וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים חשמל נקי? שלמו יותר

אבי בר-אלי

6.8.2008 / 9:19

המדינה החלה במהלך להקמת שלוש תחנות כוח סולאריות בנגב ומתמרצת התקנת לוחות סולאריים על גגות מבנים. מהלך זה יביא לייקור התעריף לצרכן ב-1.5%

רוצים אנרגיה ירוקה? כנראה תיאלצו לשלם עליה יותר. הקמת שלוש תחנות הכוח הסולאריות המתוכננות באתר אשלים שבנגב - וכן התמריצים למתקיני לוחות סולאריים על גגות מבנים, שעליהם הוכרז באחרונה - עתידים לחייב את משלמי המסים בישראל בתשלום שוטף נוסף של עד 350 מיליון שקל בשנה בגין ייצור החשמל. משמעותו של תשלום נוסף כזה היא ייקור תעריפי החשמל בשיעור של עד כ-1.5%.

לנוכח שלל התוכניות להקמת מתקנים לייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות (למשל שמש או רוח), נשכחת לעתים העובדה כי ייצור כזה יקר בעשרות אחוזים, ולעתים אף במאות אחוזים, מייצור חשמל בתחנות כוח המבוססות על פחם או גז טבעי. תעריפי החשמל כיום מבוססים על תחשיב שלפיו עלות הייצור של קוט"ש (התעריף הנורמטיווי לקוט"ש מיוצר) היא כ-40 אגורות. סכום זה אמור לכסות על עלויות הייצור הממוצעות של חברת החשמל.

כדי לתמרץ ייצור חשמל פרטי בטכנולוגיה סולארית נדרשה המדינה להבטיח תעריף מכירת חשמל גבוה יותר, שייתן מענה לעלויות הייצור הגבוהות יותר ואף יבטיח פרמיית סיכון ראויה. יצרן חשמל בטכנולוגיה תרמו-סולארית במתקנים המפיקים 0.1-20 מגה-ואט יזכה בתעריף מכירת חשמל לרשת של כ-90 אגורות לקוט"ש, ואילו יצרן במתקנים הגדולים מ-20 מגה-ואט יזכה בכ-70 אגורות לקוט"ש. נוסף על כך, לפני כחודש נכנסו לתוקפם תמריצים לייצור חשמל עצמי בטכנולוגיה סולארית פוטו-וולטאית (PV) המזכים בעלי מתקנים בהיקף 15-50 קילו-ואט בתעריף גבוה אף יותר - 2.01 שקל לקוט"ש נמכר.

לפני כחמישה חודשים החלה המדינה במהלך להקמת שלוש תחנות כוח סולאריות באתר אשלים שבנגב ופירסמה את תנאי הסף להשתתפות במכרזים. מדובר במכרזי BOT להקמת שתי תחנות כוח תרמו-סולאריות בהיקף 80-125 מגה-ואט כל אחת, וכן תחנת כוח בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בהיקף 15 מגה-ואט, עם אופציה ל-15 מגה-ואט נוספים. כמו כן, משרד התשתיות החליט על מתן תמריצים לייצור חשמל עצמי בהיקף של עד 50 מגה-ואט - כך שלפי תחזיות המשרד, כבר ב-2013 יסופקו למשק עד 330 מגה-ואט שמקורם בניצול אנרגיית השמש. מדובר בכ-3% מהחשמל המיוצר במשק.

מוכנים לשלם יותר?

שימוש בתעריפים הקיימים כנקודת ייחוס לתעריפי המכירה שיוצעו בידי זכייני הפרויקטים מעלה בחישוב גס כי העלות העודפת למשק של רכישת החשמל מהתחנות התרמו-סולאריות תהיה 105-160 מיליון שקל בשנה (תלוי בגודל התחנות). העלות העודפת לרכישת החשמל מהתחנה הפוטו-וולטאית מוערכת ב-35-70 מיליון שקל (תלוי במימוש האופציה). העלות העודפת של רכישת החשמל ממתקנים פוטו-וולטאיים לייצור עצמי מוערכת ב-120 מיליון שקל בשנה לכל היותר. מכאן עולה כי רכישת החשמל מתחנות הכוח הסולאריות וממתקני הייצור העצמי תעלה בתוך כמה שנים עד 350 מיליון שקל בשנה יותר מכפי שהיה עולה לייצר כמות דומה של חשמל בתחנות כוח המבוססות על פחם או גז טבעי.

גילומה של עלות עודפת זאת בתעריף החשמל לצרכן הביתי והתעשייתי (תוך התחשבות בקצב הגידול בצריכת החשמל בישראל) יביא לייקור התעריף ב-1.5%; ואולם העלאת תחשיבי העלות העודפת משמעותית יותר נוכח התוכנית במשרד התשתיות להקים תחנת כוח סולארית חדשה בכל שנה במשך 20 שנה. תוכנית זאת ראויה להיבחן גם לעומת העלויות שבהן יידרש הצרכן הישראלי לשאת כתוצאה מהתייקרות החשמל שאותו הוא צורך. התוכנית של משרד התשתיות היא לייצר ב-2020 שיעור של 20% מהחשמל במשק באמצעות אנרגיה מתחדשת. עד אז אמורים מחירי הטכנולוגיה הסולארית לרדת.

במשאל שערכה הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל (רשות החשמל) באתר האינטרנט שלה השיבו 57% מהמשתתפים במשאל כי יהיו מוכנים לשלם יותר על חשמל אם ייוצר תוך שימוש במקורות אנרגיה ירוקים. 31% מהמשתתפים במשאל השיבו כי מידת מוכנותם לשאת בעלויות הייצור הנוספות תלויה במידת הייקור בתעריף החשמל. 12% השיבו כי לא יהיו מוכנים לשלם יותר על חשמל נקי. יש לציין כי אין מדובר במדגם מייצג, וכי עד כה השתתפו במשאל 160 איש בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully