וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב – איך לא לגלוש לצרות

תומר טפר

27.3.2011 / 16:00

איך נצליח לשמור על שפיות מול עליות המחירים בכלל מוצרי היסוד? רו"ח תומר טפר מגיש לכם צרור עצות לניהול תקציב משפחתי מאוזן מבלי להיקלע לידיו של אלון גל או של פקיד בנק

מחקר חדש בנושא מחירי הדלק השווה בין מחירי הדלק בעולם. אחת ממסקנותיו היא כי מחירי הדלק בארץ גבוהים ב-30% בממוצע מהמחירים באירופה. מדובר בנתון מדאיג אשר מושפע כידוע בעיקר מהמיסוי הגבוה המוטל על הדלק בארץ.

חסימת צומת עזריאלי במחאה על עליית מחירי הדלק, מרץ 2011. נמרוד סונדרס
גם בלי ההורדות במסים, אפשר להשאיר את הראש מעל המים/נמרוד סונדרס

יש לי חבר שכל פעם שמעלים את מחיר הדלק והוא שומע אותי "מברך" את המדינה, אומר לי: "אני לא מבין למה אתה כועס, העלאת המחיר לא משפיעה עליי". בתחילה חשבתי שהוא צוחק, אבל כשהדבר קרה מספר פעמים שאלתי אותו מהו סוד הקסם, האם יש לו מאגר פרטי של דלק או אולי יש לו את רכב השטח הטוב ביותר שיש ("רכב חברה"). לשתי השאלות הללו השיב החבר בשלילה. שאלתי אותו שוב – למה העלאת המחירים אינה משפיעה עליו? והוא ענה לי – "אני תמיד ממלא דלק ב- 100 שקל. שום דבר לא משתנה כשמחירי הדלק עולים או יורדים".

התייחסות זו נפוצה בקרב משפחות כשמדברים על תקציבן, האנשים חוזרים ואומרים, "אבל מה אנחנו יכולים לעשות? הרי סך המקורות מוגבל וידוע, מקסום התועלת מתבצע מהעובדה שנעשה שימוש במרב האמצעים שעומדים לרשותנו". התייחסות זו מטעה. כאשר המקורות מוגבלים - חשיבות בניית התקציב, הרכבו, משקל כל נושא והיקף הטיפול, חשובים לאין שיעור מהמצב שבו המקורות בלתי מוגבלים.

הקושי לבנות ולפעול על פי תקציב נובעת בעיקר משני היבטים: הזמן, הרצון והיכולת לבנות תקציב, ויכולת ההתמדה הנדרשת לשם עמידה במסגרת התקציב. המצב האידיאלי היה אילו היה ניתן להגיע לכל אותם יעדים אליהם אנו שואפים ללא מאמץ או הכנה מראש. אולם למרבית האוכלוסייה הגשמה של מטרה בעתיד מלווה בויתור והקרבה בהווה. בניית תקציב היא כלי המסייע להגיע ליעד הנחשק.

מהו תקציב ואיך בונים אותו?

תקציב מוגדר כ"תוכנית עסקית המבוטאת בערכים כספיים". תקציב הוא כלי ניהולי שמטרתו תכנון הוצאות והכנסות בתקופה מסוימת. לרוב מתבצע תכנון תקציבי לתקופה של שנה המקבילה לשנת מס (תקציב שנתי) אך לעתים מתבצע תכנון תקציבי לתקופה ארוכה יותר או קצרה יותר.

קיימות שתי שיטות מרכזיות לבניית תקציב:

1. תקציב אפס - בניית התקציב מדי תקופה מתחילתו על בסיס הערכה מחודשת של הצרכים.

2. תקציב המשכי - בשיטה זו התקציב המוקדש לכל נושא, זהה לשנה הקודמת בשינויים קלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כללי אצבע

בבניית התקציב נשקלים רק שינויים בצרכים ובסדרי העדיפויות ולא התקציב הבסיסי.

להלן כללי אצבע לבנייה וניהול תקציב:

1. דע את הכנסותיך: ברר בדיוק מהי ההכנסה הכוללת.

2. דע את הוצאותיך: ברר מהן כל ההוצאות הקבועות בתקופה המוגדרת – דוגמאות להוצאות קבועות: ארנונה, שכר דירה, משכנתא, מיסי קהילה, חשמל, גז, מים וכו'.

3. חשב כמה מההכנסה נותר: הכנסה זו תחולק בין השקעות עתידיות לבין צריכה שוטפת, כלומר באפשרותך לבחור בין חסכון שישמש כמקור לרכישות והתפתחויות כלכליות עתידיות ובין כיסוי הוצאות משתנות כגון: מסעדות, נופש, איפור, תכשיטים, כלי בית, בגדים וכו'.

4. ודא שגבולות התקציב נשמרים: המשמעות הינה שסך ההכנסות והחסכונות עולות על ההוצאות.


*הכותב היינו רו"ח, מרצה לחשבונאות ומימון במרכז האקדמי כרמל, רו"ח בחברת גב ים לקרקעות מקבוצת IDB

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully