וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מתכנן הקפצת המס על פחם; מחיר החשמל יעלה?

אדריאן פילוט וקובי ישעיהו

17.8.2014 / 8:12

אם אכן המהלך יצא לפועל עשוי מחיר החשמל להתייקר בכ-6% עד 7%. עם זאת, מחיר החשמל נקבע על ידי רשות החשמל וזו עשויה לקבוע העלאת מחיר מתונה יותר או אף אי העלאת מחיר כלל

מסוף הפחם של חברת חשמל. תמר מצפי, גלובס
משרד האוצר מתכמן להקפיץ את המס על פחם במאות אחוזים/גלובס, תמר מצפי

משרד האוצר מתכמן להקפיץ את המס על פחם במאות אחוזים. כיום עומד המס על פחם על 45 שקל לטון ובאוצר מתכננים העלאת המס לכ-190 שקל לטון, מהלך שעשוי להקפיץ את הכנסות המדינה מהמס הזה בכ-1.6 מיליארד שקל ב-2015.

התוכנית שגובשה באוצר הועברה לעיון והערות של משרד האנרגיה.

אם אכן המהלך יצא לפועל עשוי מחיר החשמל להתייקר בכ-6% עד 7%. עם זאת, מחיר החשמל נקבע על ידי רשות החשמל וזו עשויה לקבוע העלאת מחיר מתונה יותר או אף אי העלאת מחיר כלל על רקע השימוש ההולך וגובר של חברת החשמל בגז טבעי שהוא זול הרבה יותר.

נזכיר כי החל מהרבעון השני מחיר החשמל היה אמור לרדת בצורה הדרגתית אך משמעותית (עשרות אחוזים במצטבר..) על רקע השימוש הגובר בגז טבעי. התכנון, אם כך, הוא להעלות את המס על הפחם אבל בצורה כזו שמחיר החשמל לא יעלה ואולי אף יירד אבל בצורה מתונה יותר למרות העלאת המס.

בנוסף, שר האוצר יאיר לפיד הכריז כמה פעמים בשבועות ובחודשים האחרונים שלא יועלו מסים כלל, למרות העלייה בהוצאות והירידה בהכנסות המדינה על רקע מבצע "צוק איתן" כך שקשה לראות כיצד הוא יאפשר למחיר לעלות.

נציין כי ההעלאה הקודמת של המס על פחם התבצעה ב-2011, כחלק מגזירות תקציב 2011-2012. האוצר ביקש אז להעלות גם את הבלו על הבנזין אולם מחיר הבנזין בתחנות הדלק זינק והציבור הקים קול זעקה. ראש הממשלה נלחץ, התערב והעלאת הבלו על הבנזין בוטלה.

התייקרות הבלו על הפחם, לעומת זאת, עברה בצורה חלקה. למה? קודם כול, כי יש רק חברה אחת במדינה שמשתמשת בפחם - חברת החשמל, ששורפת בכל שנה מיליוני טונות פחם בתחנות הכוח שלה בחדרה ובאשקלון. שנית - חברת החשמל לא משלמת מכיסה את התייקרות מחיר הפחם. מי שמשלם הוא הציבור שמחזיר לחברה את מלוא הסכום בחשבון החשמל. התוצאה: לחברת החשמל ממש לא אכפת מהעלאת הבלו על הפחם, והציבור - שדווקא אמור להיות לו אכפת ועוד איך - לא יודע בכלל על ההעלאה, כי היא נבלעת לו אי שם בתוך חשבון החשמל.

עם זאת, כאמור, הפעם הסביבה שונה לגמרי (וגם שר האוצר...) כך שלהעביר בוועדת הכספים העלאת מס על פחם תהיה משימה בכלל לא פשוטה לאוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully