וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל רכישת דירה - סטירת לחי לממשלה

אריק מירובסקי

6.7.2010 / 8:20

רוכשי הדירות מביעים חוסר אמון, שלא לומר זלזול, בכל ההצהרות על ענ"ף הנדל"ן שיוצאות מירושלים בנוגע למחירי הדירות. אריק מירובסקי דורש פתרון, ועכשיו

כל רכישת דירה שמבוצעת בימים אלה היא סטירת לחי, בראש ובראשונה לממשלה. רוכשי דירות שעמם אנו משוחחים בתקופה האחרונה מביעים חוסר אמון מוחלט, שלא לומר זלזול, בכל ההצהרות על ענף הנדל"ן שיוצאות מירושלים - ואי אפשר להאשים אותם.

אנשים שמעו עד זרא את ההבטחות של שר השיכון כי יוריד את מחירי הדירות. מי שהקשיב לעצתו מלפני כשנה - להמתין קצת עם רכישת הדירות כי המחירים עומדים ליפול - שילם על כך מחיר גבוה. גם הרפורמות של ראש הממשלה בנימין נתניהו וההצעות של משרד האוצר, שאם ייושמו יתחילו להשפיע רק בעוד כמה שנים, אינן זוכות להערכה על ידי הציבור - שדורש פתרון עכשיו. זעקות ה"בועה" שמגיעות מדי פעם מגורם כזה או אחר, נדחות גם הן על הסף על ידי השוק.

מדובר בתוצאה של התנהלות ממשלתית גרועה, שסובלת מרוב מלל ואפס מעשה, מהצעות סותרות, מרעיונות לא מבושלים, והעיקר - מהיומרה להכריע את שוק הנדל"ן. במשרד השיכון מתגאים בכך שבחודשים האחרונים נשברים שיאים בשיווק קרקעות על ידי מינהל מקרקעי ישראל. זה כנראה נכון, ואולם המכרזים האלה מעידים כאלף עדים כי הם לא מספיקים על מנת להוריד את מחירי הקרקעות. להפך, המכרזים ממשיכים לשבור שיאי מחירים.

במשרד האוצר מנסים להכניס לחוק ההסדרים נהלים, שלפיהם יוצבו בפני ועדות התכנון והבנייה מכסות תכנון נדרשות, ללא קשר לאיכות התוכניות ולצרכים המקומיים. באוצר נחושים כל כך להילחם בעליות המחירים, עד שהחליטו לשנות את תוכנית המתאר הארצית, תמ"א 35, בכפוף ליעדים קצרי הטווח של המשרד - שבאים לידי ביטוי בהקטנת הלחצים האינפלציוניים הנובעים מעליית מחירי הדיור. זאת ללא דיון רציני במשמעות חיסולה המעשי של התוכנית החשובה ביותר במדינה.

במצב דברים זה, אין פלא שיש גורמים המביעים תקווה שחודש יולי יהיה חלש במכירת דירות, כדי להרגיע קצת את השוק הבוער.

על מה מתבססת התקווה? זאת כבר היסטוריה. פעם נהגו הקבלנים והעוסקים בנדל"ן לסמן "חודשים טובים" ו"חודשים רעים" - לפי קצב מכירת הדירות בחודשים אלה. נובמבר-דצמבר נחשבו לחודשים טובים, בעוד שספטמבר-אוקטובר (חודשי החגים) נחשבו לגרועים. בחלוקה הזאת, נחשב יולי לחודש רע, משום שאנשים נוהגים לצאת בו לחופשות.

לא כדאי לסמוך על החוקים האלה. למעט תקופת החגים, שנותרה בעייתית, אין כמעט זכר לעונתיות בשוק הנדל"ן, בטח שלא בתקופה שבה השוק בוער. בכל הנוגע ליולי 2010, כבר עכשיו יש סימנים שהוא ימשיך להתאפיין בריבוי עסקות נדל"ן. בתחילת החודש מכרה גינדי אחזקות 519 דירות בפתח תקוה - יותר משליש ממספר העסקות הממוצע בחודש נדל"ני מצוין. בסוף השבוע יערוך המרכז הישראלי לבנייה יריד דירות משלו, שאף הוא עתיד להניב מספר עסקות לא קטן.

לכן, במקום לסמוך על נוסחאות שאבד עליהן הכלח, כדאי להתרכז בגיבוש מדיניות רצינית להתמודדות עם בעיות הדיור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully