וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין נישואין לדיור בר השגה?

צבי זרחיה

29.1.2012 / 9:41

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקוע בנושא הדיור בין ש"ס, ישראל ביתנו והציבור. צבי זרחיה סבור שנתניהו לא יכול להרשות לעצמו להישאר מאחור בנושא הדיור

סוגיית המחיר למשתכן חרגה מההיבטים הכלכליים של הדיור והפכה לנושא פוליטי מובהק, שמתגלגל כתפוח אדמה לוהט.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כבול בעניין, עם הבנות סותרות למפלגות ש"ס וישראל ביתנו. נתניהו אומנם הבטיח לפני מספר חודשים לשר השיכון, אריאל אטיאס וליו"ר ש"ס, שר הפנים אלי ישי, לתמוך בקריטריונים הללו אם יאושרו על ידי מועצת מינהל מקרקעי ישראל. אבל, מצד שני, הוא חתם באוקטובר 2011 על הסכם עם ישראל ביתנו, לפיו התנאי לסיוע יהיה מיצוי כושר השתכרות של שני בני הזוג, כפי שהמליצה ועדת טרכטנברג.

הדיור - נושא מרכזי במערכת הבחירות

העניין הוא שנתניהו ניצב לא רק בין אריאל אטיאס לאביגדור ליברמן, אלא גם מול הציבור - בין הכרזותיו לאמץ את המלצות ועדת טרכטנברג לבין דחייתן.

ועדת טרכטנברג הוקמה על ידי נתניהו בעיצומה של מחאת האוהלים נגד מחירי הדיור הגבוהים בקיץ האחרון - בכך רצה להוכיח לציבור שהוא קשוב למחאה ופועל לפתור את המצוקה. נתניהו גם הכריז שהוא מאמץ את המלצות הוועדה.

הוועדה המליצה, בין היתר, להעניק סיוע בדיור למשפחות שבהן שני בני הזוג עובדים. אלא שהמלצותיה בתחום הדיור טרם אושרו על ידי הממשלה, בשל התנגדותה של ש"ס, המבקשת לסייע לחרדים.

המלצותיה של ועדת טרכטנברג סותרות את הקריטריונים של שר השיכון אטיאס, המעדיפים את החרדים. אם יענה נתניהו לקריטריונים של אטיאס, יהווה הדבר משום סטירת לחי - לא רק בפרצופו של יו"ר הוועדה, פרופ' מנואל טרכנטנברג, אלא בפרצופם של מאות אלפי המפגינים בקיץ, שמחו על מחירי הדיור המאמירים.

רבים לא מבינים, כפי שתיאר זאת טרכטנברג עצמו בסוף השבוע, מה הקשר בין ותק בשנות הנישואים לבין מחאה חברתית. טרכטנברג אמר ישירות כי "אם רוצים להיטיב עם מגזר מסויים, תגידו את זאת על השולחן, ואל תסתתרו מאחורי קריטריונים".

נתניהו לא יכול להרשות לעצמו לסייע כעת למגזר אחד - המגזר החרדי, על חשבון מגזר אחר - החילוני. אימוץ הקריטריונים הללו גורר ביקורת ציבורית נרחבת, ובליכוד מודעים לכך שהדבר עלול לפגוע אלקטורלית במפלגה, ואף לעורר מחדש בחודשי האביב את מחאת האוהלים. הציבור לא יסלח לנתניהו אם לאחר כל המחאה החברתית תינתן עדיפות לחרדים בסיוע ממשלתי, בעוד החילונים "אכלו אותה" ויאנקו תחת עול הרכישה של דירה.

מחירי הדיור ויוקר המחייה יהיו הנושאים המרכזיים במערכת הבחירות לכנסת. לפי הערכות, לאחר שייבחר נתניהו ביום שלישי הקרוב כיו"ר הליכוד, יפעל בחודשים הקרובים להקדים את הבחירות, כך שיערכו בין אוקטובר 2012 למארס 2013. במצב שכזה, כשמערכת הבחירות אוטוטו נפתחת, במשחק הפוליטי סביב מחירי הדיור נתניהו לא יוכל להישאר מאחור. הוא מתכוון לספק פתרון אמיתי לבעיית מחירי הדיור ולאמץ קריטריונים של מחיר למשתכן שיסייעו לציבור כולו, ובכלל זה למי שמשרת בצבא, משלם מסים ועובד לפרנסתו, ולא להעדיף מגזר זה או אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully