וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזדמנויות במשבר? המומחים ממליצים איפה להשקיע

שרית מנחם

15.10.2008 / 10:00

נראה שהקיפאון שאחז בשווקים בשבועות האחרונים מתחיל להפשיר, וזה הזמן לחזור ולהשקיע. מומחי שוק ההון מציעים איפה ואיך

על השאלה אם היינו עדים אתמול לנקודת המפנה של השווקים ניתן יהיה לתת תשובה רק במבט לאחור, בעוד כמה חודשים. ובכל זאת, לאחר יומיים של עליות שבהן הציגה וול סטריט את העלייה החדה ביותר זה 80 שנה - ובמקביל הוצגה התוכנית האמריקאית להזרמת 250 מיליארד דולר לרכישת מניות הבנקים - נדמה שהקיפאון שאחז בשווקים בשבועות האחרונים, כאשר השווקים הראו כיוון אחד בלבד, למטה, מתחיל להפשיר.

הירידות המתונות יחסית שבהן הסתיים המסחר ביום ראשון, העלייה של חצי אחוז במדד תל בונד 20 והעובדה שקרנות הפנסיה הוותיקות, בניהולה של יעל אנדורן, ביצעו ביום ראשון רכישות בהיקף של 150 מיליון שקל בתל אביב - כולן מעידות על שינוי האווירה.

פעילי שוק ההון אינם צריכים לצפות לחזרה לרמות המחירים ששררו בו לפני שנה. עם זאת, כל הסימנים שהוזכרו עשויים להעיד כי השוק נמצא בדרכו ליציאה מהקיפאון, וכי תחום האג"ח הקונצרני במיוחד ייצא מהקיבעון של התשואות הדו-ספרתיות שאחז בו, יחזור לרמות הגיוניות ויזכה לביקושים מצד המוסדיים, ובמיוחד מקרנות הפנסיה.

שמעון אלקבץ: החברות יתכווצו לממדים טבעיים

"החברות יהיו חייבות למצוא דרכים לשלוט במינוף שלהן. הן יהיו חייבות להתכווץ לממדים הטבעיים שלהן, אחרי שבמשך הרבה שנים כולם ראו שרק הסיכוי מתממש כל הזמן, ולא הסיכון. עכשיו הם יכולים לראות שגם הסיכונים יכולים להתממש - והרבה מהם" - כך אומר שמעון אלקבץ, מנכ"ל הראל פיא.

"ההזדמנויות הגדולות נמצאות בחברות תפעוליות - חברות הסלולר הגדולות, סלקום, בזק - חברות עם רווחיות שוטפת ותזרים של פעילות אמיתית, לא רווחי הון. אלו החברות הראשונות שמחיריהן יתיישרו. אלה גם החברות הראשונות שקרנות הנאמנות ירכשו כשיהיו אצלן גיוסים. קשה להסביר למה חברות תפעוליות כאלו ירדו ב-40% בגלל המשבר. התמחור שלהן יהיה טוב יותר בעתיד.

"בשוק האג"ח יש סיכון. חלק גדול מהגופים באמת לא ישלמו את האג"ח כאשר הם יבואו למחזר את החוב בעוד שנתיים. לפני שנכנסים לשוק האג"ח, צריך שתהיה הבנה מינימלית לגבי הדרך שבה שוק האשראי מתארגן מחדש".

גדעון בן-נון: נפט, זהב וין יפני

מנכ"ל שקל אג'יו, גדעון בן-נון, מציע כמה כיווני השקעה שצפויים להשתלם הן על פי התרחיש החיובי, של התאוששות כלכלית עולמית, והן על פי התרחיש השלילי של החמרה במצב הכלכלה העולמית: "הירידה החדה במחיר הנפט יוצרת הזדמנות השקעה לטווח הקצר (שנה) וגם לטווח הבינוני (השנים הקרובות), שהרי גם במצב של האטה במדינות מסוימות, הביקושים הערים במזרח יימשכו, ואילו לגבי ההיצעים, יש להניח כי המוטיווציה של יצואניות הנפט לגרום למחיר נפט גבוה מאוד תימשך.

"ההשקעה נכונה גם בקבוצת התרחישים החיוביים, של חזרה לפעילות כלכלית נאותה בעולם, וגם בקבוצת התרחישים השליליים - החמרה במצב הכלכלי העלולה לגרור החמרה גיאופוליטית, שסימנים לה קיימים כבר בהווה. במלים אחרות, לצד הזדמנות ההשקעה, הנפט יכול להוות מרכיב של מקטין סיכונים בתיק בעת הנוכחית. לאחר ירידה של כ-50% במחירו, ההשקעה בנפט מהווה מענה הולם לכל השיקולים והאינטרסים שהוזכרו.

"לצד ההשקעה בנפט, ראוי להזכיר סחורות נוספות כגון הנחושת, שמחירה ירד בתוך 3 חודשים בכ-50%.

"מחיר הזהב עלה בחודשיים האחרונים, אך הוא עדיין נמוך ממחירו בתחילת משבר הסאבפריים. עם זאת, עדיין יש מקום לזהב כמרכיב בתיק הנכסים שלנו, מכמה סיבות:ראשית, בגלל הפגיעה באמון במוסדות הפיננסיים; שנית, מפני שהצורך במימון תוכניות הסיוע והחילוץ של המוסדות הפיננסיים במדינות רבות בעולם המערבי עשוי להגביר במידה מורגשת את הצורך של הממשלות במימון. חלק מהן יראו גידול בגירעון עקב האטה כלכלית, מה שעשוי להעלות את התשואות על איגרות החוב של המדינות ולגרור הפסדי הון משמעותיים, ולכן קיימת העדפה לשמירת ערך הכסף באמצעות הזהב, תוך ויתור על הריבית אך גם הימנעות מהפסדי ההון העשויים להתרחש בשנים הקרובות; סיבה נוספת היא הסיכונים הגיאופוליטיים: חלק מהתרחישים אותם אנו מונים בעקבות המשבר הנוכחי כוללים עלייה בסיכונים ובחיכוכים הגיאופוליטיים. בעתות שכאלה, הריצה לזהב כמפלט מתגברת.

"השקעה במניות של בנקים גדולים, בשונה מהשקעה כללית ורחבה במגזר הפיננסים, יכולה להתברר כהחלטה נכונה. למרות הפיזור הרצוי שאותו ניתן להשיג באמצעות השקעה בענף, יש מקום לבחון השקעה במניות בודדות כגון סיטי, HSBC, ג'יי.פי מורגן צ'ייס ודויטשה בנק. הנימוק הראשון להשקעה זו הוא הקונסולידציה בענף. הסיפור טרם הסתיים, או לפחות לא סיפרו לנו על כך. עד אז תהיה אווירה של חולשה, ומוסדות קטנים יהיו חשופים לריצה של הציבור עליהם. לעומתם, הבנקים הגדולים יממשו את יכולותיהם לרכוש את מניות הבנקים והמוסדות הקטנים.

"שוק המניות של יפן, ועמו המטבע היפני, עשויים להיות מהיותר מעניינים בשנים הבאות. שוק זה לא הספיק להתאושש מהמיתון הממושך ששרר בו עד לתחילת העשור הנוכחי, וכבר נפל קורבן לתחלואי המשבר האחרון. השקעה ביפאן אטרקטיווית בזכות הקירבה למזרח הרחוק, ובעיקר לענקים המתעוררים - סין והודו. יפאן מעורבת מאוד בתהליכי הצמיחה במדינות אלה, באמצעות ידע, סחורות ושירותים. לפיכך, יש להניח כי היא תיהנה מהמשך הצמיחה בדרום-מזרח אסיה. בנוסף, יפאן היא הכלכלה המפותחת השנייה בגודלה בעולם, והגדולה בצד המזרחי של הגלובוס, כך שהיא יכולה להיות תחליף השקעה מעניין לאותם שווקים מתעוררים שבהם השווקים סובלים מתחלואים רבים.

אלדד ברק: מעדיפים את הדפנסיוויות

מנהל מחלקת השקעות באפריקה ישראל, אלדד ברק, לא מצפה להתאוששות מהירה וממליץ על איגרות חוב לטווח קצר של חברות דפנסיוויות:

"באחרונה חלה ירידה משמעותית במדדי איגרות החוב הקונצרניות, ובתוך כך עלייה במרווחי הסיכון הנדרשים בכל סוגי האיגרות. את הירידות הובילו איגרות החוב של חברות ממונפות מאוד בכלל, ושל חברות הנדל"ן בפרט, אולם לא נפקד מקומן של חברות כגון פרטנר, סלקום, שטראוס ואחרות. חברות אלה מאופיינות בתזרימי מזומנים יציבים יחסית, בביקושי קצה קשיחים ובמנוף פיננסי נמוך.

"בימים הקרובים עשויות בהחלט להיות עליות באיגרות החוב הקונצרניות, מן הסתם בהובלת האיגרות שירדו חזק יותר בימים אחרים, אולם בראייה ארוכה מעט יותר, של כמהחודשים קדימה, אנו עדיין מעדיפים את הדפנסיוויות.

"להערכתנו, הירידה במחזור העסקים עדיין אינה קרובה לסיום, ולכן אנו ממליצים על איגרות חוב עם משך חיים ממוצע (מח"מ) קצר של חברות מהסוג שתואר לעיל. אג"ח א של שטראוס, למשל, שהמח"מ שלה הוא 1.65 שנים, נסחר בתשואה ברוטו לפדיון של 4.29% צמוד למדד. שטראוס, המדורגת על ידי מעלות בדירוג AA+, עוסקת בייצור מוצרי מזון ומשקאות, וחלק מהותי ממוצריה מאופיין בביקוש קשיח.

"אג"ח א של פרטנר (AA-), שנסחרת בתשואה צמודת מדד של 4.57% למח"מ 2.0 שנים, או אג"ח א של סלקום (AA-), שנסחרת בתשואה צמודה של 4.96% במח"מ 1.85 שנים, גם הן אטרקטיוויות. אג"ח 4 של בזק (AA+) מספקת תשואה של כמעט 4% למח"מ של 1.6 שנים - הרבה יותר מאיגרות החוב הממשלתיות למח"מ דומה. פרטנר, סלקום ובזק מספקות שירותי תקשורת, ואלה ידועים ביציבותם בעתות משבר ביחס לענפים רבים אחרים, כגון הלבשה או מלונאות. כמו כן, אג"ח פועלים הנפקות 24 (AAA) מספקת תשואה צמודת מדד של 4.33% במח"מ 1.6 שנים.

"במח"מ כה קצר, קבוצה זו של איגרות חוב מציעה תשואה נאה בתנודתיות נמוכה. במקרה של ירידות במדדי האג"ח, הן תרדנה הרבה פחות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

אלי צחור: הזדמנויות בארבע איגרות

המנכ"ל והבעלים של בית ההשקעות ברומטר, אלי צחור, ממליץ על ארבע איגרות חוב שבהן הוא מזהה הזדמנות: "הראשונה היא אופיר אופטרוניקה אג"ח א', במח"מ של 2.14 שנים ותשואה של 9.3%, המדורגת AAA. אופיר, העוסקת במכשור אופטי ומדידות לייזרים, נמצאת בתנופה עסקית, לאחר שעברה תהליך של השקעה בחברה והכינה את עצמה לצמיחה. למרות הדולר הנמוך שפגע קשות בשורת ההכנסות, החברה הצליחה להגדיל את עסקיה באופן מרשים. באחרונה נכנסה קרן פימי כשותפה והזרימה לחברה מיליוני דולרים.

"איזי אנרגיה אג"ח א' במח"מ לשנתיים אינה מדורגת, ומציעה תשואה של 60%. איזי עוסקת ברכישת תחנות דלק בארה"ב. אסטרטגיית החברה היא לתפעל את התחנות תוך ניצול היתרון שייווצר לה כגוף המנהל מספר רב של תחנות. לבעלים והמנכ"ל ד"ר אלי זהבי ניסיון רב ומוכח בתחום תחנות הדלק. באחרונה ביצעה החברה שורה של עסקות המשרות ביטחון ביכולותיה להיות חברה רווחית ולשלם את חובותיה לבעלי האג"ח. החברה דיווחה כי העסקות יביאו אותה למכירות של מעל 350 מיליון דולר בשנה ולרווחיות תפעולית של כ-4.5 מיליון דולר.

"אלוני חץ אג"ח ג' במח"מ שנתיים מציעה תשואה של 12% ומדורגת A.

"אין צורך להכביר מלים על מעלותיו של נתן חץ בתחום הנדל"ן, למרות עסקה לא מוצלחת, בינתיים, שביצע באיטליה. אנו מאמינים שבזכות קופת המזומנים, הנכסים הקיימים והניסיון הרב והמוצלח, מדובר בהשקעה טובה.

"האחרונה היא דור אלון אג"ח ב' במח"מ שלוש שנים, שמציעה תשואה של 10.5% - חברה סולידית בעלת יכולת החזר טובה הפועלת בתחום תחנות הדלק".

גילי כהן: דשדוש עם נטייה לירידות

מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס, גילי כהן, סבור כי השוק נמצא בתהליך של תיקון, ועליות המחירים החדות של ימים אחרונים נובעות בעיקר מתהליך הקטנת המינוף בקרב קרנות גידור ושינוי הפוזיציות של המשקיעים, לצד "הכבוד" שנותנים בשוק למהלכי חילוץ של הממשלות. עם זאת, לפי כהן אין להסיק מהעליות כי המשק לא ייכנס להאטה.

כהן מעריך כי התיקון החיובי יימשך כמה ימים נוספים, ולאחר מכן השווקים יתייצבו, המחזורים יירדו וצפויה תקופה של דשדוש עם נטייה לירידות. בתקופות כאלה, לדברי כהן, יש להשקיע קודם כל במניות של מגזרים כמו תקשורת, צריכה, תשתיות ותעשיות בטחוניות.

על אף שלדעתו של כהן מצוקת האשראי רחוקה ממיצוי, הוא ממליץ להשקיע באג"ח קונצרניות של חברות עם תזרימים חזקים ויציבים, שהתשואות בהן הן נסחרות אינן משקפות את הסיכון האמיתי לחברה, כמו בנק מזרחי-טפחות, בנק ירושלים, כלל תעשיות וסלקום.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully