וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת ההרים של חוק מע"מ אפס מייאשת את הקבלנים

אורי חודי

16.9.2014 / 12:17

לדברי הקבלנים "כבר לא חשוב איזו החלטה תקבל הממשלה. אי קבלת החלטה מיום הצעת החוק גרמה לנזק כבד ובלתי הפיך"

מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב. ראובן קסטרו
"יש מעגל הולך ומתרחב של זוגות צעירים שלא יכולים לקנות דירה בתנאי השוק הקיימים"/ראובן קסטרו

לאחר שרק אתמול (ב') נרשמה התקדמות בקידום חוק מע"מ בשיעור אפס אחוז בוועדת הכספים כאשר הועדה סיימה לדון בכל ההסתייגויות, שעות ספורות לאחר מכן התברר כי ראש הממשלה החליט להקפיא את קידום החוק. הסחבת באישור החוק והירידה במכירות מאז חודש מארס האחרון גורמת כעת לקבלנים, היזמים וגם רוכשי הדירות שממתינים להטבה להתחיל ולהתייאש.

"כבר לא חשוב איזו החלטה תקבל הממשלה", אומר בייאוש אבנר לוי יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים, "ממשלת ישראל והאוצר גרמו למשבר עמוק בענף הנדל"ן, הקפיאו את הבנייה ויצרו האטה בהתחלות הבנייה בפרויקטים חדשים. אי קבלת החלטה מיום הצעת החוק ועד היום, גרמה לנזק כבד ובלתי הפיך לציבור הזוגות והמשפחות הצעירות שעדיין מצפים למתן ההטבה, גררה עלייה במחירי הדיור ופגעה באוכלוסיית הקבלנים, כל אלו לנוכח מלחמות פוליטיות שנעשות על חשבון הציבור. המשך המתנה לאישור והחלת החוק תעצים את הנזק ותפגע בציבור הרוכשים".

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, סבור גם הוא שמדובר בלא פחות מחוסר אחריות של שרי הממשלה כלפי הרוכשים: "מחצית השנה שבוזבזה לריק על הדיונים בנושא ביטול המע"מ גרמה למשק הישראלי בכלל, ולנדל"ן בפרט, נזק חסר תקדים. כל הפעילות נעצרה כמעט לחלוטין, משרדי המכירות עומדים שוממים כאבן שאין לה הופכין ומחירי הדירות רק עולים ועולים. העובדה שבמהלך מחצית השנה הזו חווה המשק, שלא בטובתו, מלחמה תובענית שעלתה לכולנו מיליארדים, ממחישה עוד יותר עד כמה הפך נושא ביטול המע"מ מפיאסקו חסר חשיבות, למקל מחליד שהאט עוד יותר את גלגלי המשק המחלידים ממילא. מדובר בחוסר אחריות משותפת לכל ממשלת ישראל, מראש הממשלה, דרך שר האוצר וכלה ביתר השרים שבאפשרותם היתה לשנות את הכיוון השלילי הזה. אין לי ספק שאם הממשלה הייתה מייצרת לפני חצי שנה שורה של פעולות אסטרטגיות להבראת שוק הנדל"ן, במקום להתמקד בתרגיל המע"מ היה מצב הצמיחה במשק טוב יותר. טוב עשתה הנגידה פלוג כשהורידה באופן דרמטי את הריבית וגם הקשתה על הבנקים בנושא הענקת משכנתאות. אני צופה למהלכים נוספים מהכיוון שלה, אולי הדמות האחראית היחידה שנותרה במשק הישראלי המקרטע אל מיתון עמוק".

גם נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ מותח ביקורת על הסחבת ומסביר כי ללא וודאות בענף התחלות הבנייה רק ימשיכו לרדת ואיתן היצע הדירות. "כבר לא מדובר בכלכלה אלא בפופוליזם, הכל נסוב סביב בחירות ופוליטיקה", כך דוניץ, "לפיד נבחר עם אג'נדה כלכלית צרה מאד. לכאורה הוא התחייב להיטיב עם מעמד הביניים, אבל מה שקורה בפועל רק יזיק. כבר חצי שנה שהממשלה לא מסוגלת לקבל החלטה, ואישור התקציב הוא למעשה מלחמת אגו בין ביבי ולפיד. זה הבייבי של לפיד ולכן הוא לא מוכל לוותר עליו, אפילו שכולם נגד החוק ויודעים שהוא גורם לנזק ואינו צודק חברתית. לפיד עלה על עץ גבוה מדי, והייתה לו הזדמנות לוותר בזמן צוק איתן אך הוא לא עשה זאת. ההתחייבות התקציבית לחוק תביא לגירעון תקציבי של 4%, מה שיגרום נזק גדול מאד גם בשוק העולמי. זה ברור שהמשבר הקואליציוני ייפתר בפשרה כלשהי, אבל בינתיים נגרם נזק כי הקבלנים לא בונים והמחירים עולים. אנחנו לא נתחייב לבנות וניגש למכרזים כל עוד אנחנו לא יודעים מה המדיניות המוצהרת של הממשלה לגבי מכרזי מחיר מטרה וחוק המע"מ".

"יש מעגל הולך ומתרחב של זוגות צעירים שלא יכולים לקנות דירה בתנאי השוק הקיימים"

ובינתיים, מחירי הדירות ממשיכים לעלות כפי שמראים נתוני המאקרו של הענף כמו סקירת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, שהצביעה על עליה של 1.6% במחירי הדירות ברבעון השני של שנה לעומת הרבעון הקודם לו ועליה של 6% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2013, או נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמעידים על עלייה במדד מחירי הדירות מידי חודש.

"המאבקים הפוליטיים מתנהלים על גבם של רוכשי הדירות", אומר אוהד סבן, סמנכ"ל חברת הבניה דונה, "מאז שהממשלה נבחרה וקידמה את נושא המע"מ אפס נגרמו רק נזקים. מחירי הדירות לא רק שלא נעצרו אלא גם המשיכו לעלות, כאשר במקביל הופסק שיווק הקרקעות בגלל מחיר מטרה – מה ששוב תורם לעליית המחירים, בדיוק ההיפך ממטרותיה של הממשלה בהצגת התוכניות".

גם בחברת אלדר, חברת שיווק הפרויקטים, מציינים כי המצב בעייתי וללא הכרעה הוא רק מחריף: "חבל שעוד יוזמה שהייתה יכולה אולי לעזור לרוכשי הדירות נזרקת לפח. צריך לזכור שיש מעגל הולך ומתרחב של זוגות צעירים שלא יכולים לקנות דירה בתנאי השוק הקיימים. שרי הממשלה חייבים לשים בצד את המאבקים הפוליטים ולהתחיל לפעול לטובת הבוחרים שלהם".

  • עוד באותו נושא:
  • ממענדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully