וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחלות הבנייה נפלו ב-20% ברבעון השני

אורי חודי

31.8.2014 / 13:58

ברבעון השני של 2014 החלה בנייתן של 9,311 דירות חדשות בלבד. החדשות הרעות: דחיית מכרזים לאלפי יחידות דיור בחודשיים האחרונים בעקבות "צוק איתן" עלולה לפגוע גם בהמשך

אתר בנייה. שאטרסטוק, ShutterStock
מספר הדירות שבנייתן החלה ברבעון הנסקר הוא הנמוך ביותר מאז הרבעון השלישי של 2012/ShutterStock, שאטרסטוק

חוסר הוודאות בענף בעקבות העיכוב בתוכנית מע"מ בשיעור אפס, כמו גם האטה ברכישת דירות בחודשים האחרונים, משפיע על היקף התחלות הבנייה של הדירות החדשות. ברבעון השני של 2014 החלה בנייתן של 9,311 דירות חדשות, ירידה של כ-19.3% בהשוואה לרבעון הקודם וירידה של כ-13.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כך עולה מנתוני התחלות הבנייה שפרסמה היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

על פי הנתונים, מספר הדירות שבנייתן החלה ברבעון הנסקר הוא הנמוך ביותר מאז הרבעון השלישי של 2012 אז החלה בנייתן של 9,006 דירות חדשות בלבד. בפילוח על פי מחוזות, ירידה בהתחלות הבנייה לעומת הרבעון הקודם נרשמה בכל האזורים למעט מחוז הצפון שם נותר המספר זהה. יחד עם זאת, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, נרשמה ירידה בהתחלות הבניה במחוזות חיפה, תל אביב, המרכז, הדרום ויהודה ושומרון כאשר במחוזות ירושלים והצפון דווקא נרשמה עליה.

גם נתוני מכירת הדירות החדשות שפורסמו בסוף השבוע האחרון ממשיכים ומעידים על ההאטה החמורה בענף. על פי הנתונים, בחודש יולי האחרון נמכרו ברחבי הארץ 1,452 דירות חדשות בלבד, ירידה של כ-16.6% בהשוואה לחודש שקדם לו וצניחה של כ-39% בהשוואה ליולי 2013. כך, ההשפעה של ההאטה במכירת הדירות משפיעה באופן ישיר גם על התחלות הבניה כאשר קבלנים ויזמים ממתינים ביציאה בפרויקטים חדשים. יש לציין שגם דחיית מכרזי רמ"י ומשרד השיכון לאלפי יחידות דיור בחודשיים האחרונים בעקבות מבצע "צוק איתן" עלולה להשפיע בהמשך על נתוני התחלות הבנייה.

נזכיר שברבעון הראשון של 2014 נרשמה ירידה במספר הדירות שבנייתן החלה בשיעור של כ-6% לעומת הרבעון הקודם (רבעון אחרון של 2013) וירידה משמעותית יותר בהיקף כ-16% בהתחלות הבנייה לעומת הרבעון המקביל אשתקד (רבעון ראשון 2013). ברבעון הראשון של 2014 החלה בנייתן של 10,341 דירות חדשות ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully