וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללמד אנגלית במגזר הערבי

מירה מינס

11.6.2012 / 11:55

לימוד השפה האנגלית בגיל צעיר תורם להשתלבות בשוק העבודה הן בארץ והן בעולם. מירה מינס סבורה שעל המדינה לקדם לימוד השפה האנגלית במגזר הערבי כדי לקדמם בחברה

אחת המטרות המובהקות העומדות בפני מדינת ישראל היא קידום המגזר הערבי והענקת הכלים והיכולת להשתלב בשוק המקצועות החופשיים - בתפקידי ניהול במגזר הציבורי והפרטי כאחד ולהצליח. מטרה זו מחזקת את החשיבות העצומה בלימוד ושליטה טובה בשפה האנגלית כבר מגיל צעיר ובסביבתו הטבעית של הלומד, וזאת כדי להטמיעה ולהופכה ל"שפת אם" בה שולט הילד. נתונים מגלים כי למידה השפה האנגלית בגיל צעיר מהווה ללא צל של ספק כלי הכרחי להצלחה בעתיד.

השפה האנגלית נחשבת כאחד הנכסים היקרים ביותר לכל אדם המבקש להתקדם ולהצליח, שהרי היא שפת תקשורת בינלאומית ועיקרית בתחום המדיני, הכלכלי, התיירותי, האקדמי והמסחרי בלמעלה מ- 50 מדינות שונות ברחבי העולם. אי לכך חשוב ואף טבעי שאדם יצויד במלוא הכלים ובשליטה טובה ביותר, בשפת ה"עסקים" המדוברת.

בדרום הביקוש נמוך יותר

במגזר הערבי המתאפיין במספר דתות (מוסלמים, נוצרים, דרוזים, צ'רקסים) ומהווה כ- 20% מהאוכלוסייה בישראל, ניתן להבחין בפער עצום בין אוכלוסיית הדרום ואוכלוסיית הצפון פער המתבטא במרקם התרבותי ובאופי האוכלוסייה שבחלקה מסורתית ובחלקה מודרנית.

אחוז הביקוש ללימוד השפה האנגלית גבוה יותר באזור הדרום והמשולש מהסיבה הפשוטה שרמת ההשכלה באזורים אלו נמוכה יחסית בהשוואה לאוכלוסיה הערבית בחיפה והצפון, המשתייכת למעמד סוציו אקונומי גבוה ובעלת אמצעים כלכליים רבים יותר. יתרה מכך, מסתבר כי האוכלוסייה הערבית הנוצרית נחשפת לשפה בבתי הספר של הכנסיות וכן שם הביקוש לשפה האנגלית נמוך יותר. יחד עם זאת ניתן להצביע על ביקוש ללימוד שפות זרות, כגון: איטלקית וצרפתית במיוחד בקרב צעירים המעוניינים להשלים לימודים גבוהים באירופה.

השפה העברית, מהווה את השפה הרשמית המדוברת וכבר מגיל צעיר מתחילים בלימודה על מנת לייצר מעורבות בקרב החברה היהודית וזאת כדי שיוכלו להשתלב בקרב החברה הישראלית .אינטראקציה המשפיעה מאד גם על הרב - תרבותיות במגזר הערבי.

עד לא מזמן השפה האנגלית הייתה שפה בעדיפות האחרונה ואותה התחילו ללמוד במגזר הערבי רק בחטיבה העליונה. אולם, בשנים האחרונות גדלה והתרחבה גם במגזר ההבנה כי לימוד השפה האנגלית הינו הכרחי כבר בגיל צעיר ונמצאו שלל פתרונות אלטרנטיביים במגזר הפרטי. במדינות ערב הדוברות ערבית דוגמת, מצרים בחריין, קטאר, סוריה, ירדן לומדים אנגלית כבר מגיל הגן, ואין שום סיבה הגיונית שלאזרחי ישראל הערבים לא תהיה הנגישות והיכולת ללמוד אנגלית וכל שפה אחרת, כחלק מהשתלבותם בעולם התעסוקה המקומי והגלובאלי.

לסיכום, חשוב להפנים ולהבין כי על מנת לאפשר השתלבות הוגנת ואמיתית של גברים ונשים מהמגזר הערבי בשוק העבודה, מוטלת על מערכת החינוך בישראל האחריות לאפשר כבר מגיל צעיר מאוד הכשרה וכלים ראויים, ולהפוך את השפה האנגלית, לחלק בלתי נפרד מתכנית הלימוד של ילדים צעירים, בהנחה שהמטרה האמיתית היא אכן לקדמם ולשלבם בעתיד בשוק העבודה ולהעניק מלוא האפשרויות לדור חדש לצאת לעצמאות כלכלית אמיתית.

הכותבת היא מירה מינס מנכ"לית בית ספר לשפות "ברליץ"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully