וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירת הפועלים: 2009 תהיה שנה קשה לכלכלה

יחידת המחקר: צפויה צמיחה אפסית ושלילית, המשך המשבר בשוק הנדל"ן, משבר צריכה ופגיעה בייצור. גורמים שישפיעו לחיוב: התוכניות הממשלתיות, הירידה במחירי הסחורות וירידות השערים, שהובילו לירידה במכפילי הרווח

קצב הצמיחה של הכלכלה הגלובלית צפוי להיוותר ברמה כמעט אפסית (כ-0.5%) בשנת 2009, על רקע המשבר החמור ביותר שפקד את העולם מאז 1929. כך טוענים כלכלני יחידת המחקר בבנק הפועלים בסקירתם לקראת שנת 2009.

על פי תרחיש זה, צפויה הכלכלה האמריקאית להתכווץ בכ-2.0% ובגוש האירו וביפן צפויה צמיחה שלילית של בין 2.0% ל-2.5%. המשקים המתעוררים ימשיכו לצמוח, אם כי בקצב איטי הרבה יותר. עוד לפי תחזית יחידת המחקר, המשבר בשוק הנדל"ן צפוי להימשך ובמקביל ימשיכו הפגיעה בייצור על רקע ההאטה בצמיחה ומשבר צריכה שיעיב על הכלכלה העולמית

הגורמים השליליים שהעיבו על הכלכלה הגלובלית ועל השווקים בחודשים האחרונים עדיין שרירים וקיימים: משבר נזילות חמור; המשך הידרדרות ענף הנדל"ן, האטה גלובלית בייצור ובצריכה וכשל מבני ההולך ונחשף בשוקי ההון.

רווחיות החברות המשתייכות למדד ה-S&P 500 צפויה להוסיף ולהתכווץ בשלושת הרבעונים הקרובים ולהעיב על השווקים. עם זאת, כבר במחצית השנייה של שנת 2009 צפוי שיפור ברווחיות, כך שבסיכום שנתי צפויה החברות ירשמו ירידה מתונה יותר ברווחיות של כ-2%, לעומת ירידה של כ-11% בשנת 2008.

בהסתכלות על התמונה הכוללת קיימים מספר גורמים תומכים המשפיעים לחיוב הן על הכלכלה והן על השווקים: תוכניות סיוע ממשלתיות חובקות עולם, מדיניות מוניטארית מרחיבה, ירידת מחירי הסחורות וירידת השערים החדה בשוקי המניות שהובילה לירידה חדה במכפילי הרווח החזויים של מדדים רבים ברחבי העולם.

בחודשיים האחרונים ניכרת הקלה מסוימת בשוקי ההון הגלובליים. סימני ההפשרה בשוק האשראי הינם ראשוניים בלבד, כאשר מרבית האינדיקטורים טרם שבו לרמתם הנורמאית ערב המשבר. האינדיקאטורים המרכזיים המשקפים את ירידת המתח בחודשיים האחרונים: התמתנות ברמת התנודתיות, ירידה במדד ה-Ted Spread, התמתנות יחסית בפערי התשואות, הן בשוק האג"ח הקונצרני בארה"ב, והן בשוק האג"ח של השווקים המתפתחים (EMBI).

עם זאת, החמרה בתסריט הכלכלי והפיננסי, כפי שפורט לעיל, אינה בלתי נמנעת. מכיוון שעדיין מוקדם לקבוע כי 'הרע מכל כבר מאחורינו', אין אנו רואים כעת הזדמנות להגדלת הרכיב המנייתי, והמלצתנו היא להמשיך ולהדגיש בפני הלקוחות את רמת הסיכון המאפיינת עדיין את השווקים, תוך התאמתה לפרופיל הסיכון וליבון צרכים אישי של הלקוחות.

2008- שנה חסרת תקדים

שנת 2008 תיזכר ככל הנראה כשנה חסרת תקדים מבחינה כלכלית ופיננסית. לא מעט פרות קדושות 'נשחטו' בשנה האחרונה: בנקי ההשקעות האמריקנים שלא שרדו את המשבר הכלכלי ונעלמו לחלוטין מהמפה, בנקי משכנתאות וחברות פיננסיות שונות שנאלצו למחוק ממאזניהן סכומי עתק על רקע השקעות כושלות, פיחות חד במעמדה של הגישה הקפיטליסטית המקדשת את עקרונות השוק החופשי, התפכחות מתיאורית ה-Decoupling, לפיה שווקים מתפתחים יתנתקו מהכלכלה העולמית המאטה ויהוו קטר שיסייע לכלכלה העולמית להיחלץ מהמיתון, וירידה חדה באמון, הן הבין בנקאי והן בקרב המשקיעים.

מסתמן כי המיתון הכלכלי, שפרץ בדצמבר 2007 ונמשך עד כה למעלה מ-13 חודשים, הינו המשבר הארוך והעמוק ביותר אותו חוותה ארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה. מוסכם כיום כי אשראי זול ועודף נזילות הם שסיפקו את הדלק להיווצרותה של בועת הנדל"ן, הפיננסים והצריכה בעשור האחרון. תיאבון גובר לתשואות יתר תוך הגדלת מינופים של חברות פיננסיות וקרנות הון סיכון, שיווק אגרסיבי של משכנתאות ללווים בעייתיים, ירידה מוגזמת במרווחי הסיכון בשוק האשראי והגדלת הצריכה הפרטית על חשבון החיסכון, ליבו גם הם את התפתחותה של הבועה והובילו להתפוצצותה הבלתי נמנעת.

משבר הנדל"ן, אשר היווה את יריית הפתיחה, גלש עד מהרה לסקטור הפיננסים שנאלץ להתמודד עם מחיקות והפסדים בהיקף של כטריליון דולר. מכאן ההידרדרות הייתה מהירה, התפתחה לכדי משבר אמון חוצה יבשות וסקטורים, וסחפה אחריה את הכלכלה הגלובלית כולה (צריכה, תעסוקה וצמיחה).

אופיו הגלובלי והתפשטותו של המשבר לעבר המדינות המתפתחות, הובילו בנקים מרכזיים וממשלות ברחבי העולם להתגייס למלחמה במשבר. התרופות על פי רוב היו זהות; תוכניות סיוע רחבות היקף שהוצגו על ידי ממשלות בעולם, שכללו בין היתר הזרמות כספים מאסיביות למערכת הבנקאית, רכישת איגרות חוב בעייתיות, הלאמות של חברות שנקלעו לקשיים, ומדיניות מוניטרית מרחיבה, שמלבד ברזיל ומדינות נוספות באמריקה הלטינית, סחפה אחריה את מרבית הכלכלות המובילות בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully