וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז 2007: מחירי הדירות ירדו ב-1%

אורי חודי

21.10.2014 / 12:19

סמנכ"לית בחברת צרפתי שמעון: "אני לא רואה בשטח שהייתה ירידת מחירים, אנחנו גם רואים עליה במחירים בפרויקטים רבים. מכיוון שבכל מקרה מדובר על ירידה של אחוז אחד בלבד, אני לא חושבת שמדובר פה במגמה"

בתים בתל אביב, מבט מלמעלה לכיוון צפון תל אביב. נמרוד סונדרס
בתים בתל אביב, מבט מלמעלה לכיוון צפון תל אביב/נמרוד סונדרס

האם נתוני מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתייחסים לחודש ספטמבר 2014 מבשרים על מפנה במחירי הדירות בישראל? לראשונה מאז נובמבר 2007 נרשמה ירידה של 1% במדד.

אומנם מדובר רק באחוז אחד אולם זאת הפעם הראשונה שהמדד מעיד על ירידה של אחוז שלם בשבע השנים האחרונות. נתוני החודשים הבאים יעידו האם מדובר במגמה של ממש או שמא בנתונים ארעיים של חודש אחד בלבד.

נזכיר שמדד מחירי הדירות של הלמ"ס הוא מדד המתפרסם בנפרד ממדד המחירים לצרכן ומחושב על בסיס עסקאות למכירת דירות חדשות ויד שנייה בעשרות ישובים בכל הארץ. עם זאת, בשל העובדה שהמדד מתבסס בין היתר על דיווחי עסקאות לרשות המיסים, הוא מתעדכן גם לאחר פרסומו ולכן ייתכן שעוד מוקדם לקבוע כי מדובר בתחילתה של ירידת מחירים. גורמים בענף מציינים כי אומנם מדובר בנתוני חודש אחד אולם אין לזלזל בירידה של אחוז שלם, במיוחד לאור העובדה שבמהלך שבע השנים האחרונות לא נרשמה ירידה שכזו במדד.

גורמים בענף סבורים שהירידה מושפעת בעיקר משוק היד שנייה אך במקביל מצננים את ההתלהבות מהאפשרות שמדובר בשינוי מגמה במחירי הדירות.

"הירידה בחודש האחרון במדד מחירי הדירות נובעת מירידת מחירי דירות יד שניה בעוד שבשוק הדירות החדשות ממשיכים לראות עלייה במחירים", אומר אלי אביסרור יו"ר ארגון קבלני באר שבע ומנכ"ל חברת אביסרור משה ובניו.

לדבריו, "בעת ההמתנה ליישום הטבת מע"מ אפס שוק יד שניה נכנס אף הוא להקפאה מתוך ציפייה של הזכאים לרכוש דירות חדשות ללא מע"מ זה גרם נזק לשוק יד שנייה ומי שרצה למכור דירות בתקופה זו נאלץ להתפשר על המחיר. אולם עדיין לא ברור כיצד יתנהג השוק לאחר אישור הטבת מע"מ אפס. על פי ההערכות מספר הדירות החדשות המוטבות מצומצם מאוד ואם המלאי יחוסל תוך תקופה קצרה ייתכן והביקושים לשוק יד שניה יתחדשו ולא נראה המשך של ירידת מחירים".

"בחצי השנה האחרונה היה יובש מוחלט במכירות וקבלנים לא העלו מחירים", מסבירה ורד צרפתי זבולון, סמנכ"לית בחברת צרפתי שמעון. "ייתכן שבגלל שמחירי הנדל"ן נשארו קבועים ביחס לשאר המדדים שעלו, זה נראה כאילו הייתה ירידה במחירי הדיור. אני לא רואה בשטח שהייתה ירידת מחירים, אנחנו גם רואים עליה במחירים בפרויקטים רבים. מכיוון שבכל מקרה מדובר על ירידה של אחוז אחד בלבד, אני לא חושבת שמדובר פה במגמה".

"אני לא רואה מגמה של ירידה במחירי הדירות. ירידה של אחוז בחודש אחד אינה מצביעה על מגמה אלה על שינוי טכני. כלומר ירידת מחיר שולית בשל מבצעים שהיזמים יצאו מיד אחרי המלחמה ולתקופת החגים", מסר שמאי המקרקעין חיים מסילתי. "נוסף על כך, ישנם יזמים שהחלו בחודשיים האחרונים להוציא פרויקטים חדשים לשיווק. מדובר על פרויקטים שהוקפאו מאז חודש מארס ועכשיו לאחר שהשוק מתאושש היזמים מוציאים אותם לשיווק במחירי פריסייל. לצערי תנאי השוק כיום אינם מאפשרים למחירי הדירות לרדת מלבד מקומות מאוד נקודתיים. בשוק היד שנייה ייתכן כי בזמן ההמתנה למע"מ אפס מוכרי הדירות נלחצו והעדיפו להתגמש במחיר על מנת למכור את דירתם לפני כניסת החוק לתוקף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully