וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הדומינו של משבר חפציבה

ענת ג'ורג'י

3.8.2007 / 20:50

בשוק הנדל"ן מעריכים כי עשרות ספקים קטנים ייקלעו לקשיים חמורים עקב קריסת החברה. ”חפציבה היא רק הראשונה ליפול”

מקורות בענף הנדל"ן העריכו הבוקר כי עשרות ספקים קטנים עלולים להיקלע לקשיים בעקבות קריסת קבוצת חפציבה. לדבריהם, המדובר בספקים מכל הסוגים, אלומיניום, עץ, בטון, שיש, קרמיקה מרצפות. "הספקים הללו, כמו גם קבלני ביצוע קטנים, לא קיבלו בטחונות, הם בדקו על החברה, חשבו שהיא בסדר ונכנסו להסכמים איתה. עכשיו אין מי שיחזיר להם את החוב. יש מקרים של ספקים קטנים שגם חוב של 30 אלף שקל יכול לפגוע בהם מאוד", אמרו המקורות.

בענף הנדל"ן ניסו להסביר את האמון לו זכתה חפציבה למרות השמועות על קשיי הנזילות שליוו את החברה בשנים האחרונות: "היו ספקים שהתלוננו כי חפציבה לא משלמת להם, אבל זה לא עורר חשד בענף שיש שם צרות. החברה מעולם לא שילמה את חשבונותיה בזמן, כולם בענף ידעו שאם מישהו רוצה להיכנס לעסקים עם חפציבה הוא צריך לקחת בחשבון שלא ברור מתי יגיע כסף. הם הרגילו את השוק שהם לא משלמים בזמן, אבל בסוף הם בדרך כלל שילמו.

"כבר הרבה זמן שמדברים בענף על זה שחפציבה בקשיים, מדובר לא בחודשים אלא בשמועות של משהו כמו תשע שנים, אבל זאת חברה גדולה שהצליחה לשרוד, היא המשיכה לעבוד ולמכור ולכן אף אחד לא חשש. בנוסף, בשנים האחרונות הקבוצה נכנסה לפעילות במזרח אירופה ודיווחה על עסקים טובים שם אז כולם נרגעו. גם העובדה שכל הענף עבד עם חפציבה נתנה סוג של בטחון לספקים".

"חפציבה היא הראשונה ליפול"

מקורות בענף הנדל"ן טוענים כי מה שהאיץ את נפילת חפציבה היה הכניסה לשוק ההון. "חפציבה היתה ממונפת מאוד משך הרבה שנים. בשלב מסוים הבנקים סגרו את הברז, ואז החברה גייסה כסף מהציבור. הם גייסו כסף קל, בלי בטחונות ואיתו הם ממש התפרעו. הכל היה מינוף על מינוף.זה מה ששבר אותם בסוף", הסביר בכיר בענף. חובותיה של חפציבה כלפי בעלי איגרות החוב נאמדות ב-400 מיליון שקל בשלוש החברות הציבוריות שלה.

המקורות אמרו עוד כי "חפציבה היא רק הראשונה ליפול. ישנן חברות נדל"ן רבות שמגייסות כסף קל מהציבור לטובת פרויקטים במזרח אירופה בלי שמישהו באמת יודע מה קורה שם. מעט מאוד חברות בנו במזרח אירופה, היתר מוכרות אחת לשנייה קרקעות והכל עסקי אוויר. בסוף זה יתפוצץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully