וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באר שבע תחליף את תל אביב?

רנית נחום הלוי

21.7.2010 / 13:55

אומרים כן לזקן: המועצה הארצית לתכנון אישרה את תוכנית המתאר מטרופולין באר שבע, במסגרתה תוכפל האוכלוסייה מכחצי מיליון היום עד מיליון ויותר בשנת 2020

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (ולנת"ע), אישרה את תוכנית המתאר המחוזית למטרופולין באר שבע. יעד התוכנית הוא להכפיל את האוכלוסייה במטרופולין באר שבע מכחצי מיליון היום עד מיליון ויותר בשנת 2020. המטרופולין ירכז כ-12% מאוכלוסיית ישראל לעומת 7% היום ויגדיל פי 3 ויותר את ההשקעות בתשתית הנדסית, בתעסוקה ובפיתוח הון אנוש.

בין השאר עוסקת התוכנית בהרחבת האוכלוסייה הבדואית באיזור, ומאפשרת מענה תכנוני להסדרת ההתיישבות הבלתי מוסדרת ולשילוב אוכלוסייה זו במרחב המטרופוליני. זאת, לרבות הקמת יישובים נוספים, הכרה בחלק מריכוזי הפזורה הקיימים, פיתוח תעסוקה, שירותים ומוסדות.

מנתונים שהוצגו לוועדה עולה כי מספר התושבים הבדואים החיים מחוץ לישובים המוכרים עמד לפני נתוני משרד הבינוי והשיכון ב-2007 על כ-62.5 אלף איש. מספר יחידות הדיור הנחוץ בטווח הקצר עבור האוכלוסייה זו מוערך בלא יותר מ-15 אלף. נכון להיום, התוכנית לישובים הפרבריים החדשים המסומנים בתוכנית המתאר יכולות בשלב זה לקלוט 73 אלף תושבים ולספק כ-13 אלף יחידות דיור.

תוכנית המתאר המחוזית החלקית למטרופולין באר שבע היא אחת התכניות החשובות והמקודמות בשנים האחרונות במערכת התכנון, במטרה לקדם את מדיניות הממשלה לחיזוק הפריפריה. התוכנית כוללת את כל המרחב המטרופוליני של באר שבע, במשולש המקיף את נתיבות, ערד, דימונה, ירוחם, צומת הנגב ואזור משאבים. באזור זה מצויים גם הישובים הבדואים המוכרים ומרבית הפזורה שאינה מוסדרת.

התוכנית מיישמת את מדיניות התכנון הארצית, בהתאם לעקרונות תמ"א 35, המבקשת לארגן את פריסת האוכלוסייה בישראל בתפישה של "פיזור מרוכז". המרחב המטרופולינים מוגדר בתוכנית כ"מרחב בחירה" וכ"מרחב יוממות", ומציע לאוכלוסייה המגוונת המתגוררת בו מגוון עשיר של היצע מגורים, תעסוקה ושירותים, לצד שפע של שטחים פתוחים, נופש ופנאי. התוכנית גובשה תוך שיתוף אינטנסיבי של הציבור ובעלי עניין שונים. בשלבי האישור הסופיים הוגשו לתכנית כ-60 מסמכי התנגדות מפורטים מטעם תושבים, מוסדות וארגונים שונים, שכללו מאות הערות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully