וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה למדנו מהמשבר הזה

דפנה פפר

15.9.2008 / 16:38

הלקח המרכזי מהסחרחרת בשווקים אמור להיות מיתון תאוות הבצע והגברת שיקול הדעת. אם נצליח בכך - דיינו

המערכת הפיננסית בארה"ב מבועתת. לאחר בר סטרנס, פאני מיי ופרדי מאק, הגיע הפעם תורו של ליהמן ברדרס לפשוט רגל. מריל לינץ' נמכר לבנק אוף אמריקה וניצל מקשיים ו-AIG מתחננת לסיוע של 40 מיליארד דולר מהבנק המרכזי כדי לא לקרוס. כל זה אחרי ש -11 בנקים כבר פשטו רגל ברחבי אמריקה, ובעת שמאמר זה נכתב עלול בנק נוסף לבקש מהנגיד האמריקאי בן ברננקי מיליארדי דולרים כחמצן חירום לפני קריסה.

כפועל יוצא, שוקי המניות מתמוטטים. לא רק בסין, רוסיה ויפן, אלא גם בתל-אביב המהומה רבה. כך אנו חוזרים למשפט הבורסאי המיתולוגי – כשהדם בבורסות נשפך, המשקיעים בעולם כעלה נידף.

הבורסות בעולם חוו נפילות קשות ומדד המעו"ף נע סביב 910 - ירידה של כ-25% מתחילת השנה וכ- 10% מתחילת ספטמבר. מניות רבות איבדו 40% עד 60% מתחילת 2008. ה"מומחים" שקולם נשמע ברמה מסבירים בחלקם: נוצרו בשווקים הזדמנויות קנייה רבות להשקעה לטווח הזמן הבינוני, או לחילופין – אל תגעו במניות עד שתתבהר תמונת המצב הכלכלית והשפעותיה בעולם ובישראל. ויש כמובן את אלה שמציעים לרכוש אג"ח ומטבעות ולשבת על הגדר בהמתנה.

אפשר להוסיף שבתוך כל המהומה בשווקים מחירי הסחורות (נפט, זהב, מזון) רשמו ירידות חדות (כ-30% בנפט למשל, נכון להיום), והנה עוד תוספת לבהלה ואי-הוודאות. מכיוון שאיני מומחית להשקעות, לפחות לא באופן רשמי ומקצועי, אנסה ללקט למשקיעים כמה "עצות סבתא" שעבדו כראוי בעבר בעתות משבר ויש סיכוי טוב שיפעלו גם בעתיד. ההיסטוריה הכלכלית, תחום התמחותי, מלמדת שעצות אלה עובדות בדרך כלל.

להשקיע או לא להשקיע?

כמובן שהתשובה לשאלה תלויה באופן שבו אתם מגדירים את עצמכם, או במלים אחרות: אילו מן משקיעים אתם?

אם אתם משקיעים סולידיים - אל תעשו מאומה. שימרו על כספכם ללא כוונה להשיג רווח מיוחד עד שהשווקים ישמיעו צפירת הרגעה. זכרו, סבלנות שווה, לפעמים, חיסכון בהפסד.

אם אתם מוכנים לקחת סיכון - כדאי גם לכם להמתין. אם אינכם מתאפקים, אל תקנו מניות בנקים בארץ או בעולם עד שיהיה ברור שגלי ההדף חלפו. בחרו מניות דפנסיביות (מזון, רפואה, צרכנות) ובידקו את הביצועים שלהן לאורך השנה ובמיוחד בחודש החולף.
החלטתם להשקיע כי המחיר נראה לכם כהזדמנות? התאפקו והשקיעו רק חצי מהסכום שהתכוונתם ועם היתרה המתינו להתבהרות בשווקים.

משקיעים אגרסיבים – אתם רוצים לקנות כשהדם נשפך ברחובות ויש לדעתכם מחירים מפתים במניות מסוימות. עדיף שתמתינו ולא תמהרו כי מה שהיה זול לפני חודש יותר זול עכשיו... נקווה שיהיה יקר יותר בעוד חודש, אבל הזהירות משתלמת במקרים רבים.

אינכם מעוניינים להקשיב? לפחות פזרו סיכונים בין כמה מניות והתרחקו מבנקים, ביטוח וסחורות.

משקיעים שחושבים שהשווקים ימשיכו להתמוטט – עשו שורט (מכירה בחסר) על השוק ומניות מובילות, קנו אופציות פוט (אופציות שעולות כשיש ירידות שערים) והתפללו שהישועה לשווקים תתאחר להגיע.

אם הייתי יודעת מתי ייבלמו הירידות ותשרור יציבות בשווקים סביר להניח שוורן באפט היה שוכר את שירותי החזאות הכלכלית שלי בממון רב. עם זאת, ניתן להעריך שהסערה בשוקי המניות תדעך בהדרגה והרגיעה בוא תבוא. נכון, יהיו "תיקונים טכניים" שהם סוג של אופוריה מזדמנת ומטעה, אבל בגדול - שלבי הרגיעה יגיעו בהדרגה.

לפי תחושתי, אנו קרובים לשוך הסערה, אבל כידוע הנבואה לא ניתנה לאיש. אסור, בשלב זה, לסמוך על חזאות טכנית במניות מכיוון שכל קווי התמיכות נסגרו מזמן. הלקח המרכזי מ"סיבוב הבהלה" הנוכחי הוא: שליטה בתאוות הבצע. מכשירים פיננסיים מסובכים, הלוואות גרועות, מימון חסר זהירות ועוד מיני צרות נולדו מתאוות בצע, שהיא דבר אנושי ומוכר היטב בשווקים הפיננסיים. אם בעתיד נצליח למתן את תאוות הבצע ולהגביר שיקול הדעת – דיינו.


דר' דפנה פפר מרצה במרכז ללימודים אקדמיים, כלכלנית ומומחית למימון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully