שבה לדון בותמ"ל. בעקבות ההעברה התקציבית, ועדת הפנים תמשיך כעת לקדם את חוק הותמ"ל ולהכין אותו לקריאה שניה ושלישית

הצעת חוק הותמ"ל (חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור) חזרה לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לאחר מספר חודשי המתנה. הדיון בהצעת החוק עוכב בשל דרישת יו"ר הוועדה, מירי רגב, להעברת תקציבים לטובת דיור ציבורי. הדיון התאפשר בזכות אישור ועדת הכספים אתמול (ג') את העברת התקציב אל משרד השיכון בהיקף 1.1 מיליארד שקל לטובת הקרן לדיור ציבורי שהוקמה מכוח החוק לדיור ציבורי שחוקק רן כהן כבר לפני שנים אך הוקפא שוב ושוב על ידי חוק ההסדרים עד שהופשר בשנה שעברה.

בעקבות ההעברה התקציבית האמורה, והתחייבות נוספת של משרד האוצר להקצאת 110 מיליון שקל לשנה במשך שלוש שנים לשיפוץ דירות הדיור הציבורי ו-40 מיליון שקלים נוספים בשלוש שנים לטות שיפוץ והפעלה של מועדוניות לילדים בשכונות בהן יש דיור ציבורי, תמשיך כעת ועדת הפנים לקדם את חוק הותמ"ל ולהכין אותו לקריאה שנייה ושלישית.

כזכור, בתחילת הדיון על הצעת חוק הותמ"ל, התנתה ח"כ רגב את העברת החוק, שעיקרו הליכי תכנון מהירים להקמת שכונות חדשות במתחמים גדולים, בכך שהחוק יכלול גם דיור בר השגה. מכיוון שהאוצר הסכים בסופו של דבר לכלול רק דיור להשכרה בהצעת החוק ולא דיור ציבורי, התנתה ח"כ רגב את העברת החוק בחיזוק הדיור הציבורי, מה שהוביל להעברת התקציב.

הצעת חוק הותמ"ל מבקשת לאשר הוראת שעה למשך ארבע שנים שתאפשר למדינה את הקמתה של ועדה תכנונית מיוחדת עם סמכויות שכמעט אינן מוגבלות מכוח תוכניות אחרות. המטרה המוצהרת של הותמ"ל היא לפעול כחלק מתוכנית הדיור הממשלתית להגדלת ההיצע ולדיור לשכירות על ידי זיהוי מתחמי קרקע גדולים והפיכתם למתחמים המיועדים לבנייה למגורים ולהשכרה בהליך מהיר.

כחלק מהתוכנית אף גובש מנגנון חדש, מנגנון הנטילה, שמתייחס להליך דומה להפקעה של קרקע חקלאית במסגרתו תוכל הועדה להפשיר קרקע חקלאית או פתוחה בשולי הערים למטרת פרויקטים בתחום הדיור תוך קביעת מנגנוני פיצוי חדשים לבעלי הקרקע במקרה והושגה הסכמה או נטילת הקרקע על ידי המדינה אם לא.

במתכונתו הראשונה של החוק הוצע כי הותמ"ל תוכל להתייחס רק למתחמים ותוכניות הכוללות החל מ-500 יחידות דיור ומעלה אולם הצעת החוק המעודכנת הגדילה מספר זה ל-750 יחידות דיור. בנוסף, הדגישה לראשונה הצעת החוק את מטרתו המוצהרת והמדוייקת - "יצירת היצע של יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך" ו-"יצירת היצע של יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך במחיר מופחת". בהצעה המתוקנת נקבע גם כי בכל תכנית יהיו 30% מהדירות מיועדות להשכרה, 15% מהן להשכרה במחיר מופחת ו-15% להשכרה במחירי שוק.

באותו הזמן נציין כי למרות הדגשת המטרה, עדיין הותיר לעצמו משרד האוצר פתח נוסף לשימושים אחרים בותמ"ל משום שכותרת הסעיף מציינת כי מדובר בחלק מהמטרות האפשריות כאשר מטרת העל של החוק היא: "הסדרים מיוחדים לתכנון מתחמים מועדפים לדיור ולהסדרת זמינותם לרבות לשם הצגת מטרות אלה..".

הוועדה פיצלה היום את החלק התכנוני של החוק מהחלק הקנייני, והחלק התכנוני הוא שהוצג היום לחברי הכנסת.

נציין שלמרות שהצעת החוק חזרה לדיון, ובאוצר מקווים להעביר אותה לקריאה שניה ושלישית כבר בשבועיים הקרובים, מדובר בהצעה אליה מתנגדים רבים מתחום התכנון והסביבה. גם חברי הכנסת לא מקלים ראש בהצעה וכבר בדיון היום הצביע ח"כ דב חנין על כשל משמעותי בחוק, על פיו אמנם החוק מחייב התחלת ביצוע תכנית תוך 4 שנים אך באותו הזמן דורש החוק ביצוע של 25% מעבודות התשתית בסך הכל בשטח התכנית.

מהחברה להגנת הטבע, המתנגדת לקידום החוק נמסר היום עם חידוש הדיונים כי: "את כל מטרות החוק ניתן להשיג גם באמצעות מערכת התכנון הקיימת, שהיא בעלת איזונים ובלמים חיוניים, ולכן אין כל צורך בהקמת ועדה חדשה, שתגרום לציבור ולסביבה נזק הרבה יותר גדול מתועלת".

הוועדה תדון בשבוע הבא (יום ג') בהסתייגויות לחוק וצפויה לאשר את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית ביום רביעי הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully