וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מודה בטעות: הנתח מרווחי כיל נמוך משהוצג

מירב ארלוזרוב

29.12.2011 / 16:08

ביום שלישי הציג משרד האוצר את ההסכם שהושג עם כיל ואמר כי נתח המדינה ברווחי כיל יגדל ל-49.2%-57.2%. היום מתברר כי האוצר טעה בחישוב וכי הנתח האמיתי יהיה קטן בצורה משמעותית

משרד האוצר מודה כי הנתונים שהציג במסיבת העיתונאים שלשום לגבי הנתח של הממשלה ברווחי כיל, היו שגויים. בפועל, נתח הממשלה (Goverment Take) צפוי להיות קטן בצורה משמעותית מכפי שהציג האוצר, מאחר שהאוצר כלל בו גם הכנסות מדיווידנד. האוצר טעה לרעתו גם בחישוב מס חברות ובחישוב התמלוגים מתוך רווחי כיל. במשרד האוצר הבטיחו להציג בקרוב את נתח הממשלה המתוקן ­ לאחר שייבדק כראוי.

בשקף הוצג כאילו נתח הממשלה ברווחי כיל כיום הוא 36.5%, והוא צפוי לגדול ל‑49.2%‑57.2% בעקבות הסכם הפשרה עם החברה וכתוצאה משינויי מסים שנעשו בשנים האחרונות (הוצאתה של כיל מחוק עידוד השקעות הון, העלאת המס על דיווידנד). הפער בהערכת נתח הממשלה העתידי נובע מכך שעדיין לא ידוע מה יהיה שיעור מס החברות הסופי שתשלם כיל, לאחר שהיא הוצאה מחוק עידוד השקעות הון.

הצגת נתח הממשלה המקסימלי ברווחי כיל כ‑57%, העמיד את הסכם הפשרה שחתם עליו האוצר באור מחמיא. נתח הממשלה ברווחי חברות הגז, למשל, בעקבות המלצות ועדת שישינסקי, צפוי להגיע לעד 62% ­ שיעור דומה לכאורה לזה שסוכם עם כיל. אלא שההשוואה אינה נכונה.

ראשית, רכיב מרכזי בנתח הממשלה ברווחי כיל, כפי שהוצג בשקף, הוא המס על הדיווידנד ­ 25% מתוך ה‑57% ­ וזאת מאחר שכיל מחלקת את הרוב הגדול של רווחיה כדיווידנדים. אז אמנם הממשלה מקבלת את חלקה במיסוי הדיווידנד של כי"ל, אלא שבהגדרת המונח "נתח ממשלה" (GT) לא נהוג לכלול הכנסות ממיסוי דיווידנדים. גם המלצות ועדת שישנסקי לא כללו חישוב הכנסות מדיוודנדים. לכן, נתח הממשלה ההשוואתי, כפי שניתן להשוות אותו גם לוועדת ששינסקי וגם למקובל בעולם, נמוך בכ‑25% מכפי שהציג האוצר.

זאת ועוד, האוצר טעה גם בהערכת הכנסות המדינה מתמלוגים בעקבות ההסכם. כיום כיל משלמת תמלוגים של 5% על כל תפוקת האשלג שלה. בהסכם נקבע כי כיל תמשיך לשלם 5% על תפוקה של עד 1.5 מיליון טונה אשלג, ותמלוגים של 10% על שאר התפוקה (4.2 מיליון טונה). ממוצע התמלוגים החדש של כיל, לפיכך, צפוי להסתכם ב‑8.2% מהמכירות.

בנתונים שהציג האוצר נכללה אמנם הערכת תמלוגים חדשה של 8.2%, אבל במצב הקיים הוצג כי שיעור התמלוגים המשולם על ידי כיל הוא רק 3.5% מהמכירות. זהו נתון מדויק ­ בפועל היקף התמלוגים המשולם על ידי כי"ל נמוך ב‑30% מהשיעור הרשמי, וזאת בשל העמסת הוצאות שונות על גבי התמלוגים (וזאת עוד לפני טענות המדינה, כי כיל מתחמקת מתשלום של תמלוגים על מלוא הכנסותיה האמיתיות).

משמע, האוצר הציג את המצב הקיים עם שיעור התמלוגים בפועל, ואת המצב העתידי עם שיעור התמלוגים התאורטי ­ לפני ההפחתות שונות. בהנחה שכיל תמשיך לשלם רק 70% משיעור התמלוגים שנקבע לה, הרי ששיעור התמלוגים העתידי צריך להיות 5.7% ולא 8.2%.

לעומת שתי הטעויות האלה ששיפרו דרמטית את הצגת נתח התמלוגים שתקבל הממשלה, טעה האוצר פעמיים גם לרעתו. כך, הוא הציג את מס החברות המירבי על 24% במקום 25%. בנוסף, האוצר חיבר בין ההכנסות מתמלוגים (הנגבים מההכנסות) להכנסות ממסים (הנגבים מהרווח). מדובר בשני נתונים שונים, שהחיבור ביניהם צריך היה להיעשות על בסיס של מכנה משותף ­ תשלומים למדינה מתוך הרווח. העברת ההכנסות מהתמלוגים לבסיס של רווח צפויה להגדיל מאוד את נתח המדינה בסעיף זה.

מהו, אם כן, נתח הממשלה המדויק, לפני ההסכם ואחריו? באוצר לא ידעו להשיב אתמול, והבטיחו כי כל הטעויות ייבדקו ובקרוב יציג האוצר את החישוב המדויק של נתח הממשלה. בכל מקרה ברור כי נתח הממשלה יהיה נמוך משמעותית מזה שנקבע בוועדת ששינסקי.

באוצר מסבירים כי נתח הממשלה המקובל בעולם בתחום האשלג נמוך משמעותית מנתח הממשלה המקובל בעולם בתחום הנפט והגז. לטענת האוצר, נתח הממשלה לפי הסכם הפשרה גבוה מזה הנגבה בבריטניה, שגם בה יש לכיל מפעל. עם זאת, הנתח שתקבל המדינה יהיה נמוך מזה הנגבה בקנדה ממתחרתה של כיל, חברת פוטאש הקנדית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully